اقتصادی

تعدیل سود در بورس چیست؟

اگر شرکتی در ابتدا یک چشم انداز را برای خود پیش بینی کند و سود خود را بر اساس آن پیش بینی کند و بعد از گذشت مدتی به این نتیجه برسد که شرایط از پیش بینی های او بسیار بهتر بوده است و قصد اقزایش این پیش بینی را داشته باشد، به اصطلاح تعدیل مثبت سود اتفاق افتاده است؛ این قضیه کاملا بر عکس نیز قابل رخ دادن است!

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره تعدیل سود در بورس خواهیم داشت! با ما همراه باشید. آنچه که ما از سود یک سهام، تحلیل و تغییرات آن را مورد بررسی قرار می دهیم و در آخر دوره، دوباره آن را با اعداد و ارقام جدید مقایسه کنیم، دقیقا مفهوم تعدیل سود در بورس می باشد. شما با مراجعه به پرتفوی خود خواهید دید که هر شرکتی که سهامی را عرضه می کند، سود دهی تقریبی در یک ماه، سه ماه و سالانه را نیز به طور تقریبی در اختیار شما می گذارد.

این نمایش تقیربی سوددهی همان مقصود موردنظر است! در واقع شرکت هایی که سهام خود را عرضه می کنند، موظف هستند گزارشی از این سود دهی ها در آینده منتشر کنند که دقیقا همان گزارشی است که شما می بینید.

در دوره های قبلی هر شرکتی که سهام خود را عرضه می کرد موظف بود که به صورت یک الگوی منظم و تدریجی در طی دوره های ثابت و تعیین شده، عملکرد خود را بدون هیچ گونه غرض ورزی عملکرد شرکت خود را مورد سنجش قرار دهد. آن ها موظف بودند که با توجه به گزارشی که ارائه می دهند خود را با بودجه در نظر گرفته برایشان وفق دهند و طبق آن جلو بروند و پیش بینی خود را طبق آن تنظیم کنند و ارائه دهند. اما در حال حاضر و در سال جاری شرکت ­‌های ارائه دهنده سهام خود، طبق دستورات اعلام شده از سوی دفتر مرکزی دیگر لازم نیست پیش بینی های خود را ارائه دهند و این کار برای همه شرکت ها توسط متخصصین این امر و تحلیل گران این حوزه انجام می شود.

به عنوان‌ مثال، شرکت الف پیش بینی کرده که در پایان سال مالی ۱۳۹۷، یکصد تومان سود به ازای هر سهم به دست آورد؛ اما پس از گذشت سه ماه از فعالیت شرکت و با بررسی عملکرد این سه ماه، پیش ‌بینی خود را تغییر می دهد و از یکصد تومان به ۱۱۰ تومان افزایش می‌ دهد (تعدیل مثبت). همین شرکت ممکن است پس از بررسی عملکرد ۶ ‌ماهه خود، به این نتیجه برسد که سود ۱۱۰ تومانی قابل تحقق نیست و پیش ‌بینی سود شرکت، باید به ۹۵ تومان کاهش یابد (تعدیل منفی)! تغییرات اینچنینی در سود پیش بینی شده را اصطلاحا تعدیل سود می ‌گویند.

سرمایه‌ گذاران باید همواره در تصمیم‌ گیری‌ های خود، به تعدیل سود سهام توجه داشته باشند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا