گفتگوویژه

مهدی آیتی تحلیلگر سیاسی در گفتگو با تیتر یک آنلاین : تاریخ مصرف تکرار می کنم گذشته است

مهدی آیتی تحلیلگر سیاسی معتقد است: اجماع و ائتلاف اصلاح طلبان روی آقای ظریف است و همه می گویند ما ایشان را قبول داریم یا قبل از او آقای سید حسن خمینی را قبول دارند ولی این مسئله مشکل را بیشتر کرده است چرا که سید حسن خمینی و ظریف قطعاً جزو کاندیداها نیستند. در نتیجه اصلاح طلبان مجبور هستند روی عناصر درجه دو و سه بروند.

مهدی آیتی تحلیلگر سیاسی
مهدی آیتی تحلیلگر سیاسی

مهدی آیتی تحلیلگر سیاسی در گفتگو با تیتر یک آنلاین، درباره خروج کارگزاران از نهاد اجماع ساز گفت: از ابتدایی که بحث تاسیس نهاد اجماع ساز مطرح شد می توان گفت نهاد اجماع ساز جایگزین شورای عالی سیاستگذاری اصلاحات شد. پیش بینی می شد نهاد اجماع برخلاف اسم خود که برای وحدت و انسجام بین اصلاح طلبان است، چنین اتفاقی نمی افتد چون از همان زمان برخی از احزاب اعلام جدایی از نهاد اجماع کردند و گفتند این نهاد را قبول نداریم از جمله این که آقای سیدهادی خامنه ای به عنوان حزب پیروان امام و آقای کواکبیان این مطلب را بیان کردند تا این که حزب کارگزاران هم تک مضراب هایی از آن زمان می زد که ما خیلی مقید به این که نهاد اجماع ساز هر چه بگوید و قبول کنیم نیستیم. این چنین است که از همان ابتدای تاسیس نهاد اجماع ساز این امر وجود دارد.

وی تصریح کرد: از همان ابتدا چند حزب همانند صدای اصلاحات بیان کردند نهاد اجماع ساز را قبول نداریم در نتیجه تعدادی از احزاب این نهاد را قبول ندارند و به نظر می رسد نهاد اجماع نمی تواند به وحدت برسد و دلیل این است که کاندیدای قوی و پر وزن وجود ندارد که همه روی آن وحدت کنند مثلاً گفته می شود اصولگرایان با توجه به اختلافاتی که دارند اجماع و ائتلاف روی آقای رئیسی دارند یعنی اصولگرایان همه آقای قالیباف را قبول ندارند یا همه آقای سعید محمد را قبول ندارند ولی اجماع آنها این است که آقای رئیسی را قبول داریم.

نماینده مجلس ششم افزود: اجماع و ائتلاف اصلاح طلبان روی آقای ظریف است و همه می گویند ما ایشان را قبول داریم یا قبل از او آقای سید حسن خمینی را قبول دارند ولی این مسئله مشکل را بیشتر کرده است چرا که سید حسن خمینی و ظریف قطعاً جزو کاندیداها نیستند. در نتیجه اصلاح طلبان مجبور هستند روی عناصر درجه دو و سه بروند مثلاً آقای عارف، جهانگیری و غیره. این افت شدیدی ایجاد می کند و اختلافات را نیز بیشتر می کند. در نتیجه به نظر می رسد نهاد اجماع موفق نخواهد شد کاندیدایی بدهد یا اگر کاندیدایی بدهد درجه دو و سه می دهد و به همین جهت به نظر می رسد توفیقی برای شرکت در انتخابات ندارد و نمی تواند باعث داغ شدن تنور انتخابات شود و نمی تواند مردم را به پای صندوق انتخابات بیاورد و این برای حیثیت جبهه اصلاحات خوب نیست و بارها بیان کردم اصلاح طلبان باید بیشتر تماشاچی باشند.

مهدی آیتی تحلیلگر سیاسی
مهدی آیتی تحلیلگر سیاسی

وی در پاسخ به این پرسش، این احتمال وجود دارد اصلاح طلبان از کاندیدای قرضی استفاده کنند گفت: خیر. بسیاری از اصلاح طلبان با آقای لاریجانی مخالف هستند و خود آقای لاریجانی بارها اعلام کرده من اصلاح طلب نیستم و احتیاجی به حمایت اصلاح طلبان ندارم. این حرف آقای لاریجانی توهین به اصلاح طلبان بود که ایشان می گوید من اصلاح طلب نیستم و احتیاجی به حمایت آنها ندارم. در نتیجه اصلاح طلبان نباید از آقای لاریجانی حمایت کنند اما کارگزاران هنوز اصرار بر این دارد که اگر از نهاد اجماع ساز جدا شود آقای لاریجانی را به عنوان کاندیدا معرفی کند.

آیتی درباره تکرار می کنم آقای خاتمی افزود: اصلاً امر مفیدی نیست و تاریخ مصرف آن نیز گذشته است و آقای خاتمی اشتباه کرد به این موضوع ورود پیدا کرد و نهاد اجماع ساز تشکیل داد. آقای بهزاد نبوی اشتباه کرد ریاست نهاد اجماع ساز را برعهده گرفت. بهترین کار برای جبهه اصلاحات این است که این دوره کاندیدا ندهند و در صف مردم قرار گیرند به این معنا شما وقتی در صف مردم هستید باید طرفدار کاندیدایی باشید که مردم طرفدار آن هستند چون اگر معتقد هستیم که پایه انتخابات رای مردم است پس باید ببینیم مردم چه می گویند. اگر امروز مردم کاندیدایی را در افکار عمومی مطرح می کنند شما باید آن را به عنوان کاندیدای مردمی بشناسید و از آن حمایت کنید چون اصلاح طلبان این کار را نمی کنند در حقیقت یک فاصله و شکافی بین اصلاح طلبان و جبهه مردم افتاده است و این به ضرر اصلاح طلبان است.

گفتگو: زهرا ترابی

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا