اقتصادی

گواهی سپرده سکه‌ طلا چیست؟ + ویژگی های گواهی سکه طلا

طلا به عنوان یکی از تأثیرگذارترین کالاها در بازارهای مالی مورد توجه بسیاری از افراد است؛ بنابراین برای کشف درست قیمت این فلز گران ‌بها، سکه طلا به عنوان یکی از کالاهای مهم در بازار بورس کالا معامله می‌شود که در قالب معاملات گواهی سپرده کالایی است.

در این مطلب از تیتر یک آنلاین، توضیحاتی درباره گواهی سپرده سکه‌ طلا خواهیم داشت! با ما همراه باشید. گواهی سپرده سکه‌ طلا ورقه‌ ای بهادار است که نشان می ‌دهد دارنده‌ ی آن، مقدار معینی سکه طلا در انبار بورس کالای ایران (خزانه داری پردیس بانک رفاه) دارد! با استفاده از این گواهی سپرده فقط می ‌توانید سکه ‌های مورد تایید انبار را خرید و فروش کنید که تنها سکه‌ ی مورد تایید انبار سکه تمام بهار آزادی با عیار ۹۰۰ و به وزن ۸.۱۳۳ گرم است که باید سال ضرب سکه نیز از سال ۱۳۸۶ شمسی به بعد باشد.

از اسفند ماه سال ۱۳۹۴ شمسی ابزار گواهی سپرده سکه طلا به بازار بورس ایران معرفی شد که این امکان را به دارندگان سکه ‌های طلا داد تا بتوانند با تحویل سکه‌های خود گواهی سپرده دریافت کنند. انبارهای معرفی شده توسط بورس کالا وجود دارد که افراد می‌ توانند سکه‌ های خود را در آنجا به امانت بگذارند. انبار مورد نظر نیز براساس قوانین تعیین شده و استانداردهای لازم ابتدا اصالت سکه را تأیید کرده و سپس سکه را از دارنده تحویل می ‌گیرد. گواهی‌ های سپرده سکه طلا امکان انتقال به غیر را ندارند و تنها به نام صاحب سکه ثبت می‌شوند؛ بنابراین نگرانی بابت گم شدن اوراق وجود ندارد!

نکته‌ ی حائز اهمیت در این مدل خرید و فروش سکه این است که هر زمان که بخواهید می ‌توانید به خزانه ‌داری رفته و سکه‌ های فیزیکی خود را تحویل بگیرید.

گواهی سپرده سکه طلا نسبت به خرید و فروش ‌های فیزیکی سکه چند مزیت دارند:

  • سرمایه‌ گذاری روی سکه به صورت گواهی سپرده یا اوراق بهادار نسبت به خرید و فروش سکه فیزیکی در بازار کارمزد و اجرت کم‌تری دارد؛ یعنی اگر معامله‌ ی سکه ‌های فیزیکی بین یک تا دو درصد کارمزد داشته باشد، خرید و فروش اوراق سکه چیزی در حدود ۰.۲۵ درصد کارمزد دارد که بسیار کمتر از کارمزد بازار فیزیکی سکه است.
  • امنیت بیشتر اوراق بهادار سکه در قبال سکه‌ های فیزیکی است! چرا در صورت مفقود شدن، دزدیده شدن یا از بین رفتن اوراق بهادار هیچ جای نگرانی وجود ندارد؛ خزانه‌ داری سکه فقط سکه را به صاحب سپرده یا وکیل قانونی او تحویل می ‌دهد در اصل سپرده سکه بدون شخص شما هیچ ارزشی ندارد و دیگر لازم نیست نگران نگهداری حجم زیادی از سکه در خانه‌ی خود باشید.
  • دیگر مزیت گواهی سپرده سکه، مشتریان همیشه آماده در بازار بورس هستند! شما هر زمان که قصد خرید یا فروش سپرده ‌ی خود را داشته باشید می ‌توانید وارد این بازار پر از هیاهو شوید.
  • معاف از مالیات در معامله
  • کارمزد کمتر
  • عدم نیاز به مراجعه حضوری و نگهداری فیزیکی سکه طلا
  • نقدشوندگی بیشتر
  • کاهش ریسک دزدیده شدن طلا
  • قابلیت وثیقه گذاشتن گواهی جهت دریافت تسهیلات
  • و…

ویژگی های گواهی سکه طلا

سازمان بورس کالا قوانین و مقرراتی را برای معاملات گواهی ‌های سپرده سکه طلا تعیین کرده است. این قوانین شامل موراد زیر است:

افراد متقاضی دریافت گواهی سکه طلا می‌توانند به سایت tsetmc.ir مراجعه کرده و کلمه سکه را جستجو کنند و براساس قیمت و زمان مدنظر اوراق را خریداری نمایند. گواهی ‌های سکه با نمادهای زیر قابل معامله هستند:

    • سکه۹۸۱۲-۰۳: سکه تمام بهار تحویل ۱ روزه سامان
    • سکه۹۹۱۲پ۰۴: سکه تمام بهار تحویل ۱ روزه صادرات
    • سکه۰۱۱۲پ۰۳: سکه تمام بهار تحویل ۱ روزه سامان
    • سکه۰۰۱۲پ۰۱: سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه رفاه
    • سکه۰۰۱۱پ۰۲: سکه تمام بهار تحویلی ۱ روزه ملت

توجه به این نکته ضروری است که هر برگه گواهی سپرده سکه طلا معادل ۱۰ واحد معاملاتی است؛ بنابراین قیمت نشان داده شده در تابلوی معاملات یک‌دهم قیمت یک سکه تمام بهار آزادی است. این موضوع بدین معنی است که برای خرید یک سکه کامل باید ۱۰ واحد ثبت شود.

زمان معاملات گواهی سکه طلا در بازار بورس کالا از ساعت ۱۳ تا ۱۵:۳۰ روزهای کاری و زمان پیش گشایش نیز از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۳ است. کارمزد معاملات گواهی سپرده کالایی سکه طلا برای خریدوفروش هرکدام ۰/۰۰۱۲۵ ریال است. هنگام تحویل هر سکه نیز مبلغ ۲۰،۰۰۰ ریال بابت کارشناسی سکه دریافت می‌شود. همچنین کارمزد انبارداری به ازای هر سکه در روز ۷۰۰ ریال است.

دامنه نوسان گواهی سکه طلا نیز در هر روز معاملاتی بین ۱۰+ تا ۱۰- است

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا