اقتصادی

لیست شرکت های سبدگردان در ایران + معیارهای انتخاب سبدگردان مناسب

شرکت ‌های سبدگردان، شخصیتی حقوقی هستند که تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌ کنند.

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره لیست شرکت های سبدگردان در ایران خواهیم داشت! با ما همراه باشید. در سبدگردانی که به آن خدمات مدیریت پرتفوی (Portfolio Management Service) نیز گفته می ‌شود، افرادی متخصص در زمینه سرمایه ‌گذاری، با توجه به ویژگی ‌های شخصیتی و شرایط مالی شما، برایتان یک سبد سرمایه ‌گذاری (پرتفوی) تشکیل می ‌دهند.

بعد از تشکیل سبد به‌ طور مستمر بر آن نظارت می ‌کنند و متناسب با اطلاعات منتشر شده و تغییرات شرایط اقتصادی، سیاسی و… سبد شما را بهینه می‌ کنند تا به هدف نهایی خود که همان کسب سود و افزایش ارزش سبد است، برسند. برای این کار بین شما (سرمایه ‌گذار) و شرکت سبدگردان یک قرارداد بسته می ‌شود که بعد از آن، شرکت سبدگردان با سرمایه شما برایتان در اوراق بهادار مختلف خرید و فروش می ‌کند. در این فرایند میزان هر کدام از دارایی‌ ها، زمان خرید و فروش آن و قیمت ‌ها به‌طور دقیق مشخص می ‌شوند.

توجه داشته باشید این کار را هم محض رضای خدا انجام نمی ‌دهند و در قبال ارائه خدمات از شما کارمزد می ‌گیرند!

در ایران شرکت ‌های سبدگردان در آذر ماه سال ۱۳۸۴ شمسی، به ‌عنوان یک نهاد مالی واسطه ‌ای معرفی شدند؛ اما دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت ‌های سبدگردان در سال ۱۳۸۹ شمسی به تصویب هیات ‌مدیره سازمان بورس اوراق بهادار رسید. اولین شرکت سبدگردان هم در خرداد ماه ۱۳۹۰ شمسی مجوز فعالیت خود را دریافت کرد. با گذشت زمان بر تعداد این شرکت‌ ها اضافه شده است.

در واقع شرکت ‌های سبدگردان، شخصیتی حقوقی هستند که تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار فعالیت می‌ کنند. این شرکت ‌ها با توجه به ویژگی ‌های شخصیتی سرمایه ‌گذاران مثل درجه ریسک ‌پذیری، وضعیت مالی و… آن‌ ها را طبقه ‌بندی می‌ کنند. سپس سبدی متناسب با شرایط فرد طراحی می ‌کنند. علاوه بر شرکت ‌های سبدگردان سایر نهادهای مالی مثل شرکت ‌های کارگزاری، شرکت ‌های تامین سرمایه و… نیز در صورت اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار، می ‌توانند سبدگردانی کنند. کسانی که بدون داشتن مجوز، سبدگردانی کنند تحت پیگرد قانونی قرار می ‌گیرند.

طبق اساسنامه شرکت ‌های سبدگردان، این شرکت ‌ها در صورت اخذ مجوز از سازمان می ‌توانند خدماتی همچون مشاوره جهت سرمایه ‌گذاری، پردازش اطلاعات مالی و مشاوره عرضه و پذیرش هم ارائه دهند. تعداد زیادی از صندوق‌ های سرمایه ‌گذاری هم وجود دارند که تحت مدیریت شرکت‌ های سبدگردان هستند.

لیست کامل شرکت های سبدگردان

ردیف نام شرکت تلفن دفتر مرکزی سایت
۱  کاریزما ۸۸۴۸۲۱۳۳-۳۵ www.sgc.co.ir
۲ آسمان ۸۸۷۰۰۳۷۷ www.asemanpmc.com
۳ سرمایه ایرانیان ۸۸۲۱۵۲۱۶ www.shassa.com
۴ هدف ۸۸۴۸۰۳۲۰-۱ www.hadafwm.ir
۵ آرمان اقتصاد ۸۸۸۶۱۴۶۸ www.armanamc.ir
۶ پاداش سرمایه ۸۸۷۲۴۸۰۳ www.padashsarmayeh.com
۷ سبدگردان نوین نگر آسیا ۲۶۴۰۳۳۷۸ www.novinnegarasia.com
۸ الماس ۸۸۰۴۴۸۳۶ http://www.almasam.com
۹ تصمیم نگار ارزش آفرینان ۸۸۰۶۱۳۵۰ http://www.tasmimnegar.ir/fa
۱۰ سرآمد بازار ۸۸۹۷۶۰۰۱ www.saramadam.com

معیارهای انتخاب سبدگردان مناسب چیست؟

  • بررسی عملکرد و چگونگی سودآوری شرکت سبدگردان را در سال ‌های اخیر. (چگونگی عملکرد به‌ خصوص در زمان‌ هایی که بازار نزولی است بسیار مهم است)
  • میزان سرمایه در اختیار شرکت و محبوبیت آن در بین سرمایه‌ گذاران
  • بررسی سابقه مدیریت شرکت، تحلیلگران، معامله ‌گران و…

تمامی این موارد می‌تواند به ما در انتخاب یک شرکت سبدگردانی مناسب کمک کند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا