اجتماعیاقتصادیتولیدکشاورزی

بهره‌برداری از ۱۴۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار منطقه یکانات در هفته دولت

مطالعه ۱۰۲ هزارهکتاری فاز ۲ طرح توسعه کشاورزی خوزستان آغاز شد

بهره‌برداری از ۱۴۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار منطقه یکانات در هفته دولت، مدیرعامل موسسه جهاد نصر از بهره‌برداری ۱۴۰۰ هکتار آبیاری تحت فشار در پروژه شبکه فرعی شمال و شمال‌‌غرب در منطقه «یکانات» شهرستان جلفا در آذربایجان شرقی به مناسبت هفته دولت خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین به نقل از وزارت جهاد کشاورزی: رضا عظیمی در نشست خبری صبح امروز با اشاره به افتتاح پروژه‌های این موسسه در هفته دولت، گفت: در آذربایجان شرقی در شهرستان جلفا «یکانات» ۱۴۰۰ هکتار عمدتا آبیاری تحت فشار در پروژه شبکه فرعی شمال و شمال غرب کشور آماده بهره‌برداری است که کشاورزان از منافع آن بهره‌مند می‌شوند.

وی درباره پروژه غرب و شمال غرب کشور نیز گفت: با توجه به رودخانه‌های بزرگ کشور این طرح در سال‌های گذشته در غرب کشور در اولویت قرار گرفته تا آب‌های سرگردان را به نوارهای مرزی منتقل کنیم که با توجه به استعداد این منطقه مهاجرت معکوس در منطقه را داشته باشیم.

به گفته این مقام مسوول، میزان بهره‌وری در تولید در زمین‌های منطقه غرب و شمال‌غرب کشور افزایش یافته است؛ به طوری که برداشت ۵۰۰ کیلو گندم در هر هکتار پس از بهره‌برداری این طرح به ۴ تا ۵ تن در هر هکتار رسیده است.

وی با بیان این که یکی از پروژه‌های شاخص در این طرح سد خداآفرین است، یادآور شد: در این بخش ۲۶ هزار هکتار کشت و صنعت فعال شده و چشم‌اندازی برای استخدام ۱۰ هزار نفر لحاظ شده است و در حال حاضر ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در این کشت و صنعت مشغول به کار هستند.

عظیمی با بیان این که وظیفه جهاد کشاورزی تامین زیرساخت‌ها برای بخش کشاورزی است، تصریح کرد: اولویت اول ما توانمندسازی، هدایت و حمایت تشکل‌های تولید خواهد بود، زیرا اگر تشکل‌های تولید در منطقه فعال نشوند مانند ماشین ساخته شده بی‌راننده، ایجاد زیرساخت‌ها بی‌فایده خواهد بود.

به گفته وی، در حال برنامه‌ریزی برای امضای تفاهم‌نامه برای طرح‌های دانش‌بنیان با دانشگاه‌ها و مراکز علمی در جهت ارتقای سیستم‌های پروژه‌های اجرایی هستیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر در خصوص اجرای زهکشی در شالیزارهای شمال کشور، گفت: در صورت صلاحدید وزیر جهاد کشاورزی موسسه جهاد نصر آمادگی طرح شالیزاری شمال کشور را دارد.

به گفته وی، موسسه جهاد نصر پس از جنگ با توجه به تجربیات حاصل از جنگ تاسیس و سازماندهی شد و در مقطعی به عنوان یک هلدینگ بزرگ شرکت پیمانکاری فعالیت می‌کرد.

وی ادامه داد: این موسسه به عنوان یک موسسه چابک اجرایی ۳ پروژه اساسی و عمده از جمله طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری، مبارزه با ریزگردها در خوزستان و همچنین طرح شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور را عهده‌دار بوده است.

عظیمی بیان کرد: طرح مبارزه با ریزگردها به عنوان یک پروژه بزرگ با فوریت به صورت اورژانسی انجام شد که در روال معمول کار اجرایی، مطالعات و ساماندهی آن یک سال زمان می‌برد در حالی که در اسفند ۹۵ موسسه جهاد نصر، به صورت ویژه در یک مقطع زمانی دو ماهه ۶ میلیون متر مکعب عملیات خاکی برای مبارزه با ریزگردها انجام داد.

وی با بیان اینکه در مبارزه با ریزگردها در خوزستان انتقال و پمپاژ آب و گرفتن حق‌آبه را به همراه ایجاد پوشش گیاهی انجام دادیم، یادآور شد: حق‌آبه کارون ۳ تا ۵ ساله و به صورت موقت خواهد بود تا بحران ریزگردها حل شود. در این طرح از حضور تخصصی مشاوران سازمان محیط زیست برای کارهای مطالعاتی بهره بردیم؛ در مجموع کانال اصلی احداث شده ۶۰ کیلومتر بوده که در جنوب شرق اهواز عملیات آن اجرایی شده است.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا