اقتصادی

بورس در سال 1400 چگونه پیش خواهد رفت؟ + معرفی گروه های پیشرو بورسی در بازار سهام سال 1400

وضعیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ متفاوت ‌تر از ۹۹ خواهد بود. بورس تهران در سال جدید دو عامل اساسی فراز و فرود را پشت سر خواهد گذاشت اما به طور کلی از نظر میزان بازدهی دیگر رشد عجیب و غریبی که در سال 1398 شمسی و 1399 شمسی شاهد بودیم را نخواهیم داشت. براساس شواهد موجود پیش ‌بینی می‌ شود معامله ‌گران رشد معقول و تدریجی را در قیمت سهام پشت سر بگذارند. اگر چه این اتفاقات به عواملی خارج از این بازار بستگی دارد اما بعید به نظر می ‌رسد شاخص کل رشد شارپی و ریزش‌ های  پی در پی را تجربه کند.

فارغ از اینکه بازار سهام در سال ۱۴۰۰ چه روندی را در پیش می ‌گیرد، سهامداری در بورس مستلزم شناخت ریسک و فرصت صنایع است! تحلیلگران معتقدند که در صورت کاهش تنش ‌های غیراقتصادی، صنایع صادرات ‌محور و همچنین خودروسازان و بانکی ‌ها پیشروهای ۱۴۰۰ خواهند بود.

سرمایه‌گذاران بازار سهام در حالی پرونده پرحاشیه امسال را می‌بندند که وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰ با ابهامات بسیاری دست به گریبان است. با نزدیک شدن به روزهای آخر اسفند میزان ریسک ‌گریزی سرمایه‌ گذاران به اوج خود رسیده است، به طوری که با وجود عوامل تاثیرگذار مثبت بر بازار از جمله افزایش قیمت جهانی نفت و رسیدن آن به ۷۰ دلار و رشد قیمت جهانی کامودیتی ‌ها اقبال چندانی به بازار نمی ‌شود.

این در حالی است که بر اساس اظهارات کارشناسان در روزهای آینده بازار با کم ترین نوسان به کار خود پایان می‌ دهد و با روندی متعادل گام خود را برای سال ۱۴۰۰، منطقی و متعادل بر می ‌دارد.

بورس تهران در سال 1399 شمسی نشان داد که نسبت به بازارهای موازی بیشترین تاثیرپذیری از اخبار و حواشی منفی را دارد. معامله ‌گران در سال ‌جاری بارها با شوک‌ های اقتصادی و غیر‌اقتصادی روبه‌ رو شدند؛ این در حالی است که تغییر و تحولات بسیاری در سال ۱۴۰۰ شمسی در انتظار سهامداران است. سهامدارانی که بعضا با سرمایه ‌ای اندک برای بیشترین بازدهی به جرگه بورس ‌بازان پیوستند. براساس پیش ‌بینی ‌های تحلیلگران بازار سهام وضعیت معاملات در ۱۴۰۰ وارد فاز جدیدی می‌ شود و صنایع و شرکت‌ های بورسی تحت‌ تاثیر متغیرهای اقتصادی و غیر‌اقتصادی، فراز و فرود‌های متفاوتی را تجربه می ‌کند.

عدم‌ ثبات نرخ دلار نیز یکی از مشکلات شرکت ‌های بورسی محسوب می‌ شود اما زمانی که قیمت دلار دائما در حال نوسان است صنایع حاضر در بورس نمی‌ توانند با این وضعیت خود را وفق بدهند. عدم ‌ثبات نرخ دلار و قوانین بورسی وضعیت پرچالشی را برای بازار سهام به وجود آورده است و در صورت تداوم این رویه بازار را از روند تعادلی خارج می ‌کند. به اعتقاد فعالان بورسی در صورت کاهش تنش‌ های سیاسی، صنایع صادرات‌ محور و پتروشیمی ‌ها، معدنی ‌ها، خودروسازان و بانکی ‌ها جزو گروه‌ های بورسی پیشرو در سال آینده خواهند بود.

در صورت کاهش تنش‌ های سیاسی، صنایع صادرات ‌محور و پتروشیمی‌ ها به عنوان لیدر، بازار را در دست می ‌گیرند. معدنی ‌ها نیز با توجه به صادرات ‌محور بودن ‌شان می ‌توانند رشد خوبی داشته باشند. وضعیت خودروسازان نیز با رفع تحریم‌ ها وارد فاز جدیدی از رشد خواهد شد. بانکی ‌ها نیز تحت تاثیر نرخ سود بانکی و بهبود شرایط اقتصادی جزو چهار صنعت بورسی  پیشرو در  سال آینده خواهند بود.

تعیین نرخ دلار توسط دولت و محدودیت‌ های تحریمی وضعیت اقتصادی کشور را وارد مرحله جدیدی خواهد کرد و به تبع آن شرکت‌های صادرات‌محور نیز از محل ظرفیت تولید و کاهش هزینه‌های معاملاتی منتفع می‌ شوند و سودآوری آنها افزایش می ‌یابد. سرنوشت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰ تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد. به غیر از عوامل مذکور تعیین سیاست ‌های پولی و کاهش نرخ بهره تحت تاثیر سیاست ‌های داخلی کشور رونق بازار را به دنبال دارد و جذابیت ‌های سرمایه ‌گذاری را افزایش می ‌دهد اما اگر نرخ بهره بانکی افزایش یابد، شاهد خروج سرمایه ‌گذاران از بورس و هدایت آنها به سمت بازارهای دیگر خواهیم بود.

وضعیت بازار سرمایه ۱۴۰۰ غیر قابل پیش ‌بینی‌ تر از آن است که تصور می ‌شود. سیاست ‌های داخلی سازمان بورس و اقداماتی که در دست اجراست اگر بدون تدبیر انجام شود می‌تواند روند شاخص را با نوسانات جدی همراه کند. موضوع عرضه ‌های اولیه، توسعه نهادهای مالی و… نیز می‌ تواند تاثیر بسزایی در آینده بازار سهام بگذارد. تغیر برخی قوانین و دستور‌العمل‌ ها از جمله حذف دامنه نوسان می‌تواند به عمیق ‌شدن بازار دامن بزند. اما به طور کلی بازار ۱۴۰۰ دیگر رشد شارپی سال گذشته را تجربه نخواهد کرد و در بهترین حالت رشد ۵۰ درصدی همراه با نوسان را پشت سر می ‌گذارد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا