اجتماعیویژه

نشست خبری رئیس کل دادگستری استان البرز با اصحاب رسانه

نشست خبری رئیس کل دادگستری استان البرز با اصحاب رسانه / فاضلی هریکندی، در نشست خبری با اصحاب رسانه گفت: اقدامات متعددی در سطح کشور و استان‌ها از جمله استان البرز برای برگزاری انتخابات انجام شده و هدف مجموعه قضایی استان مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای است. قطعا نامزد‌های انتخابات، ستاد‌ها و هوادران آن‌ها توجه به مقرارت قانونی را دارند.

 

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین، به نقل از ندای البرز، رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: سال جاری هفته قوه قضاییه تحت تاثیر حادثه ناگواری بوده که برای رئیس جمهور مردمی و همراهانشان اتفاق افتاده است. شهید رئیسی اکثر مدت خدمت خود را در این نظام بودند.

وی افزود: یکی از اقداماتی که در سال 1402 در حوزه پزشکی قانونی در استان انجام شد، خرید دستگاه دانش بنیان هموژنایزر یکی از پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها برای آزمایشات سم شناسی است. با خرید این دستگاه تمام آزمایش‌های سم شناسی در مورد قتل و علت تامه قتل که کاربرد بسیاری دارد در استان انجام می‌شود.

رئیس کل دادگستری استان البرز درباره بخشی از اقداماتی که در سال گذشته در مجموعه قضایی استان البرز انجام شد، گفت: سال گذشته در حوزه اداره کل بازرسی استان ۵۰ فقره آرا محکومیت قضایی از دادگاه‌های استان صادر شده و تعداد ۲۵۴ فقره آرا محکومیت‌های اداری و انضباطی از مواردی بوده که در رسیدگی به گزارش‌های اداره کل بازرسی استان البرز صورت گرفته و مواردی که جرم بوده در محاکم قضایی استان البرز منتهی به صدور احکام محکومیت شده است.

وی افزود: تعداد ۵ هزار و ۸۰ شکایت و گزارشات مردمی در خصوص دستگاه‌های اجرایی استان در سال گذشته از سوی بازرسی کل استان پیگیری شده و این میزان رشد ۶۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه یکی از برنامه‌های با اولویت سازمان قضایی نیرو‌های مسلح پیشگیری از وقوع جرایم در میان نیرو‌های مسلح است، گفت: اقدامات و جلسات متعدد در این زمینه برگزار شده و ۲۹ مورد ارفاقات قانونی به محکومان نظامی از جهت سامانه پابند الکترونیک، ۸ مورد حبس با خدمت، آزادی مشروط و عفو موردی۲۰۶ مورد است.

وی ادامه داد: اداره کل تعزیرات حکومتی استان حدود ۶۱۸ اکیپ گشت مشترک با دستگاه‌های همکار را در سال گذشته داشته و دستور امحا حدود ۳ تن مواد خوردنی و آشامیدنی خام، فاسد و یا غیرقابل عرضه در سال گذشته صادر شد.

فاضلی هریکندی اظهار کرد: در سال گذشته در اجرای تاکیدات رئیس قوه قضاییه مبنی بر ارتباط مستقیم با مردم و دستور مساعد برای رفع مشکلات مردم، دیدار‌های عمومی با مردم داشتیم و یک روز خاص در هفته برای تمام مدیران تعیین شده است تا مراجعه کنندگان را پذیرش کنند. ماهانه در تمام مساجد استان دیدار مستقیم داریم به طوری که در سال گذشته ۴۶ هزار و ۳۲ نفر از مراجعان توسط مدیران قضایی دادگستری کل استان البرز در قالب برگزاری هزار و ۶۳۲ نشست در مصلی‌های نماز جمعه، مساجد محور استان و ملاقات‌های منظم هفتگی ملاقات شدند که نسبت به سال گذشته با رشد ۱۰ درصدی مواجه بودیم.

 رشد ۷۶ درصدی در موضوع مقابله با تغییر کاربری‌ها

رئیس کل دادگستری استان البرز درباره موضوع مقابله با تغییر کاربری‌ها در استان، گفت: در سال گذشته از تغییر کاربری ۱۲ هزار و ۸۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به ارزش ریالی ۵۱۴ هزار میلیارد تومان که از سوی جهاد کشاورزی برآورد شده بود، جلوگیری شد. این تعداد در مقایسه با سال گذشته رشد ۷۶ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: از تعداد ۸۱ هزار و ۸۵۰ نقطه‌ در معرض تغییر کاربری غیرمجاز در کل کشور که در سال ۱۴۰۲ شناسایی شدند، تعداد ۱۰ هزار و ۲۰۹ نقطه در استان البرز شناسایی شده و این به جهت فعالیت و رصد دستگاه‌های متولی در استان البرز است. از تعداد ۴۰ هزار و ۷۹۳ نقطه در معرض تغییر کاربری غیرمجاز در کل کشور در سال ۱۴۰۲، ۹ هزار و ۱۱۲ نقطه در استان البرز بوده است؛ یعنی بیش از یک پنجم از مقابله با تغییر کاربری‌ها در استان البرز بوده است.

فاضلی هریکندی با اشاره به اینکه در سال گذشته ۵۷۷ هزار و ۴۵۸ پرونده در مراجع مختلف قضایی استان رسیدگی شده است، گفت: با توجه به اینکه افزایش ۱۱ درصدی ورودی پرونده‌ها را داشتیم، اما با تلاش همکاران علاوه بر رسیدگی به این تعداد از پرونده‌ها ۶ هزار ۴۲۱ پرونده مانده سال‌های قبل نیز رسیدگی شد. دادگستری کل استان در میان دادگستری‌های کل استان‌های کشور رتبه ۳ کشوری از حیث میزان رسیدگی را داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه حمایت از شعار سال با همکاری تمام دستگاه‌ها در استان البرز توفیقات خوبی حاصل شده است؛ تعداد واحد‌های تولیدی احیا شده در سال گذشته از ۱۲ واحد در سال ۱۴۰۱ با افزایش ۵۸ درصدی به ۴۳ واحد رسید، حفظ و تداوم اشتغال از ۲ هزار و ۹۵۰ نفر شغل با افزایش ۹۹ درصدی به ۵ هزار و ۸۸۴ نفر شغل در سال ۱۴۰۲ رسید. ایجاد شغل جدید از طریق حمایت قضایی جهت راه‌اندازی واحد‌های تولیدی جدید یا توسعه واحد‌های فعال از ۲ هزار و ۵۵۰ نفر شغل از سال ۱۴۰۱ با افزایش ۳۷ درصدی به ۳ هزار و ۴۸۵ نفر شغل رسید. در مجموع در سال گذشته با حمایت حقوقی و قضایی در مجموعه ستاد پیگیری اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان البرز از طریق تداوم، ایجاد شغل جدید یا تداوم شغل موجود از ۵ هزار و ۵۰۰ نفر شغل با افزایش ۷۰ درصدی به ۹ هزار و ۳۶۹ نفر شغل در سال ۱۴۰۲ رسید.

برنامه‌هایی که در حوزه نظارت بر زندان انجام شده است
رئیس کل دادگستری استان البرز درباره برنامه‌هایی که در حوزه نظارت بر زندان انجام شده است، اظهار کرد: سال گذشته به ۱۰ هزار و ۸۰۰ تقاضای متهمان و محکومان زندان‌های استان البرز رسیدگی شده است. در سال گذشته ۲ هزار و ۸۵۶ نفر از زندانیان مشمول عفو یا ارفاقات قانونی شدند. همچنین سرقت‌های به عنف و خشن در استان البرز نسبت به سال ۱۴۰۱ با اقدامات ویژه ضابطین کاهش ۳۳ درصدی داشته است.

وی ادامه داد: در حوزه بحث حمایت از خانواده برنامه‌های متعددی به منظور توسعه خدمات کمی و کیفی و مشاوره‌ به زوجین متقاضی طلاق صورت گرفته است؛ از جمله این اقدامات ارائه مشاوره به ۳ هزار و ۴۷۱ زوج و برگزاری ۱۲ هزار و ۲۲۳ جلسه خدمات مشاوره‌ای برای زوجین متقاضی طلاق در مراکز مشاوره خانواده شهرستان‌های استان، راه اندازی دو مرکز مشاوره خصوصی پیش از طلاق و برگزاری ۷۲ کارگاه آموزش سبک زندگی برای ۶۴۸ نفر از متقاضیان طلاق است. در سال گذشته کاهش ۲۱ درصدی ورودی پرونده‌های طلاق توافقی را داشته‌ایم.

رئیس کل دادگستری استان البرز با بیان اینکه کارگروه ویژه‌ای برای تسریع در شناسایی و دستگیری کسانی که مبادرت به توزیع مشروبات الکلی کردند در استان تشکیل شده است، گفت: با همکاری پلیس آگاهی استان البرز این اشخاص شناسایی شدند و مجموعاً در این پرونده حدود ۱۱ نفر تحت تعقیب قرار گرفتند؛ برای چهار نفر اتهام افساد فی الارض از سوی دادگاه انقلاب کرج حکم اعدام صادر شده است. برای هفت نفر احکام حبس به حسب اتهاماتی که داشتند صادر شد.

وی تصریح کرد: این پرونده در دیوان عالی کشور فرجام خواهی شده است و دیوان عالی در خصوص افرادی که حکم اعدام آنها صادر شده است مواردی را اعلام کرد به همین جهت پرونده به شعبه هم عرض دادگاه انقلاب کرج ارسال شد و در حال رسیدگی است و به زودی حکم مجدد صادر خواهد شد. در استان البرز حدود ۳ ماه پس از تشکیل پرونده متهمان شناسایی و کارهای مقدماتی آنها انجام و احکامشان صادر شد.

آخرین اخبار از پرونده قتل داریوش مهرجویی

وی درباره پرونده قتل داریوش مهرجویی و همسرش اظهار کرد: این قتل در ۲۲ مهر سال گذشته در شهرستان فردیس بوده که در این حوزه دو روز پس از قتل رئیس قوه قضاییه دستور ویژه‌ای برای تسریع در شناسایی و دستگیر متهمان و همچنین رسیدگی و صدور حکم نسبت به پرونده را صادر کرد و در اسرع وقت با همکاری پلیس آگاهی البرز متهمان این پرونده شناسایی شدند و اقدامات لازم برای انجام تحقیقات مقدماتی صورت گرفت. همچنین رسیدگی به پرونده در دادگاه انجام شد و نهایتاً در ۲۳ بهمن، ۴ ماه پس از وقوع قتل حکم این پرونده در شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز صادر شده و نسبت به پرونده فرجام خواهی شد.

فاضلی هریکندی بیان کرد: موضوع دیگر بحث تعطیلی زندان رجایی شهر کرج بود و این موضوع مطالبه مردم بود، پس از دستور رئیس قوه قضاییه برای تعطیلی زندان رجایی شهر اقدامات متعددی از سوی دادگستری استان البرز انجام شد. سال گذشته با انتقال تدریجی زندانیانی که در این استان بودند زندان رجایی شهر تخلیه و تعطیل شد. قسمت دوم مصوبه بحث انتقال مدیریت زندان قزلحصار است.

وی ادامه داد: صدور سند رودخانه کرج که نقش مهمی در جلوگیری از تصرف مجدد بستر رودخانه دارد از اقدامات دیگر سال گذشته بوده است. اسناد تمام اراضی رودخانه کرج که در استان البرز قرار دارد به طول ۷۴ کیلومتر و به مساحت هزارو ۶۰ هکتار به نام بیت‌المال و دولت صادر شده است.

رئیس کل دادگستری استان البرز بیان کرد: سایر اقداماتی که در حوزه حمایت از تولید صورت گرفته می توان به حل مشکل و صدور سند مالکیت ۱۹۰ واحد تولیدی در شهرک صنعتی کوثر اشاره کرد. سند مالکیت فرودگاه پیام کرج به نام دولت صادر شد.

فاضلی هریکندی گفت: استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان افزایش ۳۳ درصدی داشته است و تداد زندانیانی که از پابندالکترونیک استفاده می‌کنند از ۵۴۲ نفر به ۷۲۰ نفر رسیده است. در اعطای مرخصی به زندانیان افزایش ۳۲ درصدی داشتیم و مورد در بازداشت‌های کوتاه مدت کمتر از ۳ روز با کاهش ۱۴ درصدی و بازداشت‌های کمتر از ۱۰ روز با کاهش ۱۷ درصدی مواجه بودیم.

وی ادامه داد: احکام قطعی پرونده رئیس وقت شورای شهر و ۱۶ نفر از مدیران و کارکنان و پیمانکاران شهرداری اشتهارد سال گذشته صادر شد. صدور حکم برای شهردار، معاون و یکی از کارمندان شهرداری و ۴ نفر از اعضای شورای شهر کمالشهر کرج و پیمانکار مربوطه از احکامی بود که سال قبل صادر شده است. همچنین ۱۴ نفر از جمله رئیس، معاون و سه نفر از کارکنان معاون ثبت اسناد و املاک طالقان شناسایی شدند و احکام آن‌ها صادر شد.

فاضلی هریکندی بیان کرد: از دهه ۴۰ ساخت و ساز‌های غیر مجازی در اراضی اسلام آباد که عرصه آن متعلق به شهرداری کرج است، صورت گرفته و یکی از مطالبات مردم ساماندهی این منطقه بود که با همکاری تمام دستگاه‌ها، برای صدور اسناد این اراضی اقدام شد.

رئیس کل دادگستری استان البرز اظهار کرد: حدود ۹۹۰ چاه غیرمجاز در سال گذشته مسلوب و مسدود شده است که در مقایسه با سال تعداد ۷۶۲ حلقه در سال قبل آن افزایش ۳۰ درصدی را داشته ایم.

وی ادامه داد:گذشته ۱۸ محکوم به قصاص نفس بخشیده شدند که این میزان در مقایسه با سال ۱۴۰۱ که ۹ نفر بوده افزایش دو برابری داشته است.

فاضلی هریکندی گفت: آزادسازی بستر رودخانه‌ها که در راستای اجرای دستور رئیس قوه قضاییه انجام شده در استان البرز وارد مرحله جدیدی شده است. در سال گذشته بیش از ۳۰ هکتار از بستر رودخانه‌های استان البرز به طول ۱۱ کیلومتر رفع تصرف شد.

وی افزود: از زمان صدور دستور آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها فقط در استان البرز ۴۵ هکتار از بستر رودخانه‌های مختلف استان به طول ۲۰ کیلومتر آزادسازی شده است. اراضی محدود رودخانه شهر کرج برای احداث پاکرود در اختیار شهرداری کرج قرار گرفته که فاز اول این تفرجگاه ساحلی سال گذشته به بهره‌برداری رسید. در حال حاضر تفرجگاه ساحلی برای استفاده عموم مردم احداث و ارائه شده است و فاز دوم پاکرود نیز در حال احداث است.

وی ادامه داد: در حوزه سازماندهی تعیین تکلیف اموال قاچاق و متروک در استان البرز در سال گذشته اموال و کالا‌های مربوط به ۴۶۹ پرونده قاچاق و متروکه به ارزش ۱۲۰ میلیارد تومان از طریق مزایده به فروش رفته است. حدود ۳۰۳ تن کالای مربوط به هزارو ۵۷۱ پرونده قاچاق و ۲۱ پرونده متروکه به ارزش ۲۷۵ میلیارد تومان معدوم شده است. ۱۴۶ دستگاه خودرو توقیفی از طریق مزایده مسترد شد. در سال گذشته در راستای دستور رئیس قوه قضاییه حدود ۲۸ هزارو یک پرونده معادل ۲۵ درصد از پرونده‌های مانده سال‌های گذشته مختومه شد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا