فرهنگی و هنریویژه

بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور” ساز وکار رسیدگی به تخلفات اهالی فرهنگ و هنر تعیین شد

نمایندگان مجلس ساز وکار رسیدگی به تخلفات اهالی فرهنگ و هنر و هر یک از دارندگان مجوز موضوع موارد مندرج در قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تعیین کردند.

گزارش خبرنگارتیتریک آنلاین،نمایندگان در نشست علنی صبح روز (سه شنبه، 16آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند پ ارجاعی ماده 75 این لایحه با 162 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 212 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه، عنوان کرد: باید به دوستان در وزارت اقتصاد، وزیر اقتصاد و بورس کالا تذکر بدهم. مواردی که در رد، تائید، دفاع و نقض مسئله ای مطرح می کنیم کاملا بر اساس اطلاعات و کارشناسی است، اینکه افراد این را در فضای رسانه ای و  غیررسانه ای به گونه ای دیگر تعبیر کنند خلاف اخلاق حکمرانی است.

وی ادامه داد: علت برگشت این بند به کمیسیون این بود که برای تمامی تخلفات در آن حکم آورده شده بود و نسبت به این موضوع به دلیل وجود قوانین دیگر اعتراض شد. بر اساس اصلاح کمیسیون رسیدگی به تخلفات اهالی فرهنگ و هنر و هر یک از دارندگان مجوز موضوع قوانین مربوط به جز مواردی که در مورد آن ها قانون داریم در هیات های بدوی و عالی رسیدگی به تخلفات مطرح می شود. این حکم تلاش می کند تخلفاتی که در قوانین جاری برای آن ها قانونی وجود ندارد تعیین تکلیف شوند.

در بند پ ماده 75 ارجاعی این لایحه آمده است: رسیدگی به تخلفات اهالی فرهنگ و هنر و هر یک از دارندگان مجوز موضوع موارد مندرج در ماده(2) قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مصوب سال 1365 از قوانین و مقررات و ضوابط مربوطه مصوب مراجع ذی­صلاح با تشیکل پرونده، به جز در مواردی که قبلا در خصوص آن ها در قوانین و یا مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین تکلیف شده، از قبیل قانون مطبوعات، ضوابط تأسیس آموزشگاه­های آزاد هنری، ضوابط و مقررات تاسیس مراکز، موسسات، کانون ها و انجمن های فرهنگی و نظارت بر فعالیت آن ها در هیات های بدوی و عالی رسیدگی به تخلفات خواهد بود.

تبصره 1- هرگاه هیات های رسیدگی به تخلفات، در فرآیند بررسی های خود به تخلفی که واجد وصف عناوین مجرمانه باشد، برخورد نماید، موظف است مراتب را جهت رسیدگی لازم به مرجع قضایی صالح اعلام نماید.

تبصره 2- رسیدگی به اعتراضات به آراء قطعی هیئت های بدوی و عالی موضوع این بند با رعایت تبصره (2) ماده (3) و ماده (10) قانون دیوان عدالت اداری در صلاحیت شعب تجدیدنظر دیوان عدالت اداری است.

تبصره 3- ترکیب اعضای هیأت ها، نحوه رسیدگی به تخلفات و نوع تنبیهات به موجب آیین نامه ای خواهد بود که حداکثر سه ماه پس از ابلاغ این قانون، به پیشنهاد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب هیأت وزیران می رسد.

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح امروز (سه شنبه 16 آبان ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند (ت) ماده 75 این لایحه با 155 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع موافقت کردند.

براساس بند (ت) ماده 75 لایحه مذکور؛ دستگاههای اجرائی به ویژه وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و امور خارجه ، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم مکلفند با استفاده از کلیه امکانات فرهنگی، هنری و امکانات تجسمی و رسانه های همگانی نسبت به تبیین، تبلیغ، ترویج و نشر آثار و اندیشه ها و سیره عملی حضرت امام خمینی (ره) بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران در گستره ملی و بین المللی اقدام نمایند.

تبصره – دستگاههای اجرائی مکلفند نسبت به تبیین و ترویج اندیشه مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی)، در گستره ملی و بین المللی اقدام نمایند.

سازمان مکلف است آیین نامه اجرائی ا ین تبصره را ظرف 6 ماه اول اجرای برنامه ، تدوین و پس از تأیید دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) به تصویب هیأت وزیران برساند./

پایان پیام

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا