اقتصادی

قانون صلح سرقفلی چیست؟ + مدارک لازم برای صلح سرقفلی

سرقفلی در یک زبان ساده و عامیانه حقی است که مستاجر یک ملک تجاری با پرداخت مبلغی ناچیز به مالک می تواند از این حق استفاده کند.

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره قانون صلح سرقفلی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. در عرف جامعه، مردم به حق کسب و پیشه، سرقفلی می گویند! ولی در واقع سرقفلی بر خلاف حق کسب و پیشه به حکم قانون و به صورت اجباری ایجاد نمی شود، بلکه نیازمند یک تراضی است تا زمانی که مستاجر در هنگام تخلیه نتواند مدعی حقی بابت سرقفلی شود.

یکی از عقودی که انتقال سرقفلی در قالب آن سابقا رایج بوده است و در حال حاضر نیز در برخی مواقع وجود دارد، عقد صلح است که انتقال حق کسب و پیشه یا سرقفلی ناشی از آن نیز در این قالب درگذشته خیلی رایج بود. به طوری مستأجر دارای حق کسب و پیشه ضمن جلب رضایت مالک برای انعقاد عقد اجاره با منتقل ‌الیه، حق کسب و پیشه همان مکان را با عقد صلح به مستأجر ثانی انتقال می ‌داد. به این ترتیب مستأجر جدید ضمن مالکیت حق کسب و پیشه (سرقفلی)، مالکیت منافع را نیز به دست می‌آورد.

در برخی مواقع نیز مالک و مستأجر یا مستأجر و منتقل ‌الیه به جای استفاده از دو عقد در کنار هم برای انتقال منافع  از عقد صلح استفاده می ‌کنند و به این ترتیب در قالب یک عقد واحد، دست به انتقال حق کسب و پیشه و حتی سرقفلی می ‌زنند.

حال این سوال مطرح می ‌شود که آیا با توجه به رواج عرفی انتقال سرقفلی در قالب صلح از لحاظ حقوقی این رویه قابلیت دفاع دارد؟

به نظر می ‌رسد با توجه به کلیت ماده ۷۵۴ قانون مدنی که مقرر می‌ دارد هر صلحی نافذ است جزء صلح بر امری که غیر مشروع باشد. صلح سرقفلی که مشروعیت آن مورد تائید مقنن است موردی نخواهد داشت.

در صلح سرقفلی مدارک ذیل لازم است: 

  • گواهی انجام معامله دارایی به استناد ماده 187 قانون مالیاتهای مستقیم
  • و استعلام از سازمان تامین اجتماعی به استناد ماده 37 قانون تامین اجتماعی

نحوه فسخ عقد صلح صلح سرقفلی

با اعمال حق خیار از طرف صاحب حق با احراز هویت وی در دفاتر اسناد رسمی در حاشیه دفتر و سند نوشته میشود و فسخ نامه به اداره ثبت ارسال میگردد در صورتی که طرفین حضور داشته باشند می توانند آن را اقاله نمایند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا