اقتصادی

افزایش قیمت مسکن در سال 1400 تا چه میزان حقیقت دارد ؟

با توجه به اینکه در سال 99 با جهش بسیار شدی در قیمت مسکن رو به رو بوده ایم لذا این نگرانی در میان مردم و شایعه های افزایش قیمت میکن بعد از عید 1400 به بی ثباتی در بازار خرید و فروش مسکن پیش آورده است. در این بخش به پیش بینی وضعیت مسکن در سال آتی خواهیم پرداخت.

محمود محمودزاده در ارزیابی تأثیر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی اظهار کرد که اجرای برنامه های کنترلی در بازار مسکن از جمله اخذ مالیات از خانه‌های خالی، درآمدزایی برای دولت نیست.

وی ادامه داد: هدف ورود این خانه ها به بازار مصرف است. در این راستا نیز پس از اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، بیش از 30 درصد افزایش عرضه مسکن طی هفته های اخیر داشته این معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی درباره پیش بینی بازار مسکن گفت: پیش بینی کوتاه مدت و بلند مدت بازار مسکن در کشور به عوامل متعددی از جمله وضعیت سایر بازارهای اقتصادی بستگی دارد و نمی توان با قاطعیت در این باره اظهارنظر کرد.

سناریوهای بسیاری پیش روست :

بیت‌الله ستاریان، کارشناس بازار مسکن درباره پیش‌بینی خود از میزان افزایش قیمت مسکن در سال 1400 گفت: بنده روند شش تا 10 درصد افزایش قیمت در ماه را تا پایان سال قطعی می‌دانم. اما جهش اصلی در بهار سال آینده خواهد بود که جهش بسیار بالایی خواهد بود.

آخرین گزارش بانک مرکزی حاکی از این است که متوسط قیمت مسکن در تهران به بیش از 26 میلیون تومان رسیده است. میزان رشد ماهانه قیمت مسکن در آخرین آمار یعنی مهر ماه امسال 10 درصد اعلام شده که حتی نسبت به دیگر بازارها نیز روند صعودی‌تر داشته است.

در همین حال در روزهای نزولی شدن قیمت دلار و طلا برخی از فعالان بازار مسکن از کاهش قیمت در این بازار نیز سخن گفتند اما اکنون یک کارشناس بازار مسکن پیش‌بینی متفاوتی را مطرح کرده است. او در حالی از احتمال افزایش قیمت مسکن سخن گفته که به دلیل کاهش نااطمینانی‌هایی مانند باخت ترامپ در انتخابات آمریکا و شاید کاهش تحریم‌های ایران چنین رشدی احتمال بالایی ندارد.

بیت‌الله ستاریان در پاسخ به این سوال که با توجه به روند فعلی بازار و نوسان قیمت مصالح ساختمانی آیا تا پایان سال بر هزینه ساخت مسکن افزوده خواهد شد؟ اظهار کرد: با توجه به تورمی که پیش‌بینی می‌شود باید گفت تا پایان سال به حتم بر هزینه ساخت افزوده خواهد شد.

ستاریان که با خبرآنلاین گفتگو می‌کرد  در مورد میزان افزایش قیمت مسکن در سال 1400 عنوان کرد: بنده روند شش تا 10 درصد افزایش قیمت در ماه را تا پایان سال قطعی می‌دانم. اما جهش اصلی در بهار سال آینده خواهد بود که جهش بسیار بالایی خواهد بود.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا