اقتصادیبین‌المللصادرات و وارداتکشاورزیگزارشویژهیادداشت

تلاش ترکیه برای کسب رکورد یک میلیون تنی محصولات آبزی‌پروری

یادداشت: دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر خانه اقتصاد و تجارت ایران و ترکیه

تلاش ترکیه برای کسب رکورد یک میلیون تنی محصولات آبزی‌پروری، روزی نیست که در رسانه‌های ترکیه از آمار صادرات در حوزه‌های مختلف تجاری – صنعتی کشاورزری، عدد و رقمی انتشار نیابد، براین اساس هر انجمن، اتحادیه، فدراسیون صادراتی یا وارداتی آمارهای ماهانه، سه ماهه و ۶ ماهه در حوزه عملکرد تجاری خود منتشر می‌کند.

به گزارش تیتر یک آنلاین: به طور نمونه طبق داده‌های انجمن صادرکنندگان آبزی‌پروری حوزه دریای اژه صادرات آبزیان به ۸۲۹ میلیون دلار در ۶ ماه رسیده است. این بخش  در ۲۰۲۲ هفتصد و شصت میلیون دلار ارز وارد ترکیه کرده و اکنون در بازه زمانی۶ ماهه نخست سال جاری میلادی این رقم با ۹ درصد افزایش، ۶۹ میلیون دلار نسبت به سال اخیر رشد را نشان می‌دهد.

رشد قابل توجه صادرات آبزیان از ترکیه

در این خصوص و در توضیح بیشتر باید بیان کرد، تحلیل کمیتی مربوط به سال ۲۰۲۲ حکایت از این دارد که صادرات آبزیان ۱۱۷ هزار تن بوده و اکنون این عدد به ۱۲۳ هزار تن رسیده، این میزان جدا از مصارف داخلی است که براساس آن بوفور در میادین عرضه ماهی از هر نوع حتی ماهی‌های ساردین دریای شمال را وارد سفره‌های مردم می‌کند.

از سوی دیگر صادرات ماهی قزل آلا به ۵/۵۸ میلیون دلار و ماهی تن با ۱۲ میلیون دلار رشد به ارزش ارزی به ۴۰ میلیون دلار رسیده است. این در حالی بوده که ترکیه از صادرات سایر آبزیان ۹۳ میلایون دلار درآمد ارزی نیز کسب می‌کند.

تلاش برای ثبت رکورد یک میلیون تن

تلاش برای ثبت رکورد یک میلیون تن

این کشور به دنبال کسب رکورد یک میلیون تن در آبزی‌پروری بوده، آن هم در شرایطی که در ۲۰۲۲ تولید در آبزی‌پروری رقمی برابر با ۸۵۰ هزار تن برآورد شده است.

در این راستا همچنین بخش‌های مختلف تولید و عرضه در اقتصاد ترکیه فقط به صادرات می‌اندیشد و یکی از عوامل توسعه صادرات انجام این مهم برخورداری از متخصص آشنا به بازارسنجی، بازارشناسی، رقیب شناسی و عرضه متنوع کالا به شمار می‌رود.

در این زمینه اما می‌توان ادعا کرد که کمتر تولید کننده‌ای خود صادر کننده است، ولی بیشترین تولید کنندگان در حوزه صنعت، کشاورزی، و فراوری از هر نوع کالا، سعی دارند، توسط صادر کنندگان حرفه‌ای کالای خود را صادر کنند.

جای خالی الزامات عرضه تخصصی در ایران

آنها وقت و کوشش خود را در بهتر کردن کیفیت کالای تولیدی و تنوع بخشی به تولید صرف می‌کنن،  امری که در کشورما متاسفانه شاهد آن نیستیم، چرا که واحدهای تولیدی بزرگ در ایران به ویژه دولتی‌ها و خصولتی‌ها  را سعی دارند، با ایجاد شرکت‌های بازرگانی جنبی خود به صادرات بپردازند که عامل افزایش بهای کالای تولیدی، هزینه‌های کارکنان می‌شود، به این ترتیب کار در قالب الزامات عرضه تخصصی و در چهارچوب تجاری جهانی و بازاریابی و نیازسنجی حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد.

به طور نمونه در این خصوص ما با سئوالاتی مواجه هستیم، اینکه از بندر آبادان تا گواتر در جنوب ایران، و از آستارا تا گمشیان و بندر ترکمن چه تعدادی ادارات شیلات با چه تعداد از کارکنان فعالیت دارند؟

آبزی‌پروری در کدام استانها رشد داشته است ؟ چه حمایت‌هائی از بخش خصوصی در حوضه صادرات آبزی‌پروری و بخصوص خاویار صورت می‌گیرد؟ آن همدر حالیکه کشتی‌های ماهی گیری شرق آسیا در آبهای عمان تا کف دریا هم ماهیگیری نه بلکه پاک سازی از جانداران دریائی می‌کنند.

ضمن اینکه باید عنوان کرد، شرایط برای پرورش ماهی‌های قزل آلا در آبهای سرد غرب کشور و شمال غربی فراهم است  و توسعه این امر علاو بر اینکه پروتئین جمع زیادی از هموطنان را تامین می‌کند اشتغال زائی کرده و از مهاجرت‌های استانی همجلوگیری خواهد کرد.

حضور فعال ترکیه در نمایشگاه‌های مواد غذایی

با این وجود هنوز هم ما در این حوزه با نقاط ضعف زیادی مواجه هستیم، مواردی که موجب می‌شود تا به جایگاه شایسته به رغم برخورداری از پتانسیل‌هایی موجود دست نیابیم. به طور مثال در این زمینه باید بیان کرد؛ ترکیه در ۲۰۲۳ در هفت  نمایشگاه مواد غذائی در ایالات متحده – روسیه – امارات متحده عربی – ژاپن، اسپانیا شرکت کرده و محصولات آبزی و تنوع آنرا به نمایش گذاشته است.

علاوه براین مقرر شده تا در ۶ ماه دوم سال جاری میلادی در ۶ نمایشگاه  سنگاپور، کنیا، اسپانیا آلمان، روسیه، اسرائیل نیز حضور داشته باشد.

اشاره به این موضوع نیز ضرورت دارد که ترکیه بازار آفریقا را یکی از اهداف فروش مواد غذائی خود می‌داند و با حضور نمایشگاها و اعزام هیات‌های بازاریابی با کمک وزارت بازرگانی و TOBB به ۸۶ کشور محصولات آبزی‌پروری صادر کرده است.

همچنین بیشترین خرید از این کشور را را روسیه انجام داده که ۶۶ درصد از محصولات آبزی را خریداری کرده است. آن هم کشوری که با ما هم مرز بودهبا این وجود ما در بازار قابل توجه آن در این حوزه حتی نتوانسته ایم یک دهم ترکیه هم موفق عمل کنیم.

لطفا نظرات خود را به ایمیل s.jalalebrahimi@yahoo.com ارسال فرمایید.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 3]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا