اقتصادی

کارمزد سبدگردانی اختصاصی چقدر است؟ آیا سبدگردانی درآمد ثابت ماهیانه دارد؟

براساس شرایط بازار و در اکثر اوقات، سود سبدگردانی بسیار بیشتر از حالتی است که افراد خود به طور مستقیم در بازار سرمایه به معامله می ‌پردازند. دانش بالای تیم سبدگردانی و تمرکز دائم بر روی بازار با سپردن زمان زیاد، این مزیت را دارد که آن‌ ها بتوانند بهترین فرصت ‌های سرمایه‌ گذار را شناسایی کرده و در آن ‌ها سرمایه ‌گذاری کنند و بازدهی ‌های بالایی کسب کنند.

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، سبدگردانی خدمتی خاص در فرایند سرمایه گذاری است که در آن افراد، سرمایه خود را در اختیار تیمی متخصص و حرفه ای در بازار مالی قرار می ‌دهند تا این تیم، در مورد سبد سرمایه‌گذاری او تصمیم بگیرند. تیم متخصص سبدگردانی همه شرایط فرد سرمایه‌ گذار و اهداف و انتظارات او را در نظر می‌گیرد و بر مبنای اطلاعات کسب شده، سبدی اختصاصی برای او تشکیل می‌ دهد. این سبد می ‌تواند شامل دارایی ‌های مختلف بازار سرمایه از جمله سهام، حق تقدم سهام، اوراق مشارکت، واحدهای صندوق‌ های سرمایه‌ گذاری و… باشد.

سرمایه‌ گذاری به خودی خود ماهیتی نوسانی و همراه با ریسک دارد و برای آن تضمینی وجود ندارد! دقت داشته باشید درآمد از سبدگردانی اختصاصی می ‌تواند بسیار زیاد باشد؛ اما سبدگردانی درآمد ثابت یا ماهیانه ندارد! عملکرد سهام، اوراق، صندوق ‌های سرمایه‌ گذاری و سایر دارایی ‌ها در طول سال یا ماه می ‌تواند بسیار متفاوت باشد.

به یاد داشته باشید قراردادهای سبدگردانی می ‌تواند دوره ‌های زمانی متفاوتی داشته باشد؛ اما به طور متداول، مدت قرارداد سبدگردانی یک ساله است. یک سال زمان مناسبی است تا شرکت ‌های بورسی گزارش‌های خود را ارائه داده و سود سالانه خود را مشخص کنند.

کارمزد سبدگردانی اختصاصی چقدر است؟

همانند هر خدمت دیگری که افراد دریافت می ‌کنند و در مقابل هزینه خدمات یا کارمزد آن را پرداخت می ‌کنند، سبدگردانی اختصاصی نیز کارمزد دارد. این کارمزد به میزان زیادی به بازدهی سبد سرمایه ‌گذاری بستگی دارد! برای مثال، کامزد شرکت سبدگردان آگاه برای ارائه خدمات سبدگردانی اختصاصی به صورت زیر است:

کارمزد مبتنی بر عملکرد که به ‌گونه‌ ای تدوین ‌شده است که منافع شرکت سبدگردان و سرمایه‌ گذار در یک راستا باشد. بدین صورت که تا سقف نرخ سود بدون ریسک، کارمزدی دریافت نمی ‌شود و بیش از آن مقدار، کارمزد مبتنی بر عملکرد ۲۰% است که متناسب با میزان آورده اولیه سرمایه گذر تخفیفاتی قابل اعمال است. بدین ترتیب، هرچه عملکرد سبدگردان بهتر باشد و بازدهی سبد بالاتر باشد، درآمد سبدگردان هم بالاتر خواهد بود!

برای مثال، فرض کنید که نرخ سود بدون ریسک در بازار سالیانه ۲۰% است. در صورتی که بازدهی یک ساله سبد سرمایه ‌گذاری ۳۵% باشد، کارمزد سبدگردان به صورت زیر محاسبه می‌ شود:

درصد سودی که سبدگردان از روی آن کارمزد دریافت می ‌کند:

۳۵% – ۲۰% = ۱۵%

کارمزد مبتنی بر عملکرد سبدگردان:

۱۵% × ۲۰% = ۳%

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا