اقتصادیویژه

کلاه گشادی که سایپا بر سر متقاضیان خودروی کوییک گذاشت!

ثبت نام پیش فروش سایپا و ایران خودرو چند ماه است که با نظارت وزارت صنعت و قوه قضائیه انجام می شود تا خودرو به قیمت اصلی به دست مصرف کننده برسد اما سایپا با افزایش شدید قیمت کارخانه کوییک ثبت نام کنندگان را نقره داغ کرد.

کلاه گشادی که سایپا بر سر متقاضیان خودروی کوییک گذاشت!

به گزارش تیتر یک آنلاین، قیمت کارخانه خودرو کوییک سایپا به 140 میلیون تومان رسیده یعنی تقریبا با قیمت بازار آزاد یکی شده که باعث اعتراض و پیام های مکرر ثبت نام کنندگان پیش فروش طرح مشارکت یک ساله سایپا شده است. مردم که به امید نجات از دست دلالان و بازار سیاه خودرو ترجیح دادند با توجه به قیمت کارخانه و بازار آزاد یک سال پول هایشان را به شرکت سایپا بدهند تا خودرو مناسب دریافت کنند حالا با رشد شدید قیمت خودرو متضرر شده اند.

به گفته کاربران ، طی ماه های گذشته خودروی کوییک با قیمت 90 میلیون تومان و پیش پرداخت 40 الی 50 میلیون تومان پیش فروش شد و تعداد زیادی ثبت نام کردند تا در موعد مقرر یعنی پس از یک سال با قیمت روز کارخانه که طبق رویه تفاوت زیادی با قیمت بازار آزاد دارد خودرو کوییک را دریافت کنند.

با قیمت های فعلی اگر کسی در طرح پیش فروش کوییک سایپا شرکت کرده باشد پس از یک سال خواب 40 میلیون وجه اولیه با قیمت 140 تومان خودرو را دریافت کرده و اگر از بازار آزاد اقدام به خرید می کرد و 40 میلیون را یک سال در بانک سپرده گذاری می کرد، با سود 20 درصد پس 8 میلیون تومان به دست می آورد. یعنی یک کوییک و 3 میلیون تومان.

 

مقایسه قیمت کارخانه کوییک با قیمت بازار آزاد

اما مدتی است که سایپا با افزایش شدید قیمت کوییک تقریبا آن را به قیمت بازار آزاد می فروشد. مساله ای که در خصوص سایر محصولات اتفاق نیفتاده است و همین باعث اعتراض شدید ثبت نام کنندگان کوییک سایپا شده است.

این در حالی است که با کاهش نرخ دلار در بازار و همزمان با کاهش قیمت بسیاری از کالاها، قیمت خودرو در بازار آزاد نیز کاهش یافته است و به گفته کارشناسان انتظار می رود تا پایان سال 99 شاهد کاهش بیشتر قیمت ها باشیم.

لیست قیمت سایپا/ تیتر یک آنلاین

در حالی که خودروی کوییک یعنی ساینا در بازار 130 میلیون تومان معامله می شود قیمت کارخانه آن 92 میلیون تومان است یعنی 40 میلیون اختلاف با بازار. اما ماشین کوییک با قیمت 145 میلیون تومان در بازار آزاد توسط شرکت سایپا 140 میلیون تومان قیمت گذاری شده است!

نظر کاربران درباره قیمت 

یکی از کاربران ما پرسیده که وقتی کوییک با قیمت آزاد عرضه می شود چرا ما باید یک سال پولمان را در اختیار سایپا قرار دهیم؟ آن هم با این تورم که یک سال بعد ارزشش نصف شده است.

کاربر دیگری عنوان کرده چرا از روز اول نگفتند که میخواهند کوییک را اینجوری بفروشند که یا ثبت نام نکنیم یا به سراغ خودروی دیگری برویم؟

کاربر دیگری نیز اینگونه نوشته: «همیشه وقتی میخان قیمتو زیاد کنن اولش یه جوری زیاد می کنن که داد همه در بیاد و بعدش یه کم کمترش می کنن و ما هم خوشحال میشیم از این کاهش قیمت و این داستان ادامه دارد»

در مجموع انتظار این کاربران و به طور کلی ثبت نام کنندگان خودرو کوییک سایپا این است که مسئولین شرکت سایپا و نهادهای نظارتی دخیل مانند شورای رقابت، دیوان محاسبات و دادگستری پیش از گسترش دامنه اعتراضات به این مساله ورود کرده و آن را حل کنند.

منبع: راهبرد معاصر

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا