اجتماعیاقتصادیحمل و نقلگردشگری و میراث فرهنگیگزارش

نقش سازمان بنادر و دریانوردی در کاهش قیمت بلیت سفرهای دریایی

ایمنی سفرهای دریایی به‌خصوص هم‌زمان با ایام نوروز یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های سازمان بنادر و دریانوردی به‌عنوان متولی این بخش در کشور است.

به گزارش تیتر یک انلاین به نقل از بندر و دریا، هر سال با نزدیک شدن به ایام نوروز، اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان که حدود ۸۵درصد سفرهای دریایی را به خود اختصاص می‌دهد، برنامه‌ریزی مسنجمی را برای انجام سفرهای ایمن آن‌هم در شلوغ‌ترین ایام سال انجام می‌دهد.

در همین راستا ماهنامه «بندر و دریا» با محمد احمدی زاده رئیس امور دریایی و بندری بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان گفت‌وگویی را انجام داده‌ایم که مشروح آن در ادامه می‌آید؛

  • توضیح کلی از اقدامات عملیاتی از بندر شهید باهنر ارائه دهید.

بندر شهید باهنر با کارکرد خاص مسافری و گردشگری با داشتن ترمینال بین‌المللی سفرهای خارجی را از طریق آن انجام می‌دهیم. حجم سفر در ایام ماه مبارک رمضان برای سفر بین‌المللی چشمگیر و افزایش پیدا می‌کند. شناورها در مسیر رفت با ظرفیت کامل مسافرگیری می‌کنند. یک شناور با ۲۳۵ نفر ظرفیت این مسیر را پوشش و یک سرویس‌دهی منظمی از بندر شهید باهنر به بندر شارجه امارات را دارد.

در این ایام اوج پیک سفرهای بین‌المللی است. اما در کنار این اصلی‌ترین موضوعی که سال‌هاست در قالب خدمات تسهیل سفرهای نوروزی خدمت مردم هستیم، معمولا به این شکل است که بندر شهید حقانی، بندر هرمز، بندر تیاب، سیریک و جاسک که جدیدا بحث استقرار در بندر بونجی را هم داریم، زیرمجموعه بنادر و دریانوردی شرق استان هرمزگان هستند. عملا در همین ترمینال بین‌المللی خلیج فارس در بندر شهید باهنر و بندر شهید حقانی در بندرعباس و بندر شهیده فاطمه نیک در جزیره هرمز کار مسافری انجام می‌دهیم.

بندر شهید حقانی به عنوان بزرگ‌ترین بندر مسافری کشور حجم اصلی جابجایی مسافر را این بندر به دوش می‌کشد. در یک سری بنادر ملکی داریم و یک سری بنادر حاکمیتی.

در بنادر ملکی، بندر باهنر بندری است که تمامی بنادری که زیرمجموعه آن است بنادر ملکی هستند و اینجا در بندر شهید حقانی و بندر هرمز که جزو بنادر ملکی هستند هم کار حاکمیتی انجام می‌دهیم هم تمام ترمینال، زیرساخت‌ها زیرمجموعه بندر است. اینجا کار بندر مقداری نمود بیشتری دارد و خودش را نشان می‌دهد. در بندری مثل بندر شهید حقانی سال‌هاست بحث ایجاد زیرساخت برای مسافران را در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار داده‌ایم.

یک اتفاق تلخ در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۰ باعث شد که نگاه ویژه‌ای به مقوله مسافری شود. در اولین اقدام از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی بحث نوسازی ناوگان شکل گرفت و این نوسازی ناوگان به اینجا کشید که الان نزدیک به ۱۲ سال هست که ما هیچ‌گونه حادثه منجر به فوتی در پرترافیک‌ترین مسیر دریایی کشور نداریم.

یک نکته خیلی حائز اهمیت است که سازمان بنادر دریانوردی نقش اجتماعی خود را به معنای واقعی ایفا کرده است.

  • درآمدهای سازمان بنادر و دریانوردی از بنادر مسافری چه میزانی است؟

در بنادر مسافری نه از بلیت و نه عوارض درآمدی نداریم. عوارض بندری ما صفر درصد و عوارض دریایی هم بیش از ۹۰ درصد تخفیف دارد که عددش خیلی عدد کوچکی است که آن هم شامل تخفیف شده است. از عوارض بلیت هم هیچ دریافتی نداریم، این سبب می‌شود که بهای تمام شده بلیت خیلی پایین‌تر در بیاید و از آن‌طرف بحث وجوه اداره شده با صفر درصد به شناور مسافری سازمان تعلق گرفته و پرداخته می‌شود که در آینده نزدیک مجددا شاهد نوسازی مجدد ناوگان خواهیم بود.

بر اساس یک تفاهم‌نامه سه جانبه ای که بین وزارت راه و شهرسازی به نیابت سازمان بنادر و دریانوردی و وزارت کشور، استانداری هرمزگان و همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت و یک ضلع چهارمی به‌عنوان دستگاه همکار یعنی وزارت گردشگری و میراث فرهنگی قرار شده که ۵۰ فروند ناوگان مسافربری دریایی مرکز استان نوسازی شود.

در این زمینه به شکل جدی هم فعالان حوزه سفرهای دریایی فعال هستند هم سازمان بنادر و دریانوردی. با توجه به تاکیدات مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و با توجه به شناختی که از این حوزه دارد پیش‌بینی کرد بندر و فعالیت‌های حوزه سفرها نیاز به نوسازی است. انشاءالله با اتفاقات خوبی که پیش رو خواهیم داشت امیدواریم که سفر مانند قبل ایمن بشود و ما چالشی از این بابت نداشته باشیم.

از مبدا بندر شهید حقانی سفرهایی به مقصد جزیره قشم انجام می شود. بندر شهید ذاکری قشم در فاصله ۱۲.۳ مایلی و بندر هرمز در فاصله ۹.۶ مایلی ما قرار دارد. سفر به بندر لارک به‌صورت موردی انجام می‌شود که در فاصله ۱۸ مایلی بندر شهید حقانی قرار دارد. به بندر بوموسی که ویژه خود شهروندان و با هماهنگی برای گردشگران است هم سفر داریم.

  • بوموسی درست است یا ابوموسی؟

بوموسی، میگویند که بوموسی ایرانی‌تر است. ابوموسی چیزی است که در اذهان جا افتاده است. ولی بوموسی میگویند بگویید که ایرانی‌تر است.

هفته‌ای دو سفر به این جزیره از بندر شهید حقانی داریم که در فاصله ۱۱۰ مایلی بندر شهید حقانی قرار دارد. همه آن چیزی که در بندر شهید حقانی اتفاق میافتد از بحث شناورها و تعاونی‌هایی هست که در دل خود بندرها تشکیل شده‌اند.

بندر شهید حقانی، بندر هرمز و بندر شهید ذاکری هر کدام یک تعاونی فعال است که تشکلی تشکیل دادند و به بیش از ۸۵ درصد سفرهایی دریایی در استان هرمزگان هست. در بندر شهید حقانی دو نوع سفر انجام می‌شود؛ یکی با شناورهای لندینگ کرافت که کار جابجایی ماشین‌ها را انجام می‌دهد.

  • این تعداد شناور برای نوروز ۱۴۰۳ است؟

بله، ۳۸ فروند. این برای مرکز استان است. این تعداد شناور سفرهای «مثلث استان هرمزگان» را پوشش می‌دهند.

  • آیا با این شناورها جزایر قشم، لارک و هرمز هم در ایام نوروز پشتیبانی می‌شوند؟

بله.

  • وضعیت ایمنی شناورها و متوسط عمر آنها چگونه است؟

متوسط عمر شناورها حدود ۱۰ سال است. یعنی بیشتر شناورها بعد از سال ۱۳۹۰ به این ناوگان اضافه شدند. ۱۰ تا ۱۲ سال متوسط عمر شناورهاست.

در خصوص وضعیت ایمنی شناورها، بازدیدهای دو ماهه به صورت منظم از شناورهای مسافری انجام می‌شود. اما برای ایام نوروز و ایام پیک سفر بازدیدهای متمرکزی را انجام می‌دهیم که هم از حیث ایمنی، هم از حیث تمام تجهیزات و موضوعات رفاهی، کاملا مورد بازبینی قرار می‌گیرند.

تمام پرسنل شناورها برای ایام نوروز دوره بازآموزی ایمنی سفرها را پشت سر می‌گذارند. علاوه بر آن بحث تکمیل کادر هم مهمانداری و هم شناوری را داریم که بیش از ۹۰ نفر خانم هستند که روی شناورهای مسافری به‌عنوان مهماندار خانم کار می‌کنند. این ایده‌ای بود که سال ۱۳۹۵ مطرح شد و در همان فروردین ۱۳۹۶ به کار گرفته شدند.

الان به جرئت میتوانیم بگوییم که دریانوردان خانم این سرزمین کسانی هستند که به عنوان مهمانداران شناورهای مسافری کار می‌کنند علاوه بر اینکه مهماندار هستند این انگیزه برایشان ایجاد شده که دوره‌های افسری و فرماندهی را پشت سر می‌گذارند و الان خانم‌هایی هستند که به‌عنوان افسر روی همین شناورهای مسافری کار می‌کنند.

در زمان پیک سفر اتفاقی که میافتد این است که سازمان بنادر و دریانوردی با تشکیل ستاد تسهیل سفر و با هماهنگی سایر ارگانهای همکار و دستگاه‌های ذی‌ربط، علاوه بر اینکه این ستاد در مرکز شکل می‌گیرد، در استان هم به همین ترتیب است. جناب آقای محمدحسینی به عنوان مدیر بندر شهید باهنر به عنوان هسته مرکزی دریایی شرق هرمزگان عهده‌دار کارها می‌شود.

علاوه بر سفرهای دریایی که در مرکز استان داریم، بحث سفرهای گردشگری را در ساحل شهر بندرعباس، جزیره هرمز، بندر تیاب، بندر سیریک، بندر جاسک، خور آذینی، ساحل کوهستک هم داریم. علاوه بر فعالیت مسافری در حوزه گردشگری، بحث آموزش جوامع محلی را در دستور کار داریم و علاوه بر آن یک سری همیاران ناجی را از افراد آگاه و مطلع که در نوار ساحلی هستند برای ساماندهی موضوعات گردشگری ساحلی استفاده می‌کنیم.

سازمان بنادر و دریانوردی هرسال یک سری تجهیزات نجات، مثل حلقه و جلیقه نجات را خریداری می‌کند و ما در ایام پیک مسافربری در اختیار سایر قایق‌های دارای مجوز گردشگری و کسانی که می‌خواهند فعالیت قانونی گردشگری را در نوار دو مایلی ساحل داشته باشند قرار می‌دهیم که خدایی نکرده بر اساس نبود امکانات کسی آسیب نبیند و سفر بر کسی تلخ نشود.

موضوع گردشگری بیشتر در نوار ساحلی اتفاق میافتد، آنجا سازمان مستقر نیست ما از این بحث جوامع محلی که آگاه هستند برای این موضوع استفاده می‌کنیم.

متاسفانه در ایام پیک سفر، یک سری سفرهای غیرمجاز انجام می‌شود که سعی می‌کنیم از همه طرق، چه از مسیر اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، رسانه‌ها، صدا و سیما، رادیو، تلویزیون، فضای مجازی و… نهایت تلاشمان را می‌کنیم تا مردم را نسبت به تردد در مسیرهای مجاز آگاه کنیم. مسیرهای مجاز مسیرهایی هستند که سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی آنجا حضور دارد.

شناورهای غیرمجاز وقتی می‌خواهند بین مسیرها حرکت کنند هیچ‌گونه اصول ایمنی را رعایت نمی‌کنند. یک نوروز کوچکی داریم که در ایام دهه فجر اتفاق میافتد. در دهه فجر امسال رکورد هزار تردد دریایی در یک روز را در مرکز استان داشتیم. هزار تردد به زبان ساده است اما ثبت کردن چنین رکوردی مستلزم برنامه‌ریزی خیلی زیاد و از خودگذشتگی و فراسازمانی کار کردن است که بتوانید چنین چیزی را به وجود بیاورید.

بیش از ۴۱۹ سفر دقیقا در بندر شهید حقانی به‌عنوان بزرگ‌ترین بندر مسافری کشور انجام شده است. در این بین ممکن است یک سری افرادی که کنار ساحل بوده، دنبال یک مسیری برای درآمد هستند و آگاهی کافی از مسائل ایمنی ندارند اقدام به جابجایی مسافر کنند. در زمان جابجایی مسافر احتمال دارد که وضعیت جوی نامساعد شده یا موتور شناور دچار سانحه شود.

۱۲ نفر با اقدام به موقع همکاران ما در حوزه جستجو نجات پیدا کردند. یک بچه ۳ ساله و ۱۱ ساله در میان اینها بود، دو نفرشان در آب بودند جلیقه نداشتند.

برای اینکه عید مردم تلخ نشود، برای آنکه وقتی کسی به استان و شهرمان می‌آید، مسیر حاکمیتی که در اختیار داریم به سواحل کشورمان می‌آید، نیاز است که یک اطلاع‌رسانی کامل و جامعی از این بابت صورت بگیرد که مردم از بنادر مجاز عبور کنند. قایق‌ها فقط تا نوار ۲ مایلی ساحل اجازه دارند که تردد کنند و امیدواریم که با اقدامات خوب و شایسته‌ای که دوستان ما در حوزه روابط عمومی بنادر انجام می‌دهند و سایر فعالان حوزه دریایی، بتوانیم سفر ایمنی را برای مردم داشته باشیم.

حوزه بندری و ترمینال‌ها مورد ارزیابی و بازبینی قرار گرفته‌اند. تمام عوامل سازمانی دخیل در موضوع ترمینال‌ها که در حوزه بندری قرار می‌گیرند به همین ترتیب، تمام بازدیدهایشان را انجام داده‌اند. برای ایام نوروز تمامی امکان بندر بهروز می‌شود و عملا وقتی با آمدن بهار، طبیعت یک لباس جدیدی می‌پوشد، سازمان بنادر و دریانوردی هم با همه توانش یک لباس نویی را بر تن تمام ساختارش می‌کند و یک کتی را بپوشد که دقیقا اندازه تن بنادرش است که بتواند سرویس‌دهی خوبی داشته باشد.

از ۲۵ اسفند تا ۱۵ فروردین ماه بحث سفر را به عنوان ایام نوروز کلید می‌زنیم و خدمتگزار مردم هستیم. تمام کارکنان بندر، تفریح و رفت‌وآمدشان فقط به بنادر است در این ایام چیزی به عنوان مرخصی، مریض هستم، مهمان دارم، نداریم. مهمان ما مردم هستند ما با جان دل در خدمت مردم هستیم که بتوانیم سفر خوب و ایمنی را برایشان رقم بزنیم.

مردم باید بتوانند سفر خود را مدیریت کنند؛ اگر کسی از من سؤال کند که چه زمانی به بندر مراجعه کنم، این‌گونه او را راهنمایی می‌کنم؛ معمولا سفر به بندر دو، سه روزه یا یک هفته است یا ایام تعطیلات است یا تعطیلات فاز اول و فاز دوم است که تا ششم معمولا پیک اول است. بعد از ششم پیک دوم است. این‌گونه سفر کنند.

وقتی می‌خواهند از مرکز استان یعنی بندرعباس یا از هر مسیر دیگری به سمت جزایر بروند و یک سفر دریایی انجام بدهند، اگر سفر را به بعدازظهر موکول کنند بنادر خلوت است. این برای زمانی است که قصد سفر از سرزمین اصلی را به سمت جزیره دارند. وقتی از جزایر می‌خواهند برگردند صبح بیایند و خلوت است و هیچ مسافری آنجا نیست. صبح شناورها از سرزمین اصلی با ظرفیت می‌روند و خالی بر می‌گردند. شاید احساس چارتر شدن شناور هم به شما دست بدهد.

وقتی صبح می‌خواهید از جزایر به سمت سرزمین اصلی برگردید به دلیل اینکه پیک سفر از صبح اتفاق میافتد از سرزمین اصلی و پیک سفر برای برگشت از جزایر در ساعت‌های بعد از ظهر و شب است.

  • شما بحث اجرایی کار را برعهده دارید. در خصوص شناورهای غیرمجاز که اکثرا باعث آسیب‌هایی که هم از بعد اجتماعی و هم از بعد فنی برای بنادر می‌شوند، چه اقدامات و ضوابط اجرا می‌شود. آیا برای جلوگیری از تردد شناورهای غیرمجاز با سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها همکاری انجام می‌شود؟

اخیرا جلسه شورای تامین تشکیل شد؛ به‌واسطه بحث سفرهای دریایی. موضوع سفرهای غیرمجاز از مبادی غیرمجاز به عهده دریابانی است که جلوی این ترددها را بگیرد. خوشبختانه دریابانی پای کار است و جلسات متعددی با دوستان دریابانی داشتیم. بر این اساس به‌صورت مکتوب هم مسیرهای مجاز و هم مسیرهای غیرمجاز را شناسایی کرده و آنها را اختیارشان قرار دادیم که کار جلوگیری از تردد این قایق‌ها را داشته باشند.

علاوه بر این حتما قبل از اینکه شروع سفر را داشته باشیم مجدد جلسه‌ای را با دریابانی قشم، هرمز و بندرعباس برگزار می‌کنیم. به سایر فرمانداری‌های حوزه بنادر اعلام کردیم به زیرمجموعه‌شان اعلام کنند سفرهای غیرمجاز از مبادی غیرمجاز انجام نشود.

علاوه بر این بحث آموزشی که سازمان بنادر و دریانوردی همه ساله در دستور کار دارد بحث اعطای گواهینامه موقت به شناورها و قایق‌های صیادی و سایر قایق‌های نوار ساحلی هست که با این آگاهی سازی و دادن این گواهینامه، سعی می‌کند که یک چارچوب و شاکله‌ای را بگذارد که آنها در موضوع ایمن‌سازی سفر بگنجند.

تحویل تجهیزات ایمنی، دادن گواهینامه ایمنی و گذاشتن افراد محلی در آن اماکن برای این است تا سفر غیر ایمنی انجام نشود، اما به‌طور کلی برای اینکه از سفرهای غیرمجاز جلوگیری شود، کنترل مبادی غیرمجاز و سایر مسیرها به عهده همکاران ما در حوزه دریابانی است. امیدواریم دوستان مانند سابق پای کار باشند و از این‌گونه ترددها جلوگیری کنند تا انشاءالله سفرهای ایمن داشته باشیم.

  • برای کسی که تخلف می‌کند، چه اقدامی صورت می‌گیرد؟ آیا دادستانی و حوزه قضایی در این مسائل ورود می‌کند؟

خوشبختانه در شورای تامین، معاون دادستان و نماینده دادستانی حضور دارند. سایر ارگانهای نظامی هم هستند و عملا این کار انجام شده است. در همین رابطه، اخیرا موردی داشتیم که قایق غرق شد، اما فرد متخلف را به دریابانی تحویل دادیم تا مسیر قانونی آن طی شود.

رسالت ما در بحث جستجو و نجات کاملا مشخص است؛ از طریق شماره تماس ۱۵۵۰، کانال ۲۵ وی اچ اف، کانال ۸۲۹ ام اف، کانال ۱۶ وی اچ اف، کار خدمات‌رسانی و امداد و نجات را انجام می‌دهیم.

میدانید که جستجو و نجات کنوانسیون سار (SAR) است و کنوانسیون سار هم برای ایمنی مردم، دیگر نمی‌پرسیم که شما با قایق غرق شدید یا چیز دیگری، نمی‌پرسیم که قایق مجاز هستید یا غیرمجاز؟ اصلی‌ترین موضوعی که داریم نجات جان افراد است که سازمان بنادر و دریانوردی این اقدام را انجام می‌دهد. اما برای توقیف شناورها اگر از مبادی رسمی وارد بندر شود دوستان یگان حفاظت به عنوان ضابط دادگستری وارد موضوع می‌شوند و اعمال قانون می‌شوند، حالا هر قایق یا وسیله غیرمجازی که وارد بندر بشود.

اما خارج از محدوده بنادر توقیف قایق‌ها در حیطه و اختیارات ما نیست و باید بلافاصله اگر شناور غیرمجازی را دیدیم به دریابانی اعلام کنیم و دوستان دریابانی پارکینگ‌هایی را در نظر می‌گیرند و شناورها را توقیف می‌کند. اما تعداد و حجم قایق‌ها آنقدر زیاد است که نیاز به یک بسیج همگانی دارد.

برای اینکه سفره از مبادی غیرمجاز جلوگیری شود نیازمند بسیج امکانات سایر ارگان‌ها هستیم. سازمان بنادر و دریانوردی با تمام قدرت و موجودیتش به استقبال سفرهای نوروزی می‌رود. یعنی هم بحث بودجه سالانه را برای ایام پیک سفر دارد، هم کارکنانش، تجهیزاتش، بنادرش و هرگونه امکانی که بتواند سفر را ایمن بکند انجام می‌دهد تا چالشی از این بابت نداشته باشیم.

تا قبل از شروع تعطیلات نوروزی، رکورد جابجایی‌ها در ۱۱ ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد افزایش یافته است. بر این اساس انتظار داریم نوروز بسیار شلوغی را در پیش داشته باشیم و امیدواریم که سایر ارگان‌ها هم به کمک ما بیایند. وقتی میگوییم ارگان‌ها مثلا یک جایی مثل منطقه آزاد که یکی از مبداهای سفر است باید برای جلوگیری از ترددهای غیرمجاز، بحث ایمن‌سازی و… پای کار بیاید.

باید فرهنگ ایمنی مردم را بالا ببرید این‌قدر این قضیه جان مردم را برایشان پراهمیت بکنید، یک مسیر درآمدی برایشان که این قصه قایق‌ها را مدیریت کنید، فقط سازمان بنادر و دریانوردی نباشد، در بحث ساحل سازمان آنجا حضور ندارد، شهرداری‌ها باید پای کار بیایند.

صدور مجوز قایق دست سازمان بنادر و دریانوردی است اما صدور مجوز مکان کلوپ ورزش‌های آبی بر عهده شهرداری‌هاست. برای اینکه یک قایق گردشگری داشته باشید باید مجوز از سازمان گردشگری بگیرید، مکان را از شهرداری بگیرید مجوز کلوپ ورزشی را از سازمان ورزش و جوانان بگیرید و مجوز دستگاه‌های دریایی را از سازمان دریایی دریافت کنید. پس یک مسئله فراسازمانی است.

  • این هماهنگی وجود دارد؟

هماهنگی وجود دارد، اما انسجام به آن شکل نیست.

بندر شهید حقانی یک سبقه طولانی برای تجارت دارد. بعد از این که بندر مذکور به شهرداری واگذار شد به یک امر دیگری پرداخته شد. بهتر نیست حجم فعالیت‌های شهرداری بر اساس کنوانسیون‌های دریایی انجام شود.

بحث نوار ساحلی یا قوانین حوزه دریایی یک سری قوانین بین‌المللی داریم یک سری قوانین ملی. یک سری قوانین محلی.

در بحث هواشناسی یک مثالی داریم، منطقه‌ای میگوییم، وقتی شما یک فعالیت خاصی را در یک نقطه‌ای انجام می‌دهید، باید نقطه‌ای در رابطه با مسائل جوی صحبت کنید. همین موضوع را در مرکز استان داریم، یک گروه توسعه هواشناسی کاربردی که هر اداره کل هواشناسی دارد، ما هم عضو شدیم و یک سری اطلاعات به آنها دادیم، برای اینکه برای باز و بسته شدن تردد باید به اطلاعات هواشناسی استناد کنم.

اما برای فعالیتی که در بندر حقانی انجام می‌دهم قابل استناد نیست. پس باید تجربه خودم را بیاورم اگر تجربه نداشته باشم تکلیف مردم چیست؟ این انسجام فراتر از قوانین و مقررات است. یک وقتی حس مسئولیت بیشتری را می‌خواهد که شما فراتر از آن مسئولیتتان شاید خلاءهای قانونی در همه حوزه‌ها باشد. فکر می‌کنم در بحث ساحل، خلاءهای قانونی بسیار زیاد است. یعنی کسی تکلیف خودش را نمی‌داند.

نمی‌خواهم وارد حاشیه شوم، اما به دلیل اینکه شناخت کافی از حوزه ساحل دارم، خودم اهل ساحل هستم و تمام زیروبم فعالیت‌های نوار ساحلی را می‌شناسم. یعنی میدانم فلان قایق مجاز است یا غیرمجاز. این قایق که محدوده خارج شده گواهینامه دارد یا ندارد. یعنی کاملا محرز و مشخص است.

برای من که این قضیه قابل لمس است شاید بیان این صحبت‌ها راحت است، اما اگر جای دیگری بروید خیلی از این موضوع نمی‌شنوید. من برای اینکه خدمت خوبی به مردم ارائه بدهم دانش‌آموخته حوزه گردشگری هستم، راهنمای بین‌المللی گردشگری را دارم، راهنمای بومی هرمزگان هم هستم، برای کسانی که دوره بین‌المللی طبیعت‌گردی را می‌گذرانند یک دروس فوق‌العاده علاوه بر سایر دروس بحث ایمنی دریایی را به آنها آموزش می‌دهم.

یا مثلا بچه‌ها را در فضای بندر می‌آوریم برای اینکه آنها را با حوزه و فعالیت‌های دریایی آشنا کنیم که اگر لیدر بودند و اگر یک گروه گردشگر را با خودشان می‌برند جایی اگر اتفاقی خدایی نکرده در شناور مسافری افتاد، به عنوان همیاران ما عمل کنند.

میدانید موضوع «زمان طلایی» در حوزه جستجو و نجات خیلی موضوع مهمی است. وقتی افراد آموزش‌دیده بیشتری را در حوزه خود داشته باشید می‌توانید به مردم راحت‌تر کمک و ایمنی را بیشتر کنید.

در بندر مسافری حقانی یک طرحی به‌عنوان همیار سفر داشتیم. همیار سفر چه کسانی بودند؟ مسافران کثیرالسفر را شناسایی کردیم. میدانیم آدم‌های زیادی هستند که صبح از بندر به جزیره و از جزیره به بندر در حال تردد هستند. وقتی شناوری که ۲۰۰ مسافر دارد اگر وارد یک مرحله اضطراری شود، کمک کردن به این شناور کار سختی است.

چه کسی می‌تواند کمک کند؟ آقای قدمی مثلا صبح می‌رود جزیره به‌عنوان کسی که تردد زیاد داشته و از دریا ترسش ریخته و شناور را می‌شناسد، آموزش اولیه هم توسط عوامل بندر را دیده، می‌تواند آنجا به بقیه به عنوان کرو کمک کند. شاید وی توانایی این را داشته باشد که یکی از این جان‌پناه‌های بادی را راه‌اندازی کند و ۲۰ نفر از مسافران را با خودش، مسافر بدحال است که نیاز است دو نفر به او کمک کند، اگر دو نفر بروند سراغ او چه کسی به بقیه کمک کند؟

ما به اینجا فکر کردیم که ضریب ایمنی سفر را افزایش دهیم. اما به‌صورت کلی یک نگاه جامع و کاملی باید به ساحل شود و ما هر وقت می‌خواهیم در موضوع سفرهای دریایی صحبت بکنیم، یک شاخه اصلی‌اش می‌خوریم به همین سفرهای غیرمجاز. سفرهای غیرمجاز در صورتی شکل می‌گیرد که ما برایش فکری نکرده باشیم.

ولی اگر همه ارگان‌ها و سازمان‌ها وظایف ذاتی خودشان را به نحو شایسته‌ای انجام بدهند، ما ضریب ایمنی سفرمان افزایش پیدا خواهد کرد و بحث معیشت مردم ساحل‌نشین هم هست. بحث جوامع محلی معمولا این‌گونه است که خودشان دریا می‌روند و این نعمت بی‌انتهای الهی مسیری برای درآمد است. حالا یک وقتی به شکل اصولی و یک وقت به شکل غیراصولی.

بیش از ۴۰ درصد از نوار ساحلی کشور در استان هرمزگان است از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر، ۲۲۳۸ کیلومتر آن در استان هرمزگان است با ظرفیت‌های جذاب و جالب. می‌دانستید که بندرعباس جنگل حراء دارد جنگلی که متنوع است. دو نوع جنگل دریایی داریم یکی مانگو و دیگری چندل است. چندل تنها خاستگاهش در ایران خور آذینی است، اما در جنگل حراء بندرعباس ما نمونه چندل را هم داریم که این چندل گونه مهاجم است ولی داخل اینجا به وجود آمده است.

در همین جنگل حراء شرق بندرعباس هست که فکر می‌کنم اگر ارگان‌ها و سازمان‌ها کمک بکنند میتوانیم بحث نوار ساحلی یا این حجم مسافری که به شهر بندرعباس یا سایر شهرهای ساحلی کشور می‌آیند بتوانیم از قایق‌های گردشگری در نوار ساحلی به نحو شایسته و بهینه استفاده بکنیم که بحث ایمنی سفر هم همواره مطرح باشد.

  • اشاره کردید که از بندر شهید حقانی به شارجه (امارات) سفر دارید، آیا خط بین‌المللی به کشور دیگری دارید؟

در سال‌های قبل سفر به عمان را هم از همین‌جا داشتیم. نزدیک‌ترین کشور به ما عمان و شهر خسب در فاصله ۶۰ مایلی است. سفر به جزیره بوموسی از اینجا ۱۱۰ مایل دریایی است اما اگر بخواهیم به خسب سفر داشته باشیم ۶۰ مایل است.

در حال پیگیری این موضوع هستیم، مسئله وجود زیرساخت بندری است. هیچ محدودیتی از نظر سازمان بنادر و دریانوردی نداریم و سایر ارگان‌ها باید بیایند کمک کنند. این آمادگی را داریم بتوانیم به هر خطی که بخواهد به سمت حاشیه خلیج فارس انجام شود، سرویس‌دهی را داشته باشیم.

سازمان بنادر و دریانوردی این آمادگی را دارد و هیچ چالش و مشکلی از بابت سرویس دادن نداریم، ولی باز هم علیرغم اینکه وظیفه قانونی نباشد، اما این را وظیفه کردیم و پیگیری می‌کنیم که سرمایه‌گذاری جذب شود و سفرهای متعددی از جمله به همین خسب عمان هم داشته باشیم.

  • چه انتظاری از مردم در طرح‌های نوروزی و سفرهای دریایی دارید؟

انتظاری که ما داریم با توجه به اینکه حجم زیادی از مردم به سمت جزایر می‌آیند، بومیان سفر خود را به زمان غیر پیک موکول کنند. به هشدارها و توصیه‌های ایمنی هم ارگان‌ها و سازمان‌هایی که ذیمدخل هستند در موضوعات سفرهای دریایی حتما اعتنا کنند. به صحبت‌های کارکنان شناورها توجه ویژه داشته باشند که ایمنی آنها را تامین می‌کنند.

قبل از سفرهایشان از وضعیت و شرایط جوی و ترافیک مسیرهایی که می‌خواهند تردد بکنند، اطلاع پیدا کنند. یک تلفن گویا در بندر شهید حقانی داریم که وضعیت تردد و مسیرها را اعلام می‌کند که با پیش‌شماره ۰۷۶ و شماره ۳۱۱۱ که وضعیت سفرهای دریایی مرکز استان را پوشش می‌دهد.

هم‌وطنان برای آگاهی از سایر اطلاعات مسیرها و موضوعات تکمیلی حوزه دریایی، می‌توانند به وب‌سایت سازمان بنادر و دریانوردی، اداره کل سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیریت بنادر و دریانوردی شهید باهنر و شرق هرمزگان مراجعه کنند. یک مسیر اطلاعاتی است که می‌توانند ارتباط مستقیمی داشته باشند و شماره ۱۵۵۰ را هم فراموش نکنند. این شماره مسیری است که نجات پیدا کند. اگر کسی را مشاهده کردید که در شرایط اضطراری قرار گرفته است حتما با این شماره تماس بگیرید.

دوستان جستجو و نجات ما در مکان‌های مختلفی مستقر هستند. همیاران ناجی را نیز در مکان‌هایی که سازمان مستقر نیستند، داریم . همچنین در جایی که پیک سفرهاست و در نقاط مختلف از جمله بندر حقانی و بندر شهید ذاکری دو فروند شناور جستجو و نجات را داریم. باز هم تاکید داریم که مردم مسائل ایمنی را در نظر بگیرند و انشاءالله سفر بی‌خطری را داشته باشند.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا