اجتماعیاقتصادیبانک و بیمهگزارش

حکمرانی داده در عصر کنونی و حاکمیت مطلق فناوری اطلاعات در آینده

حاکمیت داده قصد دارد تا با تعیین مسئولیت‌ها، سیاست‌ها و استانداردها در حوزه فرآیندهای داده محور، ضمن حفظ کیفیت داده‌ها به ایجاد ارزش افزوده از آن‌ها و افزایش فرصت های کسب و کاری در سازمان ها کمک نماید. بنابراین، سازمان ها برای حفظ مزیت رقابتی از یک سو و انطباق با قوانین و مقررات از سوی دیگر، نیازمند به کارگیری و پیاده سازی حکمرانی داده در کسب و کار خود می باشند.

به گزارش تیتر یک انلاین به نقل از رازپول، دکتر عباس راد معاون برنامه ریزی و نوآوری بیمه البرز در یادداشتی از حاکمیت داده بر صنعت بیمه نوشته که در ادامه خواهید خواند:

داده‌های سازمان را از طریق سیاست‌ها و استانداردهای مختلف ارتقا می‌دهد. در خط و مشی های ترسیم شده در حاکمیت داده، صاحبان داده‌ها، اقدامات امنیتی مرتبط با داده‌ها و استفاده‌های کاربردی مورد نیاز سازمان از داده‌ها تعیین می‌شود. به طور کلی، هدف حاکمیت داده، حفظ داده های باکیفیت بالا است که هم ایمن و هم به راحتی برای ایجاد بینش عمیق تر در کسب و کار در دسترس باشد.

کلان داده و دیجیتال سازی، محرک های اصلی برنامه های حاکمیت داده هستند

با افزایش حجم داده ها از منابع داده جدید، مانند فناوری های اینترنت اشیا(IOT (، سازمان ها باید در شیوه های مدیریت داده خود تجدیدنظر کنند تا هوش تجاری خود را مقیاس پذیرتر کنند. برنامه های مدیریت داده موثر به دنبال بهبود کیفیت داده ها، کاهش سیلوهای داده، تضمین انطباق و امنیت و توزیع مناسب دسترسی به داده ها هستند.

حاکمیت داده (Data Governance) فرایند مدیریت، در دسترس بودن، قابلیت استفاده، یکپارچگی و امنیت داده‌ها در سیستم‌های سازمانی را معنا می‌کند که براساس استانداردهای داخلی داده‌ها، سیاست‌های تنظیم شده‌ را در نظر می‌گیرد تا بتواند استفاده از داده‌ها را کنترل ‌کند.

به عبارت دیگر،حکمرانی داده سیستمی متشکل از حقوق تصمیم و قابلیت پاسخگویی، با استفاده از فرآیندهای مرتبط با اطلاعات است که بر اساس یکسری مدل های توافق شده تشریح می کنند که چه کسی می تواند چه اقداماتی را با چه اطلاعاتی در چه زمانی و تحت چه شرایط و مقتضیاتی و همچنین، با استفاده از چه روشی انجام دهد.

حاکمیت داده قصد دارد تا با تعیین مسئولیت‌ها، سیاست‌ها و استانداردها در حوزه فرآیندهای داده محور، ضمن حفظ کیفیت داده‌ها به ایجاد ارزش افزوده از آن‌ها و افزایش فرصت های کسب و کاری در سازمان ها کمک نماید.

بنابراین، سازمان ها برای حفظ مزیت رقابتی از یک سو و انطباق با قوانین و مقررات از سوی دیگر، نیازمند به کارگیری و پیاده سازی حکمرانی داده در کسب و کار خود می باشند. سنجش پذیری، شفافیت، حقوق تصمیم گیری و تنظیم و هم راستایی از ارکان اصلی حکمرانی داده به حساب می‌روند.

ما در حکمرانی داده باید بتوانیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا سرمایه‌گذاری در حوزه داده ها به گونه ای رهبری می شود که بتوانیم به ارزش بهینه با صرف هزینه قابل تحمل و با درصد ریسک قابل قبول دست یابیم؟ زیرا حکمرانی داده، ضرورت بقا در عصر دیجیتال است و به دنبال تضمین این نکته است که داده‌ها به بقا و توسعه استراتژی، کسب و کار و اهداف سازمانی کمک کنند.

با توجه به اینکه حکمرانی داده و حکمرانی IT، مکمل هم هستند و نه جایگزین هم، پس باید به نقش فناوری اطلاعات نیز توجه ویژه ای کرد زیرا در آینده نزدیک، ما شاهد حاکمیت مطلق فناوری اطلاعات خواهیم بود. توسعه فناوری اطلاعات در هر جامعه‌ای درهای جدیدی برای استفاده از امکانات نامحدود باز کرده است و چشم‌انداز مثبتی از آینده را پیش رو آورده است.

نقش فناوری اطلاعات به عنوان محور بسیاری از تحولات جهانی و همچنین یکی از ابزارها و بسترهای مهم توسعه همه جانبه, انکارناپذیر است. از این رو, متصدیان امور مملکتی که خواهان افزایش قدرت و ثروت ملی و بهبود بخشیدن به شاخص‌های زندگی شهروندان خود هستند, به این امر توجه و اهتمام ویژه ای دارند.

اما مساله مهم این است که یک فناوری زمانی می تواند به هدف‌های فوق نائل شود و سودمند واقع گردد که در مقطع زمانی مورد نیاز ایجاد و محقق شده و زیر ساخت‌ها و بسترهای جامعه نیز آماده باشد.

حصول چنین مطلوبیتی, نیازمند آمادگی و برنامه ریزی از قبل است. فن‌آوری اطلاعات در جامعه امروز، قدم اساسی و مهم در راه توسعه اقتصادی- اجتماعی را مهیا می‌کند. در دنیای کنونی جامعه‌ای برنده است که به سمت توسعه هرچه بیشتر فن‌آوری اطلاعات حرکت کند.

چشم‌انداز آینده‌ی جهان با بهره‌گیری از فن‌آوری اطلاعات (IT)، بسیار متفاوت از زندگی امروز ماست. فرزندانی که در قرن آینده متولد خواهند شد، شهروندان ”جامعه‌ی اطلاعاتیInformation Society“ نامیده می‌شوند.

جامعه‌ای که در آن زندگی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی افراد جامعه شدیداً تحت تاثیر فن‌آوری اطلاعات است. جامعه‌ای که در آن فن‌آوری اطلاعات در محیط کار، منزل و هنگام تفریح با زندگی مردم عجین شده است.

کیفیت زندگی انسان‌ها تحت تاثیر زیرساختارهای اطلاعاتی با ظرفیت بالا و پرسرعت در تمام جهان برای انتقال نوشته‌ها، صدا،تصویر، ویدئو، اسناد، طرح‌ها و … دائماً ارتقا می‌یابد و سواد اطلاعاتی انسان‌ها را در تمام ابعاد تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

چشم‌انداز جامعه‌ی اطلاعاتی آینده، کاربردهای بسیاری از فن‌آوری اطلاعات را متصور ساخته است. آموزش از راه دور و تغییر بنیادین در فلسفه و یادگیری انسان‌ها، کتابخانه‌های الکترونیکی، کارت‌های هوشمند شهروندی، دوست الکترونیک، شهرهای اطلاعاتی، ایده‌ی دهکده‌ی جهانی پژوهش، تجارت الکترونیک، درمان از راه دور و پزشکی الکترونیکی، دفاتر کار قابل حمل، انتشارات و روزنامه‌های الکترونیک، مدیریت بحران سوانح طبیعی، کنترل دایمی محیط زیست، خدمات شهری و کنترل ترافیک، حمایت از محرومان جامعه و رفع انزوا از افراد معلول یا سالخورده، مثال‌هایی از استفاده‌ی خلاق و مبتکرانه از تکنولوژی اطلاعات در قرن آینده است. IT، شامل حوزه هایی مانند: برنامه نویسی کامپیوتری، مدیریتت شبکه، امنیت سایبری، مدیریت پایگاه داده، توسعه وب و…می باشد.

اگر بخواهیم به حوزه های کاربرد آن توجه کنیم نیز باید به صنعت مراقبت‌های بهداشتی اشاره کنیم که از آی تی برای مدیریت پرونده‌های الکترونیکی سلامت، رزرو نوبت ویزیت پزشک از راه دور و توسعه دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود. در امور مالی،از آی تی برای مدیریت تراکنش‌های مالی، خودکارسازی معاملات سهام و ارائه خدمات بانکداری آنلاین استفاده می شود.

مؤسسات آموزشی نیز برای مدیریت سوابق دانش‌آموزان، عرضه دوره‌های آنلاین و ارائه فرصت‌های یادگیری از راه دور ، به فناوری اطلاعات متکی هستند. صنایع تولیدی از IT برای خودکارسازی فرآیندهای تولید، مدیریت زنجیره تامین و تجزیه و همچنین تحلیل داده‌های تولید استفاده می‌کنند.

صنایع حمل و نقل و لجستیک، از فناوری اطلاعات برای ردیابی و مدیریت محموله‌ها، بهینه سازی مسیرها و نظارت بر عملکرد خودرو کمک می‌گیرند و همچنین، در صنعت سرگرمی نیز، از فناوری اطلاعات برای ایجاد جلوه‌های ویژه در فیلم‌ها و توسعه بازی‌های ویدیویی یا بازی سازی استفاده می‌شود.

در صنعت بیمه نیز که از این قاعده مستثنی نیست، فناوری اطلاعات با صنعت بیمه از طریق بیمه الکترونیکی، هوش مصنوعی، اینشورتک ها، هوشمندسازی کسب و کار بیمه گری، تحلیل داده ها، نظارت آنلاین، اینترنت اشیاء، بیمه سایبری، به اشتراک گذاری داده ها و استفاده از پتانسیل‌های فضای مجازی در بازاریابی و ارائه خدمات بیمه گری و سایر مطالب مرتبط با فناوری اطلاعات در صنعت بیمه گره خورده است.

بنابراین، با توجه به تغییر ماهیت بسیاری از شغل ها در آینده نزدیک، ما ناگزیر به هوشمندسازی و خبرگی در حوزه فناوری اطلاعات هستیم زیرا در دنیای جدید، این ماهی‌های کوچک نیستند که ماهی‌های بزرگ را می خورند بلکه ماهی‌های سریع ترند که ماهی‌های کندتر را می‌بلعند

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا