اقتصادیانرژیبین‌المللحمل و نقلصادرات و وارداتگزارشویژهیادداشت

نقش کلیدی ترکیه در تامین انرژی اروپا؛ توان صادراتی تا ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز

یادداشت: دکتر سید جلال ابراهیمی‌، ‌‌مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش ایران و ترکیه‌‌

نقش کلیدی ترکیه در تامین انرژی اروپا؛ توان صادراتی تا ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز، ترکیه در مدت سال با چند کشور اروپایی از جمله بلغارستان، یونان، مجارستان، رومانی و ملداوی قرارداد گاز امضا کرد. به طور نمونه طبق قرار دادی منعقد شده که بلغارستان که در ژانویه امضا شد.

به گزارش تیتر یک آنلاین: این قرار داد شامل صادرات ۵/۱ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ترکیه به این کشور بوده و  مدت اجرایی آن ۱۳ سال میلادی است، در همین حال ترکیه در قرارداد دیگری گاز طبیعی از طریق خط لوله به یونان می‌فرستد که نقش اساسی در تامین نیاز انرژی یونان دارد.

با امضای سومین قرارداد تامین گاز طبیعی مجارستان با حجم ۲۷۵ میلیون متر مکعب ترکیه را برای تبدیل شدن به یک هاب گازی در حوزه اروپایی هموار کرد، علاوه براین ترکیه با رومانی قرارداد تامین گاز طبیعی امضا کرد تا روزانه چهار میلیون متر مکعب گاز به آن کشور صادر کند.

ترکیه قرارداد دیگری هم در زمینه صادرات گاز با ملداوی منعقد کرد که براساس آن روزانه دو میلیون متر مکعب گاز طبیعی به آن کشور صادر خواهند کرد.

پرده اول؛ عملیات برنامه ریزی شده اجرایی می‌شود

دکتر سید جلال ابراهیمی، مدیر مرکز تحقیقات و پژوهش ایران و ترکیه

این در حالی بوده که تنظیم و امضا این قراردادها پرده اول اجرای عملیات برنامه ریزی شده برای ایجاد هاب تامین گاز و تجاری سازی آن برای ترکیه است که از سوی برنامه ریزان اقتصادی ترکیه اجرایی شد، در حالی که ترکیه تولید کننده گاز نبوده و با یک دکترین اقتصاد صادراتی مواد طبیعی، اقلام معدنی و … کشور های دیگر را وارد کشور کرده است یا ارزش افزوده صادر می‌کند.

عملی شدن این دکترین صادراتی نتیجه یک تعامل اقتصاد سیاسی و مراودات دیپلماتیک در کنار ارتباط سیاسی بود که با کشورهای اروپایی و مناطق نفت خیز در چهارچوب حفظ منافع مشترک، همچنین حرکت مسیر دیپلماتیک در معادلات سیاسی روز به صورت کاملا برنامه‌ریزی شده صورت گرفت و در قالب انجام بازی های سیاسی عملیانی شد.

استحکام بخشی به مراودات اقتصادی و سیاسی

به این ترتیب ترکیه با یک برنامه ریزی منظم اقتصاد سیاسی با استحکام بخشی به مراودات اقتصادی و سیاسی با کشورهای نفت خیز خاورمیانه نقش کلیدی در تامین انرژی اروپا ایفا خواهد کرد.

این در حالی بوده که خود ترکیه گاز خود را از کشورهای حوزه دریای خزر، امارات و عراق تامین می کند.

پرده دوم؛ ترکیه کریدور بین شرق و غرب می‌شود

پرده دوم؛ ترکیه کریدور بین شرق و غرب می‌شود

پرده دوم سیاسی اقتصادی ترکیه به ویژه در حوزه آذربایجان تبدیل ترکیه به یک کریدور بین شرق و غرب می‌‎شود که این امر محقق شده است، در انجام و ساختار اجرائی این کریدور گاز جنوبی، ترکیه از شرایط سیاسی دور شدن روسیه از اروپا به خصوص بعد از جنگ اوکراین بهره جسته است.

تلاش اروپا برای پرکردن شکاف خلاء روسیه از بازار انرژی

تلاش اروپا برای پرکردن شکاف خلاء روسیه از بازار انرژی

لزوماً باید یادآور شد که اروپا درصدد پرکردن شکاف خلاء روسیه از بازار انرژی اتحادیه اروپا از طریق لیبی، الجزایر و مصر است که پر کردن این خلاء و شکاف به چند سال زمان نیاز دارد، درحالی که زیر ساخت های بوتاش (Botaş) و تاناپ (Tanap) ترکیه می تواند به سرعت ۱۰ تا ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز به اروپا انتقال دهد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 2]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا