اقتصادی

علت نوسانات عجیب بازار سرمایه چیست؟

بازار سهام این روزها شاهد نوسانات عجیبی است. واژه‌های زیادی از جمله سردرگمی، ابهام، عدم اطمینان و غیره برای این روزهای بازار به کار می‌رود.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین؛ از مهمترین دلایل این موضوع را می‌توان کاهش افق زمانی سرمایه‌گذاران دانست که خود این مسئله نیز نشات گرفته از اتفاقات امسال بازار سهام و تغییر نگرش سرمایه‌گذاران به مسئله بازدهی است. برای بررسی بیشتر این موضوع باید به حافظه تاریخی و اتفاقات ابتدایی سال رجوع کرد.

در پایان سال ۹۸ و روزهای آغازین سال ۹۹ وقتی از بیشتر فعالان بازار این سوال پرسیده می‌شد که آیا امکان کسب مجدد بازدهی ۱۸۰درصد (بازدهی بازار سرمایه در سال گذشته) امسال نیز امکان پذیر است، بر این باور بودند که امسال نیز بازار سرمایه بازدهی بهتری نسبت به بازارهای موازی خواهد داشت، اما بعید است بازدهی سال گذشته مجددا تکرار شود. اکثر تازه واردان به بازار هم در ابتدای سال بر این عقیده بودند. اما اتفاقی که افتاد و بازدهی حدود ۳۰۰ درصدی که نصیب سرمایه‌گذاران در ۵ ماه ابتدایی سال شد، تمامی پارادایم‌های ذهنی فعالان بازار را تغییر داد. این موضوع از دو جهت بسیار عمیق بر رفتار سرمایه‌گذاران تاثیر گذاشت. مورد اول این که کسب این بازدهی بسیار فراتر از انتظار فعالان بازار بود. خوشبین ترین افراد هم در روزهای ابتدایی سال این بازدهی را متصور نبودند. مورد دوم اینکه، بازدهی مذکور در زمان کوتاهی به وجود آمد. به عبارت دیگر از لحاظ ارزشی و زمانی این اتفاق، شوک بزرگی را به سرمایه‌گذاران وارد داشت. در نتیجه طی ۴ ماه بازار سقوط تاریخی را نیز تجربه کرد و به طور متوسط قیمت سهام ۵۰درصد کاهش یافت.

به‌طور طبیعی پس از چنین صعود و سقوط تاریخی، نمی‌توان رفتار به دور از هیجان و نوسان را از بازار سهام انتظار داشت. به این موضوع، عواملی چون دخالت‌های نابجای دولت در بازار، ریسک‌های سیاسی منطقه، ویروس کرونا و سایر موارد تاثیرگذار را نیز باید اضافه کرد. در نتیجه وقتی بازار در افق زمانی ۹ ماهه این نوسان عظیم را داشته باشد، باید به فعالان آن برای هضم این موضوع و رسیدن به آرامش مجدد کمی زمان داد. به این موضوع نیز باید توجه کرد که اکثر سرمایه‌گذاران خرد طی یک سال اخیر وارد بازار سهام شده اند. فردی که مزه سود چند صددرصدی طی چند ماه را چشیده باشد، بعید است بتوان صحبت از افق سرمایه‌گذاری چند ساله با وی زد. صد البته که عکس این موضوع نیز صادق است و اکثر افرادی که طی این چند ماه ضرر سنگینی را تجربه کرده بودند، صرفا به دنبال جبران زیان خود در کوتاه‌ترین زمان ممکن از این بازار هستند و صحبت از بازدهی‌های شیرین بلندمدت بر آنان تاثیری نخواهد داشت. بر این اساس در شرایط کنونی مهمترین عاملی که آرامش و ثبات را می‌تواند به این بازار برگرداند، گذر زمان است.

محسن اسلامی، سرپرست واحد اوراق بدهی شرکت کارگزاری صبا تأمین

منبع: هفته نامه اطلاعات بورس شماره ۳۸۹

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا