اجتماعیاقتصادیبازارکشاورزیگزارشویژه

میادین تره‌بار به جهاد کشاورزی واگذار شود

میادین تره‌بار به جهاد کشاورزی واگذار شود؛ همه بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در اختیار بخشی است که در کشاورزی نقشی ندارند و همین موجب می‌شود کشاورز منفعت اقتصادی تولیدش را نبرد.

به گزارش تیتر یک آنلاین، دبیر شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی با بیان این مطلب اظهار داشت: میادین میوه و تره‌بار شهرداری باید در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد چراکه بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در اختیار بخشی است که در کشاورزی نقشی ندارد.

شاهپور علایی‌مقدم درباره عرضه بیش از اندازه برخی محصولات کشاورزی در دوره‌هایی از سال گفت: کشاورزی فصل و پیک تولید دارد؛ کشت گوجه‌فرنگی در کشور ۱۲۰ هزار هکتار است که ۶ میلیون تن برای تازه‌خوری، صادرات و صنایع فناوری تولید می‌شود.

علایی‌مقدم افزود: طبیعی است در پیک تولید که در پایان فصل تولید در فضای باز است، قیمت‌ها توسط وزارتخانه رصد و پایش می‌شود و در حال حاضر میانگین قیمت گوجه‌فرنگی که به صنعت تحویل می‌شود حدود ۴ هزار تا ۶ هزار تومان است و برای رب گوجه، کیلویی ۴۷ هزار تومان محاسبه می‌شود. اما اگر قیمت گوجه ۳ برابر شود قیمت رب گوجه ۱۲۰ هزارتومانی منطقی به نظر می‌رسد؟ بنابراین باید در اطلاع‌رسانی با وزارتخانه هماهنگ بود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نسبت به سال گذشته بیش‌بود تولید گوجه‌فرنگی نداریم، اضافه کرد: برخی افراد و تشکل‌ها تولید گوجه را بیش از مقدار سال گذشته می‌دانند. با این شرایط سؤال اینجاست آب و زمین آن از کجا آورده شده است؟

کشش صنعت ما زیاد است و حدود ۹ میلیون تن ظرفیت فراوری گوجه‌فرنگی در کشور است اما با یک‌سوم در حال تولید هستیم بنابراین باید حمایت‌ها بیشتر شود.

علایی‌مقدم درباره لیموترش نیز اظهار داشت: مشکلی که در جنوب ایجاد شده بود این بود که قیمتی که برای لیمو تعیین شده بود ۷ هزار و ۳۰۰ تومان بود اما میانگین قیمت‌ها در مراکز عرضه بالای ۱۲ هزار تومان و در تهران تا ۲۸ هزار تومان نیز می‌رسد.

بنابراین مشکل در بیش بود تولید و عدم برنامه‌ریزی بخش کشاورزی نیست بلکه مولفه‌های مختلف پایان تولید در نظر گرفته می‌شود.

به‌گفته وی، وزارت جهاد کشاورزی با کمک تشکل‌ها نسبت به خرید لیموترش و گوجه‌فرنگی اقدام کرده و طبق گزارش‌ها در استان‌های جنوبی مشکل خاصی وجود ندارد.

دبیر شورای قیمتگذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات اساسی کشاورزی خاطرنشان کرد: خلأ ما در مقصد عرضه محصولات کشاورزی به مصرف‌کننده این است که همه بازارهای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در اختیار بخشی است که در کشاورزی نقشی ندارند و همین موجب می‌شود کشاورز منفعت اقتصادی تولیدش را نبرد؛ بنابراین همه میادین میوه و تره‌بار شهرداری باید با وزارت جهاد کشاورزی تفاهم‌نامه‌ای داشته باشند تا میادین با معرفی وزارت جهاد بارگذاری شود تا تفاوت قیمت سرمزرعه تا سرسفره مردم چندان زیاد نباشد و محصولات روی دست کشاورز نماند.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا