اقتصادی

ممیز مالیاتی کیست؟ + نحوه ورود به شغل ممیزی مالیاتی

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره ممیز مالیاتی و همچنین نحوه ورود به شغل ممیزی مالیاتی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. ممیز مالیاتی یا Tax assessment یک عنوان شغلی محسوب می شود که وظیفه آن بررسی دفاتر مالی مؤسسات و تطبیق درآمد با هزینه‌ ها است.

ممیز مالیاتی باید با دقت فراوان تمامی حساب‌ ها را بررسی نماید و حسابی از قلم نیافتد. ممیز مالیاتی شخصی است که از جانب اداره مالیات مسئولیت رسیدگی به اظهارنامه مالیاتی مؤدیان را دارا می باشد! وظیفه این شخص بررسی دقیق و تعیین میزان مالیات و رقم ثبت شده در برگ تشخیص مالیات است.

ممیز مالیاتی پس از دریافت اظهارنامه مالیاتی واحد اقتصادی مورد نظر، در صورتی که شبهه ‌ای در آن مشاهده نشود، مالیات آن را تعیین می نماید در این صورت، ممیز مالیاتی وظیفه دارد که به بررسی دفاتر قانونی سازمان مورد نظر بپردازد. لازم به ذکر است که اگر دفاتر تجاری از نظر نحوه تنظیم حساب ها، نگهداری و یا از سایر جهت ها، از نظر ممیز مالیاتی قابل رسیدگی نباشد و سر ممیز مالیاتی نیز این موضوع را تایید نماید و آن را مردود اعلام کند، ممیز مالیاتی بایستی این موضوع را با ذکر دلایل کافی و به صورت کتبی به مودی مالیاتی اعلام نماید و پرونده را برای رسیدگی، به هیئت 3 نفره حسابرسان منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال کند.

بنابراین اگر مودی مالیاتی، به مدت 1 ماه از تاریخ ابلاغ، به هیئت مورد نظر مراجعه کند و بتواند دلایل کافی برای رفع اشکال ارائه دهد، مالیات بر اساس همان دفاتر تعیین می گردد، در غیر این صورت، هیئت 3 نفره مذکور، میزان مالیات وی را تعیین خواهند نمود.

ورود به شغل ممیزی مالیاتی

اشخاصی که به شغل ممیزی مالیاتی علاقه مند باشند، ابتدا بایستی در یکی از رشته‌ های حسابداری، اقتصاد یا مدیریت مدرک کارشناسی دریافت نمایند و سپس بتوانند در امتحان ورودی این شغل که از طرف وزارت اقتصاد و دارایی برگزار می ‌شود شرکت نموده و نمره حد نصاب را به دست آورند. سپس وزارت اقتصاد و دارایی پس از گزینش افراد متقاضی، دوره های فشرده ای را برای آنان برگزار نموده و افراد را برای شروع به کار آماده می نماید.

ممیز مالیاتی می تواند پس از کسب تجربه، جهت بررسی و ابلاغ مالیات شرکت‌ ها و موسسات بزرگ ‌تر منتخب شود. محیط کار ممیز های مالیاتی، ادارات اقتصاد و‌ دارایی می باشد که ممیزین در محیط‌ هایی کاملا اداری، مشغول به فعالیت می شوند و با صاحبان تمام مشاغل در ارتباط هستند و برای همه آن‌ ها مالیات تعریف می ‌کنند. با این حال ممیزین مالیاتی، بیشترین تعامل را در شرکت‌ ها و موسسات با واحد هایی دارند که کار حسابداری را انجام می دهند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا