اقتصادی

مالیات بر درآمد املاک چیست؟ + مشمولین مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درآمد املاک اجاره ‌ای یکی از منابع تامین بودجه کشور است که شامل کلیه بناهای استیجاری می‌ شود! مانند زمین، ساختمان، مسکونی، تجاری و اداری.

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره مالیات بر درآمد املاک خواهیم داشت! با ما همراه باشید. مالیات بر در آمد املاک مالیاتی است که از درآمد شخص حقیقی یا حقوقی ناشی از واگذاری حقوق خود نسبت به املاک واقع در ایران پس از کسر معافیت مقرر اخذ می ‌شود.

مالکان مجتمع های مسکونی دارای بیش از سه واحد استیجاری که با رعایت الگوی مصرف مسکن بنا به اعلام وزارت مسکن و شهرسازی ساخته شده یا می‌ شوند. در طول مدت اجاره از صددرصد (۱۰۰%) مالیات بر درآمد املاک اجاری معاف هستند در غیر این صورت درآمد هر شخص ناشی از اجاره واحد یا واحدهای مسکونی در تهران تا مجموع یکصد و پنجاه مترمربع زیربنای مفید و در سایر نقاط تا مجموع دویست مترمربع زیربنای مفید از مالیات بر درآمد ناشی از اجاره املاک معاف هستند.

با اجرایی شدن اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم از ابتدای سال 1395شمسی، لزوم آشنایی مودیان مالیاتی از قوانین و مقررات جدید به ‌منظور انجام صحیح تکالیف خود، هرچه بیشتر نمایان می ‌شود. قانون مالیات بر درآمد املاک و اهم وظایف و تکالیفشان به ‌شرح زیر ارائه می‌ شود (براساس اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم مصوب ۳۱/۴/۹۴ )

مشمولین مالیات بر درآمد املاک

۱- مالیات بر درآمد اجاره املاک

۲- مالیات بر مستغلات خالی

۳- مالیات نقل و انتقال املاک

مالیات بر درآمد شخص حقیقی

در مورد شخص حقیقی ‌ای که هیچ‌ گونه درآمدی ندارد تا میزان معافیت مالیاتی درآمد حقوق موضـوع ماده ۸۴ قانون از درآمـد مشمول مالیات سالیانه مستقلات از مالیات معاف است و مازاد طبق مقررات قانون مشمول مالیات است. مشمولان این ماده باید اظهارنامه مخصوص طبق نمونه ‌ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور تهیه خواهد شد به اداره امور مالیاتی محل وقوع ملک تسلیم و اعلام نمایند که هیچ گونه درآمد دیگری ندارند. اداره امور مالیاتی مربوط باید خلاصه مندرجات اظهارنامه مودی را به اداره امور مالیاتی محل سکونت مودی ارسال دارد و در صورتی که ثابت شود اظهارنامه مودی خلاف واقع است مالیات متعلقه به اضافه یک برابر آن به عنوان جریمه وصول خواهد شد.

مالیات بر مستقلات خالی

مالیات دیگری که قانونگذار در بخش املاک پیش ‌بینی نموده‌ است، مالیات بر مستقلات خالی است که طرز محاسبه آن بدین قرار است. واحدهای مسکونی واقع در شهرهای با جمعیت بیش از یک صد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور (موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مذکور) به‌ عنوان واحد خالی شناسایی می ‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره خواهند شد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا