اقتصادی

ماجرای صادرات قارچ گران قیمت و کم یاب ترافل به جای سیب زمینی چه بود؟ + اسناد

قارچ ترافل (Truffle mushroom) که به ‌نام دُنبَلان (Donbalān) یا دنبالان نیز شناخته می ‌شود، نوعی قارچ خوراکی گران ‌قیمت و کمیاب است. این قارچ در گونه ‌های مختلف به رنگ ‌های قرمز تیره، خاکستری، سفید، بنفش و سیاه یافت می ‌شود. اما لذیذترین و گران‌قیمت ‌ترین نوع آن دارای پوسته سیاه ‌رنگ است که به‌ طور طبیعی در مناطق جنگلی شرق استان گلستان (گالیکش و کلاله) می ‌روید و شکلی شبیه به سیب ‌زمینی دارد و اندازه آن از یک فندق تا اندازه یک پرتقال متغیر است. به تازگی این قارچ، بسیار حاشیه ساز شده است!

صادرات قارچ ترافل

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره ماجرای صادرات قارچ گران قیمت و کم یاب ترافل به جای سیب زمینی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. این روزها جمع ‌آوری قارچ ترافل در شرق استان گلستان رواج زیادی پیدا کرده و پای دلالان زیادی را از شهرهای مختلف به ‌‌ویژه از تهران به شرق گلستان کشانده است. قارچ گران قیمت و کم یاب ترافل یا دنبلان در حالی مجوز صادرات به صورت مجاز مشروط دارد که برخی از افراد آن را به جایی سیب زمینی از کشور خارج می کنند!

در نامه شاهرخ شجری، مدیرکل معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی در این ارتباط با ارسال نامه ای به شامانی، مدیرکل دفتر صادرات گمرک نوشته است:

” با توجه به اینکه صادرات انواع قارچ ترافل از اقلام مجاز مشروط می باید و با عنایت به اینکه کالای مذکور دارای ردیف تعرفه ای مشخصی بوده و هرگونه اظهار در سایر کد تعرفه مانند سیب زمینی خلاف قانون و مقررات است خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به جلوگیری از بداظهاری این قارچ اقدامات لازم مبذول گردد. “

در انتها بد نیست بدانید در منابع مختلف، ویژگی ‌ها و خواص متعددی برای این نوع قارچ ذکر شده است که ازجمله آن‌ ها می ‌توان به کاهش قند خون در افراد دیابتی، درمان بیماری ‌های چشمی، درمان بیماری ‌های ناشی از پیری، بهبود قوای جنسی، اثرات ضدمیکروبی و  اثرات آنتی ‌اکسیدانی در برابر انواع سرطان و محافظت از کبد اشاره کرد. بیشترین مصرف آن در رستوران‌ ها، صنایع غذایی، تهیه انواع سس ‌ها ، روغن‌ های معطر و نیز داروسازی است.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا