گفتگوویژه

سیاوش غیبی پور در گفت و گو با تیتر یک آنلاین: دولت باعث نوسانات بازار ارز است

در کشورهای دیگر که ثبات بیشتری در ارز دارند به دلیل این است که تصدی دولت در بازار ارز کمتر است ولی بخش خصوصی نقشی پررنگی را ایفا می کند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی براین باور است : اشکال ساختاری در اقتصاد داریم که ارزآور ما دولت است برخلاف خیلی از اقتصادهای آزاد. 70 ارزی که وارد کشور می شود ناشی از تصدی گری های دولت در نفت، گاز، پتروشیمی و غیره است. در کشورهای دیگر که ثبات بیشتری در ارز دارند به دلیل این است که تصدی دولت در بازار ارز کمتر است ولی بخش خصوصی نقشی پررنگی را ایفا می کند.

دولت باعث نوسانات بازار ارز است

سیاوش غیبی پور، تحلیلگر اقتصادی، در گفت و گو با تیتر یک آنلاین، درباره نوسانات بازار ارز گفت: تقریباً سه هفته است که دلار در مرز ورود 20 هزار تومان رسیده و نوسان پائین و بالا داشته ولی این نوسان ها خیلی انحراف از مرکز نبوده و چسبندگی بیشتر به سمت 20 هزار تومان است، با فاصله خرید و فروش که بیشتر مبنای فروش ارز آزاد را منظور دارم.

او اذعان کرد: در کلان اقتصاد این ثبات ها به عنصر تولید برمی گردد. هر کشوری که تولید داشته باشد و تولید آن پایدار باشد توانسته تورم را مهار کند. وقتی تورم مهار شود یعنی تورم به ایستگاه بادوام برسد و سرعت تورم به ده درصد برسد خیلی از نوسانات ارزی اثری روی بازارهای داخلی ندارد.

غیبی پور با اشاره به راهکار دولت درباره نوسانات بازار ارز گفت: همانطور که مقام معظم رهبری در نامگذاری سال بیان کردند اولین اقدام هر کشور و هر ماموریتی توسعه فضای تولید و رفع موانع تولید است. وقتی از رفع موانع صحبت می کنیم منظور بانکی، مالی، گمرکی، تعرفه ای، واردات و بحث های قاچاق کالا است. بعد که شرایط تولیدی و فضای تولید در کشور ایجاد شد این سیاست های ارزی تغییرات کمتری روی تورم داخلی دارد. وقتی در مرحله تولید ضعیف باشیم هر نوسان ارزی می تواند زندگی مردم را بالا و پائین و دچار مشکل کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش، مهم ترین عواملی که تاثیر در قیمت دلار دارد، فقط بحث بین المللی است یا اتفاقاتی که در داخل روی می دهد تاثیرگذار است؟ تاکید کرد: به نظر من، اشکال ساختاری در اقتصاد داریم که ارزآور ما دولت است برخلاف خیلی از اقتصادهای آزاد. 70 ارزی که وارد کشور می شود ناشی از تصدی گری های دولت در نفت، گاز، پتروشیمی و غیره است. در کشورهای دیگر که ثبات بیشتری در ارز دارند به دلیل این است که تصدی دولت در بازار ارز کمتر است ولی بخش خصوصی نقشی پررنگی را ایفا می کند.

وی در ادامه این سوال پاسخ داد: هر فشار سیاسی به دولت وارد شود مستقیم روی ارز و روی زندگی مردم پیاده می شود. اگر مبنا را روی این بگذاریم که یک روزی سبد صادرات غیرنفتی ما که خارج از مالکیت دولت است برابر با سفره نفتی، گاز و پتروشیمی دولتی باشد به هر میزان که ارزآوری و سرمایه توسط بخش خصوصی و یا بخاطر صادرات بخش خصوصی بیشتر از دولت شود ما ثبات بیشتری را داریم. تا زمانی که بخش عمده ارز در دست دولت باشد یعنی فروش محصولات دولتی را شاهد باشیم این شرایط وجود دارد.

غیبی پور ادامه داد: متاسفانه هدفگذاری های بانک مرکزی کارشناسی نیست یعنی یک هدفگذاری می شود و می گویند این ارز را برای کالاهای اساسی 4200 تومان معین کردیم، کلی منتقد دارند که بعد از کارایی و خروجی این اثر اعلام می کنند کاش اینها برنامه ریزی شده بود چون برخی از کالاهایی که در نظر گرفتند عملاً در زندگی مردم تاثیر ندارد. همان قیمت ارز آزاد را پرداخت می کنند و کالا با نرخ ارز آزاد در سبد زندگی مردم قرار می گیرد. پس این فاصله و شکافی که بین ارز 4200 تومانی و ارز بازار ایجاد می شود که 20 هزار تومان برای یک دلار است اشکال مدیریتی است که هم به دولت هم به مجلس و هم به قانون بودجه بر می گردد. این اشکالات باید کاهش یابد.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا