اقتصادی

تفاوت میان سکه های بانکی و سکه های پارسیان چیست؟ + انواع سکه پارسیان

در بین سکه ‌های بهار آزادی، سکه یک گرمی از سال 1390 شمسی به بعد ضرب گردید، به همین دلیل کمتر بین مردم شناخته شده است! دلیل پیدایش این نوع سکه در چرخه مالی کشور این بود که با افزایش قیمت سکه‌ ها و کاهش قدرت خرید مردم، مردم برای دید و بازدیدها و هدیه دادن روی به خرید سکه پارسیان آوردند!

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره تفاوت میان سکه های بانکی و سکه های پارسیان خواهیم داشت! با ما همراه باشید. سکه های پارسیان یا سکه‌ های گرمی، با گران شدن قیمت سکه پا به عرصه بازار طلا و سکه گذاشتند. سکه ‌های گرمی یا همان سکه ‌های پارسیان که چیزی حدود ۱۰ سال است که به بازار آمده ‌اند، مورد استقبال مردم عادی واقع شدند.

وزن سکه ‌های گرمی از ۰.۲ گرم یا همان ۲۰ سوت شروع می ‌شوند تا با وزن ‌های بالاتر. سکه ‌های گرمی با عیار ۱۸ ضرب می‌ شوند و قیمت آن بر اساس قیمت یک گرم طلای روز (قیمت طلای روی تابلو طلا فروشی ‌ها) به علاوه اجرت و کارمزد ساخت آن محاسبه می ‌شوند. همچنین جالب است بدانید در ابتدا سکه ‌های پارسیان به صورت دایره ‌ای ضرب می ‌شدند ولی برای آنکه با سکه‌ های بهار آزادی به اشتباه گرفته نشوند، آن‌ ها را به صورت شش ضلعی ضرب می‌ کنند!

اما بی شک این سوال مطرح خواهد شد که تفاوت سکه های بانکی و سکه های پارسیان چیست؟

تفاوت سکه های بانکی در ضرب، عیار و شکل ظاهری سکه می باشد؛ سکه های بانکی با عیار ۲۲ (دقیق ۲۱٫۶) می باشد و ضرب شده فقط و فقط توسط بانک مرکزی هستند اما سکه های پارسیان طلای با عیار ۱۸ و وزن های مختلف و تولید شده در کارکاه های دارای مجوز صنفی می باشد. معمولا وزن سکه های پارسیان از ۵۰ سوت تا ۲ گرم است.

سکه پارسیان به دلیل شباهتی که با سکه دارد، به عنوان سکه شناخته می شود که همانند سکه بهار آزادی و یا نیم و ربع بهار آزادی دارای وزن ثابت نمی باشند و هر کدام دارای وزنی مجزا است که در صورت پرس بودن بر روی کاغذ آن درج گردیده است؛ مثلا ۵۰۰/۰ (پانصد سوت) یا ۷۵۰/ ۰ (هفتصد و پنجاه سوت) و یا ۱/۲۵۰ (یک گرم و دویست و پنجاه سوت) و در قسمتی دیگر عیار آن ثبت شده است که باید ۷۵۰ یا ۱۸ عیار را ثبت کرده باشد.

سکه پارسیان برخلاف سکه تمام، نیم و ربع وزن ثابتی ندارد و هرکدام دارای وزن متفاوتی هستند که در صورت پرسی بودن در توضیحات آن وزن درج گردیده. متداول‌ترین سکه‌های پارسیان از لحاظ وزن عبارتند از:

نام سکه عیار وزن (گرم)
پارسیان 50 سوتی 18 0.50
پارسیان 100 سوتی 18 0.100
پارسیان 150 سوتی 18 0.150
پارسیان 200 سوتی 18 0.200
پارسیان 250 سوتی 18 0.250
پارسیان 300 سوتی 18 0.300
پارسیان 400 سوتی 18 0.400
پارسیان 500 سوتی 18 0.500
پارسیان 1 گرمی 18 1
پارسیان 1.5 گرمی 18 1.5
پارسیان 2 گرمی 18 2

همانگونه که گفته شد، یکی دیگر از موارد تفاوت سکه پارسیان با عیار ازادی عیار آن است. عیار سکه پارسیان 750 یا 18 است در حالی که عیار سکه بهار آزادی 900 یا 22 می‌باشد. در قسمات توضیحات اغلب عیار سکه پارسیان هم درج می ‌شود که باید 18 یا 750 باشد. (750 گرم خلوص در هر کیلوگرم).

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 5 میانگین: 2.6]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا