اجتماعیاقتصادیبانک و بیمهگزارش

برنامه بانک مرکزی برای هوشمندسازی بانکداری/ تسلط بر منابع ارزی/ بازگشت اعتماد کامل به چک

رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر اغاز فرایند بانکدای هوشمند، سیاست تثبیت اقتصادی را سیاست قطعی بانک مرکزی خواند و گفت: مردم و فعالان اقتصادی انتظارات خود را براساس سیاست تثبیت برنامه ریزی کنند چرا که شاخص های اقتصادی مانند روند رشد نقدینگی و تورم و ‌‌‌.. نشان از بازگشت ارامش به اقتصاد کشور دارد.

به گزارش تیتر یک انلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر فرزین در دهمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه بانکداری الکترونیک که کمک موثری به توسعه خدمات بانکی کرده است اظهار داشت: بیش از ۹۷ درصد خدمات بانکی کشور امکان ارائه به صورت غیر حضوری را داراست و این به کمک فناوری محقق شده است.

وی افزود: از دیگر اقدامات ارزشمند حوزه بانکداری الکترونیک در اقتصاد کشور می توان به اجرای قانون جدید چک اشاره کرد که اعتبار را به این سند اعتباری بازگرداند و بر اساس داده ها بیش از ۹۰ درصد چک های مبادله‌شده، وصول می شود.

همچنین تعداد زندانیان مرتبط با چک از ۱۰ نفر در روز به یک نفر در سه روز کاهش پیدا کرده است که نشان از اثرگذاری اجرای قانون با کمک سامانه هایی مثل صیاد، محچک، پیچک و ..‌ دارد.

فرزین گفت: احراز هویت غیرحضوری اقدام مهم دیگری است که با کمک فناوری اطلاعات در شبکه بانکی برای مردم ارایه می شود و دستورالعمل آن توسط بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ شده است.

رییس کل بانک مرکزی تفکیک حساب های تجاری را از دیگر اقدامات مهم بانک مرکزی در سال های اخیر برشمرد و گفت: بیش از ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار حساب تجاری تفکیک شده است که این امر به نظارت و مبارزه با پولشویی کمک شایانی به ما می کند.

وی با اشاره به سامانه سیاق گفت: این سامانه به انقلابی در اجرای احکام قضایی مرتبط با مسدود سازی حساب متخلفین مالی در جهت احقاق حقوق شاکیان منجر شده و اجرای احکام را از ۲۰۰ روز به کمتر از ۴ دقیقه کاهش داده است.

رییس کل بانک مرکزی یادآور شد: علی رغم اقدامات و پیشرفت ها هنوز مسیر طولانی برای رسیدن به نقطه مطلوب در بانکداری مرکزی و بانکداری تجاری داریم و باید در این مسیر به بهره گیری از فناوری های جدید ار جمله هوش مصنوعی توجه ویژه داشته باشیم.

فرزین در آسیب شناسی وضعیت موجود نظام بانکی گفت: نظارت جامع بر شبکه بانکی و حوزه پولی یکی از اسیب های موجود در اقتصاد کشور است و در حال حاضر نظارت هوشمند جامع و دقیقی بر فعالیت های پولی کشور وجود ندارد.

حتی خود بانک ها نیز با توجه به گستره فعالیت ها و خدمات، نظارت کاملی بر اقدامات خود ندارند و هدف ما استفاده از هوش مصنوعی در ایجاد نظارت دقیق بر بازار پول کشور است.

رییس کل بانک مرکزی افزود: برای اجرای کامل برنامه حکمرانی ریال نیاز به رصد دقیق مسیر پول و ارز در کشور داریم چرا که معتقدیم پول و ارز کالای عمومی است و باید در راستای منافع ملی و رفاه مردم به کار گرفته شود.

وی گفت: بسیاری از آسیب های کنونی نظام بانکی ناشی از عدم نظارت بر پول و مقررات و دستورالعمل های مرتبط با آن است که باید با برنامه ریزی دقیق و استفاده از ابزارهای نوین نظارت هوشمند هر چه سریعتر محقق شود.

داده های کلان اقتصادی بایستی ابزاری برای سیاستگذاری و پیش بینی آینده باشد

دکترفرزین با انتقاد از نحوه استفاده از آمار و اطلاعات شاخص های کلان اقتصادی در فضای سیاسی کشور گفت: داده های کلان اقتصادی بایستی ابزاری برای سیاستگذاری و پیش بینی آینده و جلوگیری از بروز بحران ها باشد ولی متاسفانه به ابزاری برای نقد عملکرد گذشته و حال تبدیل شده است.

ریس کل بانک مرکزی افزود: در حال حاضر آمارها و شاخص های اقتصاد کلان، گذشته نگر هستند در حالیکه در دنیا به سمت استفاده از امارهایی رفته اند که پیش نگر و اینده نگر است و در جهت سیاستگذاری و تصمیم سازی مورد استفاده قرار می گیرد‌ و باید به سمت تولید آمارهایی با به کارگیری هوش مصنوعی برویم که در سیاست پولی و ارزی آتی ما مورد استفاده قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ما در پیش بینی پذیر کردن اقتصاد برای مردم و فعالان اقتصادی دچار مشکل هستیم و این موضوع آسیب جدی به پایداری اقتصاد کشور می زند. باید به سمتی برویم که با پیش بینی پذیر کردن اقتصاد برای فعالان اقتصادی و کسب و کارها به پیشرفت اقتصاد کشور کمک کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی  مسئله انتظارات تورمی را یکی از مهمترین مواردی خواند که سیاستگذار باید به آن توجه کند و گفت: موضوع انتظارات تورمی و نقش آن در تکانه های اقتصادی بسیار حایز اهمیت است و دشمن با علم به این موضوع با تیم عملیات روانی به شدت در حال فعالیت هستند.

دائما در حال تولید نظریه هایی هستند که جهش ارز و تورمی و نقدینگی در پیش داریم تا با تحریک انتظارات تورمی به اهداف خود که تضعیف اقتصاد کشور است، برسند.

وی گفت علی رغم تمام شانتاژهای خبری و جنگ روانی منابع ارزی کشور در وضعیت بسیار مطلوبی است و تسلط بسیار خوبی بر منابع ارزی کشور داریم و هیچ مشکلی در تأمین ارز کشور نداریم ولی اجازه نمی دهیم که ارز کشور هدر برود و این منابع را در راستای توسعه زیرساخت های کشور و ایجاد رفاه برای مردم به کار خواهیم گرفت.

مردم و فعالان اقتصادی، انتظارات خود را براساس برنامه سیاست تثبیت برنامه ریزی کنند

فرزین، سیاست تثبیت اقتصادی را سیاست قطعی بانک مرکزی خواند و گفت: مردم و فعالان اقتصادی انتظارات خود را براساس برنامه سیاست تثبیت برنامه ریزی کنند و براساس پیش بینی های غیرواقع و انتظارات تورمی ایجاد شده توسط تیم جنگ روانی خارج از کشور فعالیت اقتصادی خور را تنطیم نکنند‌.

چرا که شاخص های اقتصادی مانند روند رشد نقدینگی و تورم و ‌‌‌.. نشان ار بازگشت ارامش به اقتصاد کشور دارد.

رییس کل بانک مرکزی افزود: اظهارنظرهایی در خصوص کسری بودجه دولت و جهش تورمی در کشور توسط برخی مطرح می شود که تنها با هدف تحریک انتظارات تورمی در راستای تامین منافع دلالان و دشمنان انجام می شود ولی به هیچ وجه اجازه نخواهیم داد ثباتی که در فضای اقتصادی حاکم است از بین برود.

فرزین رمز ارزها را از دیگر حوزه های مورد توجه بانک مرکزی خواند و گفت: بر اساس سیاست بانک مرکزی استفاده از رمز ارز در واردات و صادرات و استخراج ان قانونی است اما استفاده از ان در مبادلات داخلی با توجه به مباحث پولشویی غیر قانونی است.

اما اگر این ابزار ها در جهت منافع ملی به کار گرفته شود و بتواند به سیاست های تثبیت کمک کند با استقبال بانک مرکزی روبروست.

رییس کل بانک مرکزی در پایان افزود: امیدواریم با اقدامات انجام شده و کمک اندیشمندان و صاحب نظران و بهره گیری از ابزارهای نوین مانند هوش مصنوعی بتوانیم به اصلاح بانکداری مرکزی و بانکداری تجاری در مسیر ارامش اقتصاد کشور گام برداریم.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا