اقتصادی

تکلیف FATF چه زمانی مشخص می شود؟

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز چهارشنبه  سیزدهم اسفندماه از باشگاه خبرنگاران جوان، بازدید کرد.

Financial Action Task Force (FATF): Meaning and Objectives

هیچ‌کس از دولت و مجلس از مجمع نخواسته که FATF را تایید کند یا نکند

وی در ابتدای نشست خبری با اشاره به لوایح FATF اظهار کرد: سه نفر از اعضای کمیسیون مشترک مجمع که عضو مجمع هستند، پیشنهاد بازگشت این لوایح به مجلس را داشتند و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که مجمع نمی‌تواند چنین کاری بکند و این یک بدعت خواهد بود، چرا که روند تصمیم‌گیری را دشوار خواهد کرد.  تکلیف نهایی ۲ لایحه FATF در فروردین ۱۴۰۰ مشخص می‌شود. برداشت من این است که نظر مجمع همچنان نظر قبلی است، با این حال باید منتظر جلسات آینده باشیم. هیچ کسی از اعضای دولت و مجلس نخواسته است که مجمع تشخیص به FATF بپیوند یا نپیوندد.

وی ادامه داد: عده‌ای گفتند مجلس تقاضای بازگشت لوایح مرتبط را به مجلس بکند که چنین درخواستی نکرده‌اند. ما حرف‌های متناقضی از دولتی‌ها می‌شنیدیم؛ قرار شد کل مستندات و پاسخ‌ها به سوالات اعضای مجمع تشخیص را امضا شده ارائه دهند تا در جلسه بعدی تصمیم‌گیری کنیم؛ باید این مستندات به مجمع برسد و بعد رای‌گیری شود. یکی از وزرا گفته بود این لوایح را تصویب کنید، چون هر آن ممکن است تحریم‌ها را بردارند تا ما آماده باشیم و بتوانیم کار کنیم؛ که بعضی از اعضای مجمع گفتند یک تاریخی به ما بدهید، اگر فروردین‌ماه است ما تا فروردین‌ماه صبر می‌کنیم و به محض اینکه تحریم‌ها را بردارند ما بحث می‌کنیم و مثلا نظر موافق می‌دهیم، اما همین موضوع هم ابهام دارد یعنی کسی به اعضای مجمع نمی‌گوید که تحریم‌ها کی لغو می‌شود و این «گام بعدی» چیست؟ لذا ما منتظریم تا پاسخ مستند و مکتوب دولتی‌ها بیاید تا در جلسات بعدی مجمع که احتمالا فروردین‌ماه سال آینده است به جمع بندی برسیم.

فروردین ۱۴۰۰ زمان مشخص شدن تکلیف FATF/ کسی از مجمع نخواسته که FATF را تایید کند یا نکند/ برخی‌ها در بورس به مردم عادی سیلی محکمی زدند

آیا توصیه‌های FATF شامل سلاح موشکی و هسته‌ای می‌شود؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: درباره حق شرط آنچه مشخص است حق شرط نباید با محتوا موضوع این لوایح مغایرت داشته باشد، چرا که اگر مغایرت داشته باشد در حقیقت ترتیب اثری به آن داده نمی‌شود. در مجمع عده‌ای می گویند حق شرط عملی می شود و عده‌ای دیگر می گویند که عملی نمی‌شود و هر دو طرف هم به دلایل حقوقی استناد می کنند.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون تضمین نداده که اگر لوایح FATF تصویب شود، عضویت ما را خواهد پذیرفت یا خیر، گفت: بحث این است که اگر شما این دو اهرم دیپلماسی را از کشور گرفتید، آیا چنین تضمینی از طرف مقابل گرفته‌اید که آن‌ها را قانع کند که ایران عضو FATF شود؟

رضایی با بیان اینکه ما از دولت می‌خواهیم به‌طور واضح و صریح بگوید که آیا تضمین می‌کند که عضویت ایران در FATF مورد پذیرش قرار بگیرد، گفت: این نگرانی از آن جهت است که از ۴۱ توصیه FATF، فقط دو توصیه عملی نشده، اما برخی مواردی که عملی کرده‌ایم را آن‌ها نپذیرفته‌اند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا