اقتصادی

لزوم ارتقای دانش مدیریت پروژه در صنعت نفت کشور

در سی‌و‌ششمین جلسه کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، طرح پژوهشی «شناسایی راهکارهای ارتقای دانش کاربردی مدیریت پروژه در اجرای بخش‌های پایین‌دستی و بالادستی صنعت نفت‌» از سوی محمدرضا طبیب‌زاده عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری صنعت نفت،گاز و پتروشیمی مورد بررسی قرار گرفت.

Image result for لزوم ارتقای دانش مدیریت پروژه در صنعت نفت کشور

 اما پیش از آن، رضا پدیدار رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران، با بیان برخی اخبار حوزه نفت و انرژی پرداخت. وی به گزارش اخیر مرکز سرمایه‌گذاری جهانی پیرامون افت 42 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال 2020 در جهان در مقایسه با سال پیش از آن اشاره کرد و با اشاره به اینکه بر اساس این گزارش، افت سرمایه‌گذاری خارجی عمدتا در کشورهای توسعه‌یافته اتفاق افتاده، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی طی سال 2020 میلادی را 859 میلیارد دلار عنوان کرد.

وی همچنین به رونمایی از چهاردهمین برنامه پنج ساله چین که از سال 2021 شروع می‌شود، اشاره و تصریح کرد که چین بسیاری از برنامه‌های قبلی را کنار گذاشته و اولویت را روی برنامه توسعه هوشمند به صورت ایالتی، قرار داده‌است.

پدیدار در ادامه، به موضوع مصرف گاز در کشور طی ماه‌های اخیر اشاره کرد که مورد نقد کارشناسان نیز قرار گرفته. وی با اشاره به سخنان اخیر وزیر نفت در کنفرانس نفت و نیرو که میزان تولید روزانه گاز در کشور را 1040 میلیون مترمکعب اعلام کرده بود، افزود: مصرف گاز در کشور طی دو هفته اخیر از میزان تولید پیشی گرفت و گزارش‌های نشان می‌دهد که میزان مصرف در تهران در مقایسه با سال قبل رشد 15 درصدی و در کل کشور افزایش 12 درصدی داشته‌است.

پدیدار در عین حال به گفته‌های اخیر وزیر نفت اشاره کرد که او، از موافقت خود با ادغام وزارت نفت و وزارت نیرو و تشکیل وزارت انرژی از ابتدای دولت آینده، خبر داد.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط‌زیست اتاق تهران در ادامه با اشاره به گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول در رابطه با احیای اقتصاد جهان در سال 2021، گفت: بر اساس نظر کارشناسان صندوق بین‌المللی پول، با بازگشت نسبی رونق به اقتصاد در جهان طی سال جاری میلادی، تقاضا برای نفت افزایش یافته و قیمت آن در بازار جهانی به بیش از 50 دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد.

در ادامه این جلسه، محمدرضا طبیب‌زاده عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری صنعت نفت و گاز به تحلیل گزارش خود در رابطه با نقش مدیریت دانش در پروژه‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت پرداخت.

وی در ابتدای سخنان خود، مدیریت دانش را فرآیندی توصیف کرد که به سازمان‌ها و تشکل‌های اقتصادی در شناسایی، سازماندهی، انتقال اطلاعات و تخصص‌های مهم آگاهی لازم را می‌دهد.

طبیب‌زاده با بیان اینکه امروزه رقابت‌پذیری شرکت‌ها به میزان کمتری بر عوامل سنتی استوار است و دانش جایگزین این عوامل قدیمی شده‌است، افزود: مدیریت دان موجب ایجاد مزیت رقابتی در کاهش هزینه‌های عملیاتی، کاهش زمان آماده‌سازی محصول و ارائه خدمات و ایجاد تمایز در محصول می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس قانون اصلاح قانون نفت، پروژه‌های صنعت نفت به دو دسته کارهای بالادستی و میان‌دستی تعریف شده‌است، افزود: به نظر می‌رسد تحولات در صنعت نفت کشور به‌رغم گذشت 110 سال از آن، همچنان جایگاه واقعی خود را به دست نیاورده‌است و این در حالی است که کشورهای دیگری که دارای چنین منابع خدادادی نبوده‌اند، توانسته‌اند با ایجاد شرکت‌های بین‌المللی IOC گوی سبقت را از ایران بربایند.

طبیب‌زاده افزود: به نظر می‌رسد که تا 25 سال آینده ما نیاز به یک سرمایه‌گذاری کلان در صنعت نفت داریم که امیدواریم دولت در کنار بخش‌خصوصی و با استفاده از تمام ظرفیت‌ها در این امر مهم توفیق به دست آورد.

وی با بیان اینکه فاینانس خارجی که تاکنون به کشور وارد شده، کمتر از پول و سرمایه قرار داده شده کشور در بانک‌ها و منابع خارجی است، افزود: بخش‌خصوصی در صنعت نفت بر این باور است که پروژه‌ها با کمبود سرمایه برای اجرا مواحه نیست بلکه مشکل در مدیریت درست منابع مالی است.

عضو هیات مدیره انجمن شرکت‌های مهندسی و پیمانکاری صنعت نفت،گاز و پتروشیمی، افزود: تجربه طولانی مدت گذشته نشان داده‌است که شرکت‌های پیمانکاری ایرانی در سال‌های اخیر به طور کامل نتوانسته‌اند با تجمیع امکانات خود به صورت یک هسته پیمانکاری بزرگ برای حضور در پروژه‌های داخل به ویژه در صنایع نفت،گاز و پتروشیمی موفقیتی به دست آورند و اعتماد کارفرمایان و مجریان را برا سپردن سرنوشت پروژه‌ها به آنها را جلب کنند.

طبیب‌زاده در پایان با بیان اینکه در شرایط کنونی کشور ، ایپدمی ویروس کرونا یکی از عوامل بازدارنده در اعمال مدیریت درست و کارآمد در فضای پروژه‌های نفتی است، گفت: حاصل ورود این ویروس موجب برهم خوردن نظام‌های پیمانکاران در ادامه کار شده و دو عامل تامین فاصله‌گذاری اجتماعی و گندزدایی، اثرات اجتماعی، فرهنگی و مالی زیادی را برای اعمال مدیریت دولت و نیز پیمانکاران به بار آورده است که برای رفع آن نیاز به عزم جدی در کشور احساس می‌شود.

او افزود: به باور ما، برای دستیابی به تعیین پارامترهای اثرگذار روی عوامل مدیریت دانش در صنعت بزرگ و پیچیده نفت نیاز به مطالعه همه‌جانبه با نگاه پروژه‌محوری است تا با شناخت این عوامل و اثرات هر کدام در شرایط پساکرونا، راهکار مشخص و عملی توسط اتاق بازرگانی،صنایع،معادن و کشاورزی تهران ارائه شود.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا