اقتصادی

زمان دقیق عرضه اولیه پتروشیمی بندر امام در بورس + مقدار نقدینگی موردنیاز

چندی پیش مقرر شد سهام پتروشیمی بندر امام با هماهنگی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در سال جاری در بازار سرمایه عرضه اولیه شود و یکی از عرضه اولیه های سال 99 باشد.

عرضه اولیه پتروشیمی بندر امام

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، شرکت پتروشیمی بندر امام در زمینی به مساحت حدود ۲۷۰ هکتار، در ضلع شمال غربی خلیج فارس در استان خوزستان به فاصله ۱۰۵ کیلومتری جنوب شرقی اهواز و ۸۴ کیلومتری شرق آبادان در شهرستان ماهشهر واقع شده است. در اریبهشت ماه سال ۱۳۵۲ شمسی، قرارداد مشارکتی بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و پنج شرکت ژاپنی با نمایندگی شرکت میتسویی و شرکا منعقد شد و تحت عنوان شرکت سهامی پتروشیمی ایران ژاپن نامگذاری گردید. هدف شرکت، تولید و ذخیره، حمل و نقل و بازاریابی، صدور الفین ‌ها، پلی‌الفین‌ ها، آروماتیک‌ ها و سایر فرآورده ‌های پتروشیمی بود. نحوه مشارکت بین طرفین قرارداد، مساوی ذکر و اعتبار آن برای مدت سی سال از تاریخ اجرا تعیین شد. تابعیت شرکت نیز ایرانی تعریف شد!

فعالیت های مقدماتی احداث این پتروشیمی از جمله خاکریزی، تسطیح زمین، شمع‌ کوبی، برپایی ساختمان‌های موقت، ایجاد تاسیسات، آب و برق و اسکله‌ ها از اوایل سال ۱۳۵۳ شمسی کلید خورد. عملیات ساختمان واحدهای اصلی آن نیز از سال ۱۳۵۵ شمسی آغاز شد اما در اسفند ۱۳۵۷ شمسی و به فاصله چند روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در حالی که ۷۳ درصد پیشرفت کرده بود، متوقف شد!

هر چند در سال ۱۳۵۸ شمسی تلاش ‌هایی برای شروع مجدد پروژه صورت گرفت اما با آغاز جنگ تحمیلی در آخرین روز تابستان سال ۱۳۵۹ شمسی، پیمانکاران ژاپنی از ایران خارج شدند و عملیات ساختمانی به طور کامل متوقف شد. پس از پایان جنگ، شرکت ملی صنایع پتروشیمی با شرکای ژاپنی برای به سرانجام رساندن پروژه در هفت مرحله به گفتگو پرداخت اما در نهایت ژاپنی‌ها به بهانه اقتصادی نبودن طرح از ادامه همکاری خودداری کردند. در نتیجه در مهر ماه سال ۱۳۶۸ شمسی قرارداد مفارقت بین دو طرف به امضاء رسید و کلیه سهام آن به شرکت ملی صنایع پتروشیمی منتقل شد. از آن پس نام شرکت پتروشیمی ایران ژاپن، به شرکت سهامی پتروشیمی بندر امام تغییر پیدا کرد.

این پتروشیمی مزیت ‌ها منحصر به فردی دارد که از آن جمله می ‌توان به سهولت دسترسی به خوراک، سوخت و مواد اولیه، استفاده از امکانات جاده ‌ای، شبکه راه ‌آهن و حمل و نقل دریایی، وجود فرودگاه، دسترسی به آب مورد نیاز و جلوگیری از سوختن گازهای همراه نفت اشاره کرد.

محصولات اصلی صنعت پتروشیمی با عنوان اتیلن، پروپیلن، بوتادین، بنزن، تولوئن و زایلین ها در این مجتمع تولید می شود و عمدتا به محصولات میانی و فرآورده های نهائی همچون پلی اتیلن سبک، پلی اتیلن سنگین، لاستیک مصنوعی، پلی وینیل کلراید، پارازایلین و MTBE تبدیل می گردند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا