اقتصادی

اوراق مشارکت بورسی چیست؟ + کارمزد و مالیات خرید و فروش اوراق مشارکت

اوراق مشارکت اوراق بانام یا بی نامی است که به قیمت اسمی و برای مدت معین منتشر می‌ شود و سرمایه‌ گذار نسبت به قیمت اسمی و مدت ‌زمان مشارکت در سود حاصل از پروژه‌ ها مدعی است.

کارمزد خرید اوراق مشارکت بورسی

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره اوراق مشارکت بورسی و همچنین کارمزد و مالیات خرید و فروش اوراق مشارکت خواهیم داشت! با ما همراه باشید. اوراق مشارکت از جمله اوراق بهادار محسوب می‌شود و تابع قوانین این اوراق است. بنابراین سرمایه ‌گذاران برای خرید آن نیازمند داشتن کد سهامداری (کد معاملاتی بورس) هستند. این اوراق ممکن است بی نام یا با نام باشد. اوراق مشارکت بورسی جزو اوراق با نام و اوراق غیر بورسی از جمله اوراق بی نام محسوب می شوند (در ادامه انواع این اوراق شرح داده خواهد شد).

توجه داشته باشید قیمت این اوراق مشخص و مدت سرمایه گذاری در این اوراق معین است.

طبق ماده ۲ قانون انتشار اوراق مشارکت مصوب ۱۳۷۶/۰۶/۳۰ مجلس شورای اسلامی و ماده ۱ آیین ‌نامه اجرایی اجرایی قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب ۱۳۷۷/۵/۱۸ هیئت وزیران، اوراق مشارکت چنین معرفی شده است:

اوراق بهادار با نام یا بی ‌نامی است که به موجب قانون یا مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به قیمت اسمی مشخص برای مدت معین ‌و برای تامین بخشی از منابع مالی موردنیاز طرح‌ های عمرانی-انتفاعی دولت مندرج در قوانین بودجه سالانه کشور یا برای تامین منابع مالی لازم برای تهیه مواد ‌اولیه موردنیاز واحدهای تولیدی توسط دولت، شرکت ‌های دولتی، ‌شهرداری ‌ها و موسسات و نهادهای عمومی غیر دولتی و موسسات عام المنفعه و شرکت های ‌وابسته به دستگاه‌ های مذکور، شرکت‌ های سهامی عام و خاص و شرکت‌ های تعاونی تولید منتشر می‌شود و به سرمایه‌ گذارانی که قصد مشارکت در اجرای طرح ‌های‌ یاد شده را دارند از طریق عرضه عمومی واگذار می‌ گردد.

انواع اوراق مشارکت

اوراق مشارکت بورسی اوراقی است که قابل معامله در بازار بورس و فرابورس هستند. انواع اوراق مشارکت بورسی عبارتند از:

به کسر: اوراقی که با قیمتی کمتر از قیمت اسمی به فروش می ‌رسد و سود خریدار برابر با تفاوت قیمت اوراق در زمان خرید و قیمت اسمی در زمان سررسید است. سرمایه گذاری در این اوراق یک سرمایه ‌گذاری کوتاه مدت به شمار می ‌آید.

قابل تعویض با سهام: این نوع از اوراق توسط شرکت‌های سهامی عام منتشر شده و در سررسید نهایی با سهام سایر شرکت ‌های پذیرفته شده در سازمان ‌بورس و اوراق بهادار قابل تعویض هستند.

قابل تبدیل به سهام: این نوع از اوراق را شرکت های سهامی عام منتشر می‌کنند و د در سررسید نهایی یا در زمان تحقق افزایش سرمایه به سهام شرکت مربوطه تبدیل می ‌گردد.

و اوراق مشارکت غیر بورسی.

نحوه خرید اوراق مشارکت

بر اساس قانون، ناشر اعم از بورسی و غیر بورسی موظف است یک بانک را به‌عنوان بانک عامل معرفی نماید تا سرمایه‌ گذاران از طریق آن بانک اقدام به خرید اوراق نموده و سودهای دوره‌ای و اصل سرمایه در پایان دوره را نیز از همان بانک دریافت نمایند. توجه گردد که در طی چند سال اخیر مبلغ ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ (یک ‌میلیون) ریال به‌عنوان مبلغ اسمی اوراق مشارکت شناسایی‌شده است و عموما شما به‌ عنوان یک سرمایه ‌گذار بایستی حداقل ۱۰ ورقه معادل ۱۰ میلیون ریال را خریداری نمایید تا اوراق به شما واگذار گردد.

در صورت خرید اوراق مشارکت حتما به اطلاعات مندرج بر روی اوراق توجه فرمایید. در این اوراق در رابطه با موارد زیر توجه نمایید:

بانام یا بی نام، تعداد اوراق مشارکت و مبلغ سرمایه اسمی، درصد سود علی‌الحساب، عمر اوراق مشارکت (دوساله الی ۵ ساله)، دوره‌های پرداخت سود

کارمزد و مالیات خرید و فروش اوراق مشارکت

سقف کارمزد خرید اوراق مشارکت ۰٫۰۰۰۷۲۶ و سقف کارمزد فروش اوراق مشارکت ۰٫۰۰۰۷۷۴ و مجموع خرید و فروش اوراق مشارکت ۰٫۰۰۱۵ مبلغ کل معامله است. همچنین طبق ماده ۷ قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت، مبالغ پرداختی و یا تخصیصی بابت سود متعلق به اوراق مشارکت مشمول مالیات مقطوع به نرخ پنج درصد هست و به سود اوراق مشارکت و معاملات اوراق مذکور هیچ‌ گونه مالیات دیگری تعلق نمی‌ گیرد.

پرداخت ‌کنندگان سود اوراق مشارکت اعم از علی‌الحساب و قطعی مکلف ‌اند، در هر پرداخت یا تخصیص، مالیات متعلق را به نرخ مذکور کسر و ظرف مدت ۱۰ روز از تاریخ پرداخت یا تخصیص به حسابی که توسط خزانه‌ داری کل تعیین می‌ شود، واریز و رسید آن را ظرف۳۰ روز از تاریخ واریز همراه با فهرستی متضمن میزان سود پرداختی به حوزه مالیاتی مربوط تسلیم نمایند. پرداخت ‌کنندگان سود اوراق مشارکت، درصورت تخلف از انجام تکالیف مذکور مشمول مقررات متن ماده (۱۹۹) قانون مالیات ‌های مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶، خواهند بود. شایان ذکر است بنا به ماده ۷۳ دستورالعمل نحوه انجام معاملات، در عرضه اولیه اوراق مشارکت، کارمزد خرید و فروش به عهده ناشر پذیرفته شده هست.

شرکت بورس اوراق بهادار 

نوع معامله  صکوک اجاره  اوراق مشارکت 
خرید ۰٫۰۰۰۷۲۶ ۰٫۰۰۰۷۲۶
فروش ۰٫۰۰۰۷۷۴ ۰٫۰۰۰۷۷۴
جمع ۰٫۰۰۱۵ ۰٫۰۰۱۵

 

شرکت فرابورس ایران 

نوع معامله  اوراق مشارکت، صکوک اجاره، اوارق خزانه اسلامی 
خرید ۰٫۰۰۰۷۲۶
فروش ۰٫۰۰۰۷۷۴
جمع ۰٫۰۰۱۵

نوع معامله  انواع صکوک، اوراق مشارکت و گواهی سپرده در معاملات بازارگردان 
خرید ۰٫۰۰۰۷۴۴۴
فروش ۰٫۰۰۰۱۱۱۳

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا