اقتصادی

حاشیه های تصمیم جدید وزیر اقتصاد مبنی بر موکول اظهارنظرها پیرامون بازار سرمایه به رئیس سازمان بورس

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی در حاشیه نشست کمیسیون اقتصادی مجلس مورخ ۲۷ بهمن ماه سال ۱۳۹۹ شمسی اعلام کرد در خصوص مسائل مربوط به بازار سرمایه،بایستی فقط رئیس سازمان بورس اظهار نظر کنند. بازار سرمایه یک بازار تخصصی است؛ اما طی یازده ماه اخیر شاهد بودیم اظهارنظرهای غیر اصولی توانست اوضاع آن را برهم بریزد! شاید چنین تصمیمی در بازه بلند مدت بتواند زخم به وجود آمده را ترمیم کند.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، این صحبت ها از جانب فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی در حالی صورت گرفت که فقط یک ماه تا پایان سال باقی مانده است و به نظر نمی رسد که چنین تصمیمی بتواند بر تمامیت بازار سرمایه در این مدت کوتاه اثر بگذارد.

اما درباره نتایج چنین تصمیمی می توان گفت بایستی این تصمیم در ابتدای سال 1399 شمسی اخذ می شد که چنین اتفاقاتی بر سر راه بازار سرمایه سبز نمی شد! اما به هر حال باید اشاره کرد اخذ چنین تصمیمی می تواند به آینده بازار سرمایه کمک کند‌. دولت و مجلس شورای اسلامی در سال 1399 شمسی در بازار سرمایه اشتباهاتی را انجام دادند، به گونه ای که سبب شدند مردم سرمایه های خود را از بازار سرمایه خارج کنند و در بحث رمز ارزها یا بازار فارکس سرمایه گذاری کنند که این مسئله قطع به یقین در آینده به امر تولید آسیب خواهد زد.

تصمیمی که به تازگی از جانب فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی بیان شده است یک نوع عملکرد سیاسی است! به علت اینکه اکنون در شرایطی قرار داریم که کارشناسان قدیم بازار سرمایه و سهامداران خرد، خواهان پاسخگویی وزیر امور اقتصاد و دارایی نسبت به وضع بازار هستند، اما ایشان اعلام سکوت می کنند! آن زمانی که بازار سرمایه نیاز به بیان نظرات گوناگون و غیر تخصصی نداشت، هر یک از مسئولان اعم از آن هایی که در راس دولت و مجلس شورای اسلامی حضور دارند، آمدند و با بیان نظرات گوناگون مردم را تشویق کردند که وارد بازار سرمایه شوند، حال مشخص نیست که چگونه در یک ماهه پایانی سال به چنین نظری رسیده اند.

در بازار سرمایه چهار مشکل اساسی وجود دارد که تاکنون مسئولان تصمیمات درستی در این رابطه نگرفته اند و در صورت عدم اخذ برنامه در این زمینه بازار آسیب خواهد دید که در این باره می‌توان به تبدیل کردن بازار سرمایه به یک بازار توده وار (ورود بدون تخصص افراد)، عدم اختصاص ابزار بلند مدت و میان مدت به سهامداران و سایر موارد اشاره کرد.

شاید چنین تصمیماتی در کوتاه مدت به دلیل شوک وارد شده سبب منفی شدن بازار شود، اما در بازه بلند مدت زمانی سبب مثبت شدن آن خواهد شد.

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا