ویژهیادداشت

ترک های عظیم جاده هراز

تیتر یک آنلاینرییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص ترک های عظیم ایجاد شده در جاده هراز توضیحاتی را ارائه کرد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در خصوص ترک های عظیم ایجاد شده در محدوده جاده هراز گفت: ترک‌خوردگی‌های بزرگی در صخره‌های سنگی بعد از پلور نرسیده به آب اسک (در یک کیلومتری آب اسک) در جاده هراز ایجاد شده اند و در این منطقه، دماغه و پرتگاهی وجود دارد که اگر از مسیر جاده خاکی به سمت این پرتگاه برویم ترک‌ها نمایان است.

علی بیت‌اللهی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان افزود: این ترک‌ها در سنگ‌های تراورتن ایجاد شده که خصلت طبیعی این سنگ‌ها است و موضوع جدیدی نیست و بررسی عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که از سال ۲۰۰۰ میلادی یعنی حدود ۲۰ سال قبل نیز این شکاف و ترک‌ها وجود داشت.

تاریخچه مسدود شدن جاده

از اوایل دهه ۱۳۷۰ منطقه آب اسک در کنار رودخانه از سمت تهران به آمل بعد از پلور  به دلیل ریزش‌های ممتد مسدود شد.

در این منطقه هم‌اکنون دریاچه‌ای از بقایای ریزش دامنه که دریاچه را تشکیل داده مشاهده می‌شود؛ بنابراین این زون یک زون با خطر بالا از نظر ناپایداری دامنه و حرکات دامنه‌ای و ریزش سنگ محسوب می‌شود.

حدود چهار نقطه شاخص در رابطه با حرکات دامنه و پهن شدن شکاف زمین برای اندازه‌گیری زمین در نظر گرفته شد.

جاده باید جابه جا شود

به گفته بیت الهی مهم ترین کاری که باید انجام بشود با توجه به وسعت این زون که طول آن ۵۰۰ متر است به نظر می‌آید که جاده باید جابه جا و منتقل شود و تغییر مسیر پیدا کند تا خطر ریزش و زمین لغزش منتفی بشود که این یک راهکار بنیادین است.

در عین حال تا حصول به این نتیجه که زمان بر نیز خواهد بود پیشنهاد می‌شود تا پایش چشمی برای گزارش سریع ریزش‌های سنگی و دستور بر عدم تردد خودرو‌ها در این زون، ضروری باشد که سازمان راهداری این کار را در دستور کار قرار داده است.

وسعت ناحیه پرخطر مشرف به جاده هراز ۱۵۰ در ۴۰۰ متر است و ارتفاع ترک خوردگی از کف جاده هراز نیز حدود ۱۲۵ متر محاسبه شده است

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا