اجتماعیاقتصادیکشاورزیگزارش

توزیع جو میان عشایر گلستان آغاز شد

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان گفت: با هدف کمک به کاهش هزینه‌های نگهداری دام، توزیع نهاده دامی جو به صورت مدت‌دار پنج تا ۶ ماهه میان عشایر استان آغاز شد.

به گزارش تیتر یک انلاین، مهدی شمشادیان روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به کافی نبودن نقدینگی دامداران عشایر گلستان برای خریداری نقدی نهاده‌های دامی، اتحادیه تعاونی‌های عشایری استان برای مدیریت و کمک به این قشر با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام ۶ هزار تن نهاده جو مدت دار تامین کرده است.

وی با اشاره به متغیر بودن قیمت نهاده جو در بازار، افزود: با هماهنگی تعاونی‌های عشایری دامداران می‌توانند با مراجعه به انبارهای موجود اتحادیه در مراوه‌تپه و گنبدکاووس بر اساس سقف تعیین شده جو را به صورت مدت کار خریداری کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عشایری گلستان ادامه داد: هر کدام از عشایر با مراجعه به انبارهای پیش‌بینی شده می‌توانند حداکثر برای ۶۰ راس دام و به ازای هر راس ۱۸۰ کیلوگرم جو به صورت مدت‌دار تحویل بگیرند.

سرپرست اداره کل امور عشایر گلستان هم هزینه پرواربندی هر کیلوگرم دام زنده را با توجه به افزایش قیمت نهادها، به طور تقریبی یک میلیون و ۶۰۰ هزار ریال اعلام کرد و گفت: قیمت فعلی هر کیلوگرم دام زنده نسبت به یک ماه قبل افزایش یافته و از ۲ میلیون ریال به ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار ریال رسیده است اما با توجه به بازار متغیر قیمت نهاده‌ها، باز هم نیاز است عشایر مورد حمایت قرار گیرند.

احمد پرتانی مهمترین دلایل افزایش قیمت دام در یک ماه اخیر را ممنوع بودن خروج و ورود دام، خشکسالی سنواتی و تاثیر آن در کاهش زایش و پرواربندی دام اعلام کرد.

وی افزود: با آغاز پرداخت ۷۲ میلیارد ریال تسهیلات سرمایه در گردش و ۴۳۹ میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت، پرواربندی ۵۰ هزار راس دام توسط عشایر در برنامه قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، گلستان یکی از استان‌های عشایری کشور است که چهار هزار و ۲۰۰ خانوار عشایری بومی ترکمن و کوچنده با مجموع جمعیت افزون بر ۲۳ هزار نفر در مراتع این استان زندگی می‌کنند.

قلمرو زیستی عشایر کوچنده و بومی ۳۵۰ هزار هکتار از مراتع شرق گلستان است و ۶۵ درصد از آنان در مراتع مراوه‌تپه، ۲۹ درصد در گنبدکاووس و ۶ درصد در کلاله حضور داشته و قشلاق می‌کنند.

جامعه عشایری گلستان را ۲ تیپ از عشایر کوچنده کُرد خراسان‌های شمالی و رضوی و تعداد محدودی از سمنان و عشایر بومی ترکمن استان تشکیل می‌دهند که تا سه سال قبل افزون بر ۷۶۰ هزار رأس دام شامل گوسفند، بز، گاو و شتر برای پرورش در اختیار داشتند که با خارج شدن بخشی از این دام‌ها از چرخه تولید به دلایلی مانند خشکسالی، حذف ارز ترجیحی و افزایش هزینه تولید این عدد به ۵۶۰ هزار راس رسیده است.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا