در کدام مناطق تهران فروش مستقیم میوه برای نوروز 1400 انجام می شود؟
عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار در پایان جلسه هدفمند کردن توزیع اقلام شب عید و حذف واسطه ها که درپی گلایه های مقام معظم رهبری از گرانی ها برگزار شد، گفت: این جلسه با همه عواملی که در تولید، عرضه و توزیع میوه نقش دارند انجام شد؛ در این جلسه موضوعات مختلف مورد بررسی قرار گرفت. مقرر شد به دو شیوه عرضه انجام شود؛ ابتدا روشی که در بازار حکمفرماست و عرضه کنندگان میوه را از میدان تره بار خرید میکنند و در فروشگاهها عرضه می کنند.
عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: در روش دوم مقرر شد مکان هایی در تهران و سایر استان ها در اختیار بخشی از باغداران قرار داده شود تا میوه را به صورت مستقیم بین مردم عرضه کنند که موجب حذف واسطه ها می شود و تولیدکنندگان مستقیم کالا را به مصرف کنندگان عرضه میکنند. امروز بازدیدی از نقاطی که برای این کار در نظر گرفته شده انجام شد و مقرر شد در ۸۰ نقطه از شهر تهران و شهرستانهای اطراف از طریق میادین میوه و تره بار مکانهای مناسبی در اختیار اتحادیه ها، انجمنها و باغداران برای عرضه میوه قرار گیرد.
اتحادیه مرکزی میادین میوه و تره بار تهران هم مقرر کردند تا بعضی از غرفه ها که می توانند میوه ها را از باغداران تهیه و نگهداری کنند و اینها را به فروشگاه هایی که عرضه سیب و پرتقال و مابقی کالاها را دارند در این ایام پایان سال و ماه مبارک رمضان عرضه کنند.
این برنامه ها می توانند تأثیر خوبی در قیمت سیب و پرتقال و سایر اقلام مصرفی داشته باشد.
عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار با اشاره به این که در این جلسه انباشت میوه در سردخانه ها هم مورد بررسی قرار گرفت، افزود: از ۱۵ فروردین به بعد از کیفیت سیب و پرتقال کاسته می شود و امکان آسیب دیدن آن ها وجود دارد و مقرر شد که حجم خروجی از سردخانه ها در ۱۰ روز پیش رو افزایش پیدا کند تا تولید کنندگان ضرر نکنند و بتوانیم میوهها را به صورت فراوان در اختیار فروشندگان برای عرضه با قیمتهای مناسب قرار دهیم.
وی درباره قیمت سیب و پرتقال گفت: عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است و ما نمی توانیم سقف قیمت برای بسیاری از کالاها تعیین کنیم و در مورد سیب، پرتقال، خیار و سایر صیفی جات نمی توانیم مداخله در بازار کنیم، چون بر اساس تجربه خیلی تأثیرگذار نیست و نتیجه عکس می دهد. در موضوع میوه به دنبال فراوانی، مکان های گسترده عرضه و حذف واسطه ها هستیم تا قیمت میوه را کاهش دهیم.
ما به دنبال شرایطی هستیم که منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان در نظر گرفته شود؛ البته در این شرایط نگاه ما برای مصرف کنندگان است، چون در ایام پایان سال مصرف و تقاضا بالاست و در موضوع میوه های ذخیره شده باید طوری عمل کنیم که مصرف کنندگان با بهترین شرایط میوه های خودشان را تأمین کنند.
از ۲۱ اسفند توزیع میوه با اعلام ستادهای تنظیم بازار در سراسر کشور شروع و امیدواریم شرایط توزیع میوه در این ایام نیازی به مداخله ما نداشته باشد.
عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار درباره انباشت میوه یا کمبود آن در بعضی مواقع گفت: بعضی اوقات اوج مصرف با پیک تولید همخوانی ندارد مثلاً در موضوع مرکبات؛ در مهر و آبان میوه قابل برداشت است، ولی اوج مصرف فروردین و ایام پایان سال است. ذخیره سازی سیب و پرتقال به جهت تکلیف دولت با ماست که توسط بخش خصوصی و اتحادیههای مربوطه انجام شده است و دولت هیچ گونه مداخلهای در خرید و فروش نداشته است.
در موضوع قیمت گذاری میوه مقرر شد ورود کنیم، ولی اگر شرایط ایده آل باشد و در روزهای آینده قیمت سیب و پرتقال و سایر کالاها کاهش پیدا کند مداخله نخواهیم کرد. اگر در بازار مازاد تولید مرغ داشته باشیم توسط شرکت پشتیبانی جمع آوری میشود، ولی الآن این شرایط مهیا نیست و خریدی از طرف دولت انجام نمی شود.