اقتصادیبازارخودروصادرات و وارداتصنعت و معدنویژه

گلایه‌های خودرویی نمایندگان از ممنوعیت واردات سواری کارکرده

گلایه‌های خودرویی نمایندگان از ممنوعیت واردات سواری کارکرده، برخی از نمایندگان مجلس با ابراز گلایه نسبت به ممنوعیت واردات خودروهای سواری کارکرده که با نظر هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام از بودجه 1402 کل کشور حذف شد، خواستار ساماندهی بازار خودرو شدند.

به گزارش تیتر یک آنلاین به نقل از ایرنا، موضوع واردات خودروهای سواری کارکرده با هدف سامان بخشیدن به بازار خودرو از مصوبات مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه 1402 کشور بود که البته به دلیل مغایرت با سیاست های کلی نظام از بودجه کنار گذاشته شد.

در روزهای گذشته برخی از نمایندگان در گفت و گو با رسانه ها از حذف واردات خودروهای دست دوم به کشور انتقاد کردند که پاسخ مجمع تشخیص مصلحت نظام را به دنبال داشت که بر این باور بود: مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص واردات خودروهای کارکرده که شامل انواع کشنده‌ها، کامیون، اتوبوس، مینی بوس، ون و سواری، در هیأت عالی نظارت مورد بررسی قرار گرفت و صرفاً واردات خودروهای کارکرده «سواری» به دلیل مغایرت با بندهایی از سیاست های کلی «حمایت از تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی»، سیاست های کلی «اقتصاد مقاومتی» و همچنین سیاست های کلی «برنامه هفتم» با مخالفت هیئت عالی نظارت مواجه شد.

با این وجود برخی از نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز سه شنبه در نطق میان دستور و تذکر شفاهی خود لزوم ساماندهی بازار خودرو را متذکر شده و واردات خودروی سواری دست دوم را یکی از راههای آن دانستند.

در این ارتباط نصرالله پژمانفر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در نطق خود موضوع جمع آوری پول ۹۰۰ هزار نفر در حساب‌های وکالتی به نفع خودروسازان را مورد اشاره قرار داد و گفت: در ثبت نام خودروهای داخلی و خودروهای وارداتی کسی که ثبت نام کرده نمی‌داند برای چه زمانی و چه چیزی و با چه وضعیتی و چه شرایطی و با چه قیمتی باید خودروی خود را تحویل بگیرد.

وی یادآور شد: ورود خودروهایی که کمتر از ۵ سال از ساخت آنها گذشته بود می‌توانست مرهمی بر این زخم باشد اما متاسفانه انگار عده‌ای با ورود مجلس برای حل مسئله مخالف هستند.

پژمانفر اظهار کرد:‌ قرار بود با واردات خودرو عطش بازار پاسخ داده شود اما در چند ماه گذشته قیمت خودروی ۶۵۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان رسیده است.

مصوبه مجمع تشخیص در موضوع واردات خودرو دست دوم دل همه را به درد آورد

محمدتقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس در تذکری با بیان اینکه مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص حذف مصوبه مجلس در موضوع واردات خودروی دست دوم دل همه را به درد آورد، تصریح کرد: اوضاع خودرو نابسامان است، چرا برای یکه‌تازی خودروسازها کاری نمی کنید تا حساب کار دستشان بیاید، با توجه به تورم و مشکلات معیشتی مردم نگران هستند.

ممنوعیت واردات خودروی سواری کارکرده ظلم به مردم است

سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه سرا در مجلس نیز در نطق خود با بیان اینکه جلوگیری از واردات خودروهای سواری کارکرده ظلم است، گفت: در حال حاضر خودروسازان از این فرصت‌ سوءاستفاده می‌کنند.

وزارت صمت به بازار خودرو توجه ویژه داشته باشد

سید کاظم موسوی نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس یازدهم نیز در تذکر خود از اینکه قیمت خودرو به صورت فزاینده افزایش می یابد، انتقاد کرد و گفت: برخی در آرزوی خرید یک خودروی پراید که قابل اطمینان نیز نیست، باقی مانده اند.

وی ادامه داد: وزارت صمت باید به بازار خودرو توجه ویژه ای داشته باشد.

خودروسازان جبران مافات کنند

مهدی روشنفکر نماینده مردم بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکر خود شرایط قیمت در بازار خودرو را غیرقابل قبول دانست و گفت: تا هفته‌های آینده شاهد قیمت کهکشانی خودرو خواهیم بود.

وی تأکید کرد: خودروسازان در سال ۱۴۰۱ تعهداتی در زمینه پیش‌فروش داشتند و رقم قابل توجهی از مردم دریافت کردند و انتظار می‌رود خودروهای پیش فروش شده در سال گذشته با نرخ همان سال به مردم تحویل داده شود تا جبران مافات شود.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا