اجتماعیگزارش

ارتباط حجاب و عفاف با توسعه فرهنگی و اقتصادی جوامع

ارتباط حجاب و عفاف با توسعه فرهنگی و اقتصادی جوامع، در فرهنگ ایرانی و اسلامی کشور ما حجاب و عفاف دو مفهوم مرتبط به هم می‌باشند، که جز اول یعنی حجاب به معنای پوشش بیرونی و جز دوم یعنی عفاف به معنای پوشش درونی و نفسی است.

تیتر یک آنلایننوید کمالی، مولف و پژوهشگر حوزه دیپماسی فرهنگی: حجاب و عفاف هرچند تقریباً دارای معنای مشابهی هستند، اما عفاف ناظر به صفت درونی و بازداشتن غرایز و تمایلات سرکش نفسانی است حال آن که حجاب بر پوشش ظاهری افراد در مقابل نامحرمان تمرکز دارد.

  شواهد تاریخی بجای مانده از نیاکان ایرانی ما مانند آنچه در تخت جمشید قابل مشاهده است نشان از اهمیت بالای رعایت حجاب در ادوار تاریخی مختلف کشورمان دارد و به همین دلیل زنان ایرانی همواره توجه ویژه‌ای به رعایت حجاب داشته‌اند. خوشبختانه پس از ورود اسلام به کشورمان فرهنگ رعایت حجاب نه تنها به عنوان یک عرف اجتماعی دیرینه بلکه به عنوان یک اصل و ارزش اسلامی بیش از پیش مورد توجه آحاد ایرانیان قرار گرفت. 

همانگونه که مشخص است هدف اصلی توجه به حجاب در فرهنگ اسلامی، حفظ حشمت، استقلال و تمرکز زنان در امور مهم زندگی و محافظت از آنها در مقابل ابتذال و انحرافات اجتماعی است.

مفهوم عفاف نیز در نه تنها در فرهنگ ایرانی و اسلامی بلکه در بسیاری دیگر از فرهنگ‌های غیر اسلامی به عنوان یک ارزش بسیار مهم فردی و اجتماعی در نظر گرفته شده و مورد تکریم و احترام قرار دارد.

در تعریف جهانی حفظ عفاف به معنای پاسداشتن و رعایت مرزها و حدود اخلاقی و اجتماعی و جلوگیری از بروز رفتارهای نامناسب و خلاف ارزش‌های اخلاقی است.

به طور کلی، حجاب و عفاف اصولی هستند که به عنوان بخشی از فرهنگ و ارزش‌های اجتماعی در بسیاری از جوامع مورد تأکید می‌باشند.

نکته قابل توجه اینجاست که در جوامعی که حجاب و عفاف به عنوان اصولی مهم در نظام ارزش‌های فرهنگی و اجتماعی شناخته می‌شوند، تاثیر این دو مفهوم بر توسعه فرهنگی و اقتصادی نیز قابل توجه است چرا که تجربیات جهانی اثبات کرده است که حجاب و عفاف می‌توانند به استحکام فرهنگ و تقویت ارزش‌های اجتماعی کمک کنند و در نهایت به توسعه سالم و پایدار اجتماعی و اقتصادی منجر شود.

توسعه فرهنگی از طریق ترویج ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی انجام می‌شود. حجاب و عفاف می‌توانند به عنوان نمادهایی از احترام به حقوق و کرامت انسانی منجر به تعمیق ارزش‌های اجتماعی مانند اعتماد، احترام، همبستگی و انضباط اخلاقی می‌شود.

با پایبندی به حجاب و عفاف، افراد به طور فعال در فرآیند تبادل ارزش‌های فرهنگی شرکت کرده و فرهنگ سالمی را ترویج می‌دهند که می‌تواند مبنایی برای توسعه فرهنگی پایدار باشد.

بعلاوه، حجاب و عفاف می‌توانند در توسعه اقتصادی افراد و در سطح کلانتر جوامع و ملت‌ها نیز نقش مؤثری ایفا کنند.

یکی از ابعاد مهم حجاب و عفاف این است که به واسطه پایبندی به این دو مفهوم زمینه رشد و توسعه پایدار کارآفرینی از طریق شکل دهی کسب و کارهای کوچک و متوسط (SMEs) برای زنان و دختران فراهم می‌شود. در جوامعی که حجاب و عفاف به طور گسترده رعایت می‌شوند، زنان می‌توانند به دور از فشارها انحرافی و سودجویانه اغیار، تمرکز خود را معطوف بر تقویت نهاد خانواده و حتی کسب تحصیلات و مهارت‌های حرفه‌ای قرار دهند.

همچنین، با حفظ حجاب و عفاف، فضای امنی برای مشارکت زنان در حوزه‌های اجتماعی و قبول مسئولیت در این عرصه فراهم می‌شود.

به طور کلی می‌توان اظهار داشت که توجه به حجاب و عفاف می‌تواند تأثیرات مثبتی در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی داشته باشد.

در جوامعی که حجاب و عفاف به طور گسترده رعایت می‌شوند، اعتماد عمومی بین اعضای جامعه تقویت می‌شود و سیستم‌های سیاسی و اجتماعی پایدارتر می‌شوند.

این اصل می‌تواند به استحکام نظام‌های مردم سالار و تعامل سازمان‌های اجتماعی و مردم نهاد مختلف کمک کند و در نهایت به پیشرفت جامعه از نظر سیاسی و اجتماعی منجر شود چرا که حفظ حجاب و عفاف در سایه کاهش آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی منجر به تقویت امنیت اجتماعی، ترویج ارزش‌های فرهنگی سالم، توسعه اقتصادی و در نهایت پیشرفت جامعه می‌شود. 

با عنایت به آنچه بیان شد می‌توان نتیجه گرفت که پیشگیری از توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی کشور در واقع یکی از مهمترین دلایل سرمایه‌گذاری سنگین رسانه‌ای و فرهنگی دشمنان کشورمان در حوزه مقابله با حجاب اسلامی است لذا ضروری است که نهادهای مسئول به شکل ویژه مواجهه هوشمندانه با این توطئه را در دستور کار خود قرار دهند و همزمان از طریق آگاهی بخشی آحاد ملت را نسبت به این توطئه دشمن و اهداف پشت پرده آن آگاه سازند. 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا