گفتگوویژه

ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین: قانون شفافیت در اقتصاد ما معنایی ندارد

ابراهیم رزاقی کارشناس اقتصادی براین باور است: اقتصاد ما  بی بندباری است که مقصر دولت است که در بازار دخالت نمی کند و نمی خواهد از پولداران مالیات دریافت کند. از زمان هاشمی رفسنجانی تا به امروز بخاطر همین نوع سیاستی که در اقتصاد داریم می توان گفت افراد ثروتمند بیشتر شدند وقتی این چنین است باید از اینها مالیات دریافت کند در حالی که دولت از کارگران و کارمندان و مصرف کنندگان مالیات می گیرد ولی از گردن کلفتان حوزه اقتصادی مالیات نمی گیرند.

 

ابراهیم رزاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین، درباره وضعیت اقتصادی ما وابسته به سیاست های غلط است گفت: مسئولین ما از زمان آقای رفسنجانی اقتصادی را برخلاف دوره دفاع مقدس اداره کردند که جهاد اقتصادی و بسیج اقتصادی داشتیم. این نهادها کارهایی می کردند که از لحاظ کاهش بیکاری و فقر بی نظیر بود. روی بازار دخالت می کردند و دولت با این موافق بود و اگر موافق نبود اختیار دست اینها بود. این نکته هم وجود داشت که دولت خود دخالت در این بحث می کرد که نیاز داشتیم باید از خارج وارد کنیم و این را به بخش خصوصی نمی دادند. وزارت بازرگانی دلار ارزان وارد می کرد و از کارخانه دولتی که آن زمان قابل توجه بودند محصولاتی که کالاهای اساسی بود خریداری می کرد و در مجموع بین مصرف کنندگان کم درآمد توزیع می کرد. هم تولیدکنندگان داخلی و هم مصرف کنندگان در چارچوب تعاونی عمل می کردند.

او ادامه داد: وابستگی اقتصاد ما به کشورهای دیگر از جمله امریکا بحث دیگری است اما آنها کاری کردند که سود در تولید کم است. در امریکا سود هم همینطور است ولی فعالیت هایی است که سود بالایی دارد. مخصوصاً دلار که از زمان رفسنجانی سرمایه داری را پیاده کردیم، دلار ارزان به بخش خصوصی می دادیم که افراد معمولی نبودند. بانک ها وام های کلانی می دهند، نه به افراد معمولی و تویدکنندگان بلکه به افراد خاصی که جزو خاص ها از جمله جهانگیری، دختر آقای نعمت زاده و غیره هستند. به افراد خاصی که در دستگاه ها نفوذ دارند و جزو مدیران هستند. یکی از مبانی سرمایه داری که پیاده کردند تفریغ منهای حقوق است. اروپای ها هم ممکن است این سیاست را داشته باشند ولی دولت آنها در اقتصاد دخالت می کند و مالیات می گیرد به گونه ای است که تورم یکی دو درصد است ولی  در ایران بالای 25 دصد است پس می توان نتیجه گرفت اقتصاد ما نیز مثل سیاست بی بندبار است.

رزاقی تصریح کرد: این بی بندباری مقصر دولت است که در بازار دخالت نمی کند و نمی خواهد از پولداران مالیات دریافت کند. از زمان هاشمی رفسنجانی تا به امروز بخاطر همین نوع سیاستی که در اقتصاد داریم می توان گفت افراد ثروتمند بیشتر شدند وقتی این چنین است باید از اینها مالیات دریافت کند در حالی که دولت از کارگران و کارمندان و مصرف کنندگان مالیات می گیرد ولی از گردن کلفتان حوزه اقتصادی مالیات نمی گیرند که باید متناسب با هزینه های دولت باشد. برخی از کشورها 90-80 درصد مالیات دریافت می کنند.

این تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره قانون شفافیت گفت: هیچ یک از قوانین معنادار نیست. قوانینی که با وضع موجود متناسب است اجرا می شود، قوانینی که بازدارندگی ایجاد می کند و جلوی فساد را می گیرد اجرا نمی شود. قبل از آقای رئیسی دخالت قوه قضائیه معنی نداشت. وقتی آقای رئیسی بر سرکار آمد این امر جدی شد. محاکمه هایی در 40 سال انجام شد و برخی نیز اعدام شدند، ولی وقتی فضا این چنین شد با فاسد کردن کسانی که در قوه قضائیه و قوه مقننه هستند کار را پیش بردند. به گونه ای عمل می کنند که به هیچ وجه به هیچ کس اطلاع رسانی نمی شود. تا بخواهید هم دروغ می گویند.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا