اقتصادیویژه

تقسیم سهام عدالت متوفیان بین وراث قانونی چگونه انجام می شود؟

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره نحوه تقسیم سهام عدالت متوفیان بین وراث قانونی خواهیم داشت! با ما همراه باشید. در ۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ شمسی ، سید علی خامنه ای، رهبر انقلاب اسلامی ایران با در خواست حسن روحانی، رئیس ‌جمهور وقت مبنی بر آزاد سازی سهام عدالت موافقت کرد. بنا بر اعلام مسئولین دولتی، دارندگان سهام عدالت با مراجعه به سایت سازمان خصوصی سازی و سازمان بورس در صورت تمایل می ‌توانند به طور مستقیم مالکیت و مدیریت سهام عدالت خود را در اختیار بگیرند. پس از انتخاب سهام از میان ۴۹ شرکت سرمایه پذیر دولتی، دارندگان آن سهام می ‌توانند سهام خود را در بورس بفروشند یا نزد خود نگاه دارند.

سبد سهام عدالت ترکیبی از ۴۳ شرکت بورس و فرابورس است و برای هر نفر از مجموع پورتفوی سهام عدالت مبلغ یک میلیون تومان سهام اختصاص داده شده ‌است؛ بنابراین سهام عدالت متعلق به شرکت خاصی نیست و مجموع سبد سهام در درصدی از ۴۳ شرکت دولتی تعریف شده ‌است که سود و زیان شرکت ‌های مذکور به‌ صورت علی ‌السویه بین سهامداران تقسیم می ‌شود.

افرادی که تمایلی به در دست گرفتن مدیریت مستقیم سهام خود ندارند، به اندازه سهام عدالت خود سهامی از شرکت ‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت را در اختیار خواهند داشت که قرار شده است تا شورای عالی بورس به سرعت زمینه ورود این شرکت ‌ها به بازار سرمایه را فراهم سازد.

اما در این بین، این سوال مطرح می شود که نحوه تقسیم سهام عدالت متوفیان بین وراث قانونی چگونه است؟

وراث قانونی مشمولان متوفی می توانند با مراجعه به یکی از دفاتر منتخب پیشخوان خدمات الکترونیک دولت و با ارائه مدارک لازم و امضای تقسیم ‌نامه سهام عدالت نسبت به تقسیم سهام عدالت و منافع آن اقدام نمایند. بدیهی است تا زمانی که کلیه وراث قانونی نسبت به تامین مدارک لازم و امضای تقسیم‌نامه سهام عدالت اقدام ننمایند، درخواست تقسیم ترتیب اثر داده نخواهد شد و چنانچه یک یا چند نفر از وراث نتوانند در دفاتر پیشخوان حضور بهم رسانند یا ارائه مدرک نمایند انجام خدمات سایر وراث نیز امکان پذیر نمی ‌باشد.

مدارک لازم برای ارائه به دفاتر پیشخوان خدمات الکترونیک دولت جهت تقسیم سهام عدالت متوفیان چیست؟

الف- کدملی و تاریخ تولد متوفی
ب- اصل کارت ملی وراث قانونی
پ- اصل گواهی حصر وراثت شخص متوفی
ت- شماره شبای بانکی وراث
ث- نشانی و کدپستی محل اقامت یکی از وراث

آیا وراث می توانند سهام شخص متوفی را به شخص ثالث خارج از وراث قانونی نیز منتقل نمایند؟

وراث قانونی صرفا می‌توانند قدرالسهم خود را تنها به کسانی که نام و مشخصات ایشان در گواهی حصر وراثت شخص متوفی بعنوان وارث ذکر شده انتقال دهند و بذل و انتقال یا هرنوع واگذاری آن به اشخاص دیگر امکان پذیر نمی ‌باشد.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا