اقتصادی

آیا بدون قرارداد کار می توان بابت سنوات و حق بیمه از کارفرما شکایت کرد؟

برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد، کارگر این توانایی را دارد شکایت خودش از کارفرما را تقدیم به مراجع ذی صلاح کند. عدم عقد قرارداد از طرف کارفرما، به معنی پایمال شدن حقوق کارگر نیست بلکه وجود قرارداد از جانب کارفرما، اهرمی حمایتی می باشد تا کارفرما و کارگر این توانایی را داشته باشند از حقوق خود دفاع کنند.

چگونگی شکایت از کارفرما بدون قرارداد کار

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره چگونگی شکایت از کارفرما بابت سنوات و حق بیمه بدون قرارداد کار خواهیم داشت! با ما همراه باشید. روابط کار به طور روزمره و مستمر در میانه میدان مدیریت کارفرما و تبعیت کارگر قرار دارد؛ لذا پدیداری اختلاف و تنازع بین طرفین را نمی ‌توان نادیده انگاشت!

این اختلاف که در جلوه ‌های فردی و جمعی از یک سو و حقوق و منافع متقابل طرفین از سوی دیگر بروز می ‌کند، حل آن‌ ها را از نظر حقوقی اجتناب ناپذیر می ‌نماید. پر واضح است شکایت از کارفرما تابعی از تخلف و نقض قوانین و مقررات آمره قانون کار خواهد بود؛ به عبارتی، شکایت کارگر متضمن اثبات نقض هریک از حقوق و مزایایی از جانب کارفرما است که توسط قانونگذار به رسمیت شناخته شده است.  هر چند که کتبی بودن از شرایط الزام آور صحت قرارداد کار نمی ‌باشد، حساسیت رابطه کار و آسیب پذیری حقوق کارگر را در این رابطه نمی ‌توان نادیده گرفت.

در همین راستا به موجب اصلاحیه ‌ای که بر اساس ماده ۴۱ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور در سال 1394 شمسی به قانون کار جاری پیوند خورده است، تبصره ‌ای به ماده ۷ قانون کار فعلی اضافه شده که مقرر می‌ دارد:

قراردادهای مربوط به قانون کار در صورت کتبی بودن باید در فرم مخصوصی باشد که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چارچوب قوانین و مقررات تهیه می ‌شود و در اختیار طرفین قرار می ‌گیرد.

این تاکید قانونی، به صورت ضمنی، مستند سازی قراردادهای کار را ولو با مدت‌های بسیار کوتاه لازم دانسته است. همچنین، زمانی که قرارداد به صورت کتبی منعقد می‌ گردد، طبق الزام قانون، باید در چهار نسخه تهیه شود:

  1. یک نسخه به اداره کار محل ارسال می ‌شود؛
  2. نسخه دیگر نزد کارگر می ‌ماند؛
  3. نسخه ‌ای در اختیار کارفرما؛
  4. آخرین نسخه در اختیار شورای اسلامی کار قرار می ‌گیرد.

در صورتی که کارگاه فاقد شورای اسلامی کار باشد، نسخه آخر در اختیار نماینده کارگران یا اتحادیه اصناف قرار خواهد گرفت. لذا اکیدا پیشنهاد می ‌گردد برای حفظ و حراست از امنیت شغلی خود، قراردادهای کار را به صورت کتبی منعقد نمایید.

به هر حال، قرارداد کار می ‌تواند شفاهی و یا کتبی باشد و هر دو نیز از نظر قانون دارای اعتبار یکسان هستند. از این رو اگر قراردادی نیز بین کارگر و کارفرما منعقد نشده باشد، قواعد و مقررات عام قانون کار و تامین اجتماعی بر آن قرارداد حاکم است.

مدارک لازم جهت اثبات رابطه کاری بدون قرارداد کتبی

17 مدرک و سندی که می ‌توانید با آنها در مراجع حل اختلاف، رابطه کاری خود را ثابت کنید به قرار ذیل هست:

  1. حکم استخدامی، ارتقاء شغلی، تغییر سمت در دوره مورد ادعا (احکام خارج از دوره مورد ادعا پذیرفته نمی‌شود)
  2. لیست ‌های حقوق کارگاه منضم به اظهار نامه مالیاتی که به تایید اداره دارایی مربوطه رسیده باشد.
  3. دفاتر قانونی کارگاه و اسناد هزینه مربوطه
  4. لیست‌های حقوق کارگاه
  5. گواهی بانک ذیربط مبنی بر واریز حقوق ماهانه مدعی (طبق لیست های حقوق ارسالی به بانک مورد نظر)
  6. فیش یا رسید حقوق یا چک بانکی
  7. کارت افتتاح حساب بانکی
  8. کارت‌های حضور و غیاب یا ورود و خروج یا دفاتر ثبت حضور و غیاب کارکنان کارگاه
  9. کارت بهداشتی صادره از سوی اداره بهداشت محیط کار
  10. معاینات پزشکی قبل از استخدام (موضوع ماده 90 قانون تامین اجتماعی)
  11. ارائه آراء صادره از سوی هیات های تشخیص و حل اختلاف
  12.  تقاضای بازرسی و تحقیق از محل کار خود در جهت اثبات سابقه کاری
  13. اخذ استشهادیه که به امضا همکاران سابق در کارگاه، واحدهای تجاری هم جوار و سایر افراد مرتبط رسیده باشد
  14. برگه مرخصی و یا ماموریت تأیید شده توسط شرکت
  15. گزارش  بازرسان تامین اجتماعی در صورت انجام بازرسی از کارگاه
  16. فاکتور خرید و فروش اجناس شرکت یا معرفی نامه کارگر به سازمان، بانک، شرکت، نهاد و ارگان دیگر
  17. سایر مدارک متقن

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا