اجتماعیاقتصادیخودروصادرات و وارداتگزارش

جزییات تغییرات استاندارد در آیین‌نامه جدید واردات خودرو

به گفته معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران در آیین‌نامه جدید واردات خودرو، تغییر پارادایم در ارزیابی انطباق صورت گرفته و علاه بر استانداردهای خودرویی اروپا، استانداردهای کشورهای حوزه خلیج فارس، چین و اوراسیا هم مورد قبول قرار دادیم.

به گزارش تیتر یک انلاین به نقل از ایسنا، احسان ساده در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره تغییرات استانداردها در آیین نامه جدید واردات خودرو، اظهار کرد: در آیین نامه جدید واردات خودرو، تغییر پارادایم در ارزیابی انطباق صورت گرفته است.

به گفته وی چندین سال واردات خودرو ممنوع بوده و ضوابط قبل از ممنوعیت واردات در شرایطی متفاوتی نوشته بود.

برای مثال در صنعت خودروسازی دنیا فقط چند کشور محدود تکنولوژی داشتند. اما الآن این شرایط تغییر کرده و چین یکی از خودروسازان بزرگ دنیا و صادرکننده است و این صنعت در ژاپن هم توسعه یافته است.

ساده ادامه داد: سعی شد در آیین نامه جدید به جای بسنده کردن به استانداردهای اروپایی که به دلایل مشکلات تحریمی ارائه اسناد آن‌ها مقدور نیست، طیف وسیعی از استانداردها که در دنیا مورد قبول است را پذیرفتیم

برای مثال در این آیین نامه استانداردهای خودرویی کشورهای حوزه خلیج فارس، چین و اوراسیا هم مورد قبول قرار دادیم. استانداردهای اروپای هم که از قبل مورد قبول بود.

معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه اگر خودرویی می‌تواند در امارات تردد کند باید بتواند در ایران هم تردد کند، تصریح کرد: در حال حاضر گره و بن بستی در رابطه با استاندارد خودرو وجود ندارد و انواع مدارک بین المللی پذیرفته شده است.

به طور کلی بر اساس این رویکرد تغییر پاردایم و گشایشی در واردات خودرو انجام شده است. شاید کسانی که در آیین نامه قبلی ضوابط را بسته تعیین کرده بودند، خیلی علاقه مند به واردات خودرو نبودند.

این مقام مسئول همچنین در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با جدیدترین وضعیت خودروهای یورور ۵ گفت: متولی این موضوع سازمان حفاظت محیط زیست است، اما با همکاری وزارت صمت و سازمان ملی استاندارد دستورالعمل مصرف سوخت و تولید خودروهای یورو ۵ در کمیسیون زیربنایی دولت در حال بررسی است. این موضوع باید از سازمان محیط زیست پیگیری شود.

مهدی اسلام پناه، رئیس سازمان ملی استاندارد، نیز در این رابطه گفت: بنزینی که در تهران توزیع می‌شود یورو ۴ است.

البته در برخی موارد بستگی به جایگاه ممکن است یورو ۵ باشد. به این نکته نیز باید توجه کرد که ایران بزرگترین تولید کننده بنزین یورو ۵ دنیا در یک پالایشگاه است که توسط این پالایشگاه ۴۲٫۵ میلیون لیتر بنزین یورو ۵ تولید می شود و صادرات هم نمی‌شود.

به گفته وی تا زمانی که خودروها یورو ۴ هستند، عرضه بنزین یورو ۵ فایده‌ای ندارد و  در اصل این بنزین باید در وسیله نقلیه مناسب استفاده شود.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا