گفتگوویژه

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین : اقتصاد ما تحت تاثیر قوانین اقتصادی جهان نیست

کامران ندری کارشناس اقتصادی براین باور است: در بازار سرمایه مداخلات دولت، مداخلات اشخاص حقوقی که در بازار هستند می تواند در این بازار اثرگذار باشد و به همین خاطر خیلی قابل پیش بینی نیست مخصوصاً که شرایط سیاسی کشور هم در 3-2 ماه آینده مشخص نیست که به چه شکل خواهد بود.

کامران ندری کارشناس اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین درباره بازار بورس در سال 1400 گفت: خیلی قابل پیش بینی نیست که در آینده چه اتفاقی می افتد البته سایر بازارها نیز وضعیت مشخصی ندارند. آن چه من در چند ماه اول سال می بینم فضای نامطمئن و مبهم است و فکر می کنم بازار تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی حرکت می کند. مثلاً شرایط تحریم ها مشخص نیست که به چه سمت و سویی می رود و دولت بعدی هم هنوز مشخص نیست که چه دولتی خواهد بود و چه برنامه ای خواهد داشت. بنابراین به نظر من، در 3-2 ماه آینده خیلی آن چیزی که غالب بر بازار ماست جو یا فضای نااطمینانی است و اخبار مثبت و منفی می تواند نوساناتی را در این بازارها، چه مثبت و چه منفی، بستگی به اخبارهایی که اتفاق می افتد، ایجاد کند. لذا حداقل برای 3-2 ماه آینده وضعیت بازارها خیلی قابل پیش بینی نیست.

کامران ندری
کامران ندری

وی تصریح کرد: خبرهای مثبت و منفی بیشتر می تواند در شرایط فعلی اقتصاد ما در بازارها تاثیرگذار باشد چون برنامه مشخصی را در بازارها یا برای کل اقتصاد نداریم. چند ماهی از عمر دولت باقی نمانده است وضعیت تحریم ها هم مشخص نیست و من فکر می کنم همان طور که بیان کردم قاعدتاً باید یک ثبات نسبی را که خیلی شکننده است و اخبار مثبت و منفی می تواند روی آن اثرگذار باشد ملاحظه کنیم. نمی توان جهت حرکت بازار را الان تشخیص داد.

ندری در پاسخ به این پرسش، بسیاری عنوان می کنند بورس ایران تابع سیر نزولی و صعودی طبیعی جهان و قانون اقتصادی نیست و بیشتر تابع دستور آقایان است. ارزیابی شما چیست؟ گفت: مداخلات در اقتصاد ما خیلی زیاد است، چه مداخلات در حوزه سیاست های پولی و چه در بورس به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند اثرگذار باشد یعنی به هر حال بازارهای ما خیلی تحت تاثیر قوانین اقتصادی نیست چون بازارهای منسجم و متشکل و سازمان یافته به آن معنا که در کشورهای دیگر است، وجود ندارد.

او در ادامه تصریح کرد: ساختارهای ما ضعیف است مخصوصاً در بازار سرمایه مداخلات دولت، مداخلات اشخاص حقوقی که در بازار هستند می تواند در این بازار اثرگذار باشد و به همین خاطر خیلی قابل پیش بینی نیست مخصوصاً که شرایط سیاسی کشور هم در 3-2 ماه آینده مشخص نیست که به چه شکل خواهد بود. در نتیجه برای 3-2 ماه آینده شاهد نوسان در بازارها خواهید بود و این نوسان ها می تواند مثبت یا منفی باشد. بستگی به اخباری دارد که وجود دارد و البته مداخلات دولت و برخی از نهادها که قدرت بازاری و مانور در اقتصاد دارند می تواند اثرگذار باشد.

کامران ندری
کامران ندری

وی با اشاره به وضعیت بازار دلار در سال 1400 گفت: ثبات در سال 1399 در بازار ارز در مقایسه با بازار سرمایه بیشتر بود چون بازار ارز یکی از بازارهای مهم در اقتصاد ما است و بانک مرکزی تمام تلاش خود را می کند که نوسان شدیدی نداشته باشد. به همین خاطر بازار ارز قاعدتاً باید نسبت به سایر بازارها ثبات بیشتری را داشته باشد. البته می دانید که به طور نسبی بیان می کنیم و بدین معنا نیست که در بازار ارز شاهد نوسان نباشیم . با توجه به تنظیماتی که از ناحیه بانک مرکزی در بازار ارز اتفاق خواهد افتاد به خاطر اهمیت این بازار قاعدتاً باید در مقایسه با سایر بازارها نوسانات در این بازار کمتر باشد ولی احتمالاً این نااطمینانی که در اقتصاد ما در سه ماه آینده وجود دارد در بازار ارز هم وجود دارد یعنی به هر حال بازار ارز هم متاثر از این نااطمینانی می تواند تحت تاثیر اخبار مثبت و منفی نوساناتی را داشته باشد.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا