اقتصادی

آیا همه‌ عرضه اولیه ‌ها در بورس سودآور هستند؟

عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت، تازه کار خود را شروع کرده است! بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، وقتی یک شرکت که قبلا تاسیس شده است، می خواهد وارد بورس شود، بخشی از سهام آن توسط یکی از سهامداران اصلی در بازار بورس عرضه می شود! به این فرآیند که سهام یک شرکت برای اولین بار وارد بازار بورس می ‌شود، عرضه اولیه می گوییم.

سهام مورد نیاز عرضه اولیه توسط یک سهامدار عمده انجام می ‌شود و فرآیند عرضه توسط یک کارگزاری انجام می ‌شود. مثلا یک شرکت تعهد می‌ کند که 10% از سهام خود در یک شرکت را در بازار عرضه کند! این کار را به کمک یکی از کارگزاری ها انجام می‌ دهد. کارگزاری در ابتدا با توجه به دارایی ها و بدهی های شرکت، هر سهم آن را ارزش گذاری می کند و به این ترتیب هر سهم ارزش گذاری می‌ شود.

چرا باید عرضه اولیه خریداری کنیم؟

بعد از ارزش گذاری سهام شرکت توسط کارگزاری، عموما قیمت هر سهم 60-70 درصد آن ارزش، قیمت گذاری می‌ شود. این کار باعث می ‌شود که عرضه اولیه برای فعالین بازار سرمایه جذابیت خاصی داشته باشد. همچنین عرضه اولیه سهام یک شرکت باعث افزایش تقاضا برای خرید این سهم همراه است که وجود تقاضا و کم بودن عرضه، باعث افزایش قیمت مقطعی سهام شرکت می‌ شود.

به یاد داشته باشید عرضه اولیه ها یا Initial Public Offering (IPO) همیشه ارزشمند هستند و به همین دلیل، سود دهی خوبی دارند. تاکنون بیش از ۹۰% عرضه ‌های اولیه بورس حداقل بین ۲۰-۳۰% سود را برای خریداران آن به ارمغان آورده ‌اند! حتی در برخی موارد این سود به بیش از ۱۰۰% نیز رسیده است!

چرا قیمت سهام شرکت ‌ها بعد از اولین عرضه رشد می‌ کند؟

یکی از علت ‌های رشد قیمت سهم بعد از اولین عرضه، وجود دو محدودیت است؛ محدودیت در تعداد سهام قابل خریداری و محدودیت در تعداد سهام عرضه شده!

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا