اقتصادی

انگوزی اوکونجو ایویلا رئیس سازمان تجارت جهانی کیست؟

انگوزی اوکونجو ایویلا ، وزیر دارایی سابق نیجریه، سه ماه پس از مخالفت جدی دونالد ترامپ با ریاست او و به لطف جلب حمایت جو بایدن بالاخره بر رقیب کره ‌ای خود یعنی یو می یونگ هی غلبه کرد تا از ظهر دوشنبه به عنوان نخستین زن و اولین آفریقایی تبار بر کرسی ریاست سازمان تجارت جهانی تکیه بزند!

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، سازمان جهانی تجارت پس از کناره گیری زودهنگام روبرتو آزودو برزیلی (یک سال زودتر از پایان موعد ریاست خود) از سمت خود در ماه اوت، بدون رئیس مانده بود و توسط چهار معاون اداره میشد.

لازم به بیان است پروسه انتخاب مدیرکل جدید برای این نهاد سال گذشته که دولت دونالد ترامپ کاندیداتوری انگوزی اوکونجو ایویلا را وتو کرده بود و یو میونگ هی، وزیر بازرگانی کره جنوبی را برای این سمت ترجیح داد، به بن بست رسید!

خانم انگوزی اوکونجو ایویلا سابق بر این وزیر دارایی نیجریه بود و با حضور در بانک جهانی، تجربه فعالیت در نهادهای بین المللی را داشته است. وی تا این اواخر ریاست گروه اتحاد جهانی واکسن و ایمن سازی را برعهده داشت و این موقعیت به وی نگرش منحصری درباره چگونگی کمک تجارت جهانی برای کمک به تسهیل عرضه واکسن و سایر ابزارهای ضروری برای مقابله با پاندمی کووید ۱۹ بخشید.

این اقتصاددان ۶۶ ساله نیجریه ای که شهروند آمریکا نیز است، متعهد شده است نقش فعال تری به عنوان مدیرکل ایفا کند و تلاش کند نقطه نظر مشترکی در میان اعضای این نهاد تجاری پیدا کند. با این حال قدرت مدیرکل سازمان جهانی تجارت نسبت به اعضای این سازمان محدود است و تنها می تواند دیدارهایی را برگزار نماید و پیشنهادها و استراتژی هایی برای پرداختن به منازعات در سیستم تجارت جهانی مطرح کند.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا