گفتگوویژه

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تیتر یک آنلاین: کلیات بودجه 1400 به دلیل قصور دولت رد شد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه کوتاهی دولت درباره کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ سبب رد ابتدایی این لایحه در مجلس شد.

مهدی طغیانی سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تیتر یک آنلاین، درباره رد کلیات بودجه 1400 از سوی مجلس گفت: در مورد بحث بررسی لایحه بودجه در مجلس واقعیت آن چیزی که وجود داشت و دارد نگاه تخصصی به بودجه است. ابداً نگاه سیاسی در مجلس برای بودجه حاکم نبوده است، مشکل بودجه این است که کسری زیادی هم در تراز عملیاتی و هم به صورت واقعی، جبران از طریق اوراق و پیش بینی فروش نفت، این کسری زیاد قطعا تورم زا است و برداشت و محاسباتی که الان دوستان در مرکز پژوهش های مجلس انجام دادند به ازای هر ده هزار میلیارد تومان کسری واقعی حداقل دو درصد تورم خواهیم داشت.

وی ادامه داد: سال آینده 180-170 هزار میلیارد تومان کسری خواهیم داشت و مجبور به استقراض یا برداشت از منابع بانک مرکزی هستیم و چیزی که اتفاق می افتد حداقل 34 درصد تورم علاوه بر تورم موجود است و این روند برای مردم و معیشت مردم قابل تحمل نیست و این وضعیت از جهت نماینده ها مردود و کلیات رد شد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: با این اصلاحیه ای که دولت داده اشکالات اصلی بودجه بویژه برای معیشت مردم در سال آینده تا حدودی رفع شده است.

وی با اشاره به این موضوع که رد کلیات بودجه در ابتدا کاملا اقتصادی بود تصریح کرد: نگاه مجلس به بودجه کاملا اقتصادی بوده و هیچ سیاسی بازی در این مورد دیده نمی شود. نگاه مجلس تخصصی و اقتصادی است و ابداً نگاه سیاسی نداشته ایم.

نماینده اصفهان در پاسخ به این پرسش که دولت می توانست بهتر از این بودجه را ارائه بدهد گفت: بله. کاملاً امکان پذیر بود. نظرات متعددی در محافل کارشناسی نه فقط در مجلس بلکه در حوزه های کارشناسی و تخصصی مطرح شد، متاسفانه ردپای اینها در بودجه ابتدایی دیده نمی شود یعنی گویا اساساً نشنیده گرفته شده و بحث صرفه جویی در هزینه ها، منابع پایدار درآمدی و غیره مطرح شد که در بودجه دیده نشده است و عملاً این کسری زیاد برای معیشت مردم آسیب زا پیش بینی شد و به این علت مجلس کلیات قبلی را رد کرد.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی درباره کوتاهی دولت برای ارائه بهتر لایجه بودجه 1400 تصریح کرد: در دستگاه های مختلف دولت چه سازمان برنامه و بودجه و چه وزارت اقتصاد در قسمت های مختلف کارشناسان خوبی داریم که در برخی از جلسات اتفاقاً نظرات را در مجلس استفاده می کنیم. برای من تعجب برانگیز است که چرا از این نظرات در تدوین لایحه به نحو احسن استفاده نشده است و چرا این نظرات نشنیده گرفته شد. اینها مسائلی است که باید از دوستان در دولت سوال شود.

مهدی طغیانی با اشاره به یکی از مهم ترین مواردی که باعث شد مجلس کلیات بودجه را رد کند، ارز 4200 تومانی است پاسخ داد: ارز 4200 تومانی یک مورد است. اصلاً این طور نیست که تنها این مسئله باشد، ارز 4200 تومانی نماد رانت زایی و مشکلات عدم شفافیت در بودجه شده است و ما موارد دیگری داشتیم که متاسفانه شفاف و روشن نبود و در مجموع اتفاقاتی که در سال آینده می افتاد روشن و مشخص نبود، چه برای مردم و چه برای نمایندگان! عدم توجه به مباحثی همچون رویکرد اشتغالزایی در بودجه، عدم توجه به استفاده صحیح از منابعی همچون یارانه و غیره آن طور که باید دیده نشده است و بسیار برای افرادی که به آنها یارانه تعلق می گیرد گره گشا نیست و قدرت خرید یارانه پائین آمده و کم اثر شده است، اینها مشکلاتی بود که در بودجه رفع نشده بود یعنی برای این امر چاره اندیشی نشد و به این دلیل بودجه رد شد که با رفع این موارد بودجه در مجلس مورد تصویب قرار گرفت.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا