اقتصادی

دلیل اصلی اینکه بیمه هزینه پروتز برای افراد قطع عضو را پوشش نمی‌دهد چیست؟

به گزارش تیتر یک آنلاین، جایگزینی اندام‌های حرکتی بدن انسان با اجزای پروتزی و مصنوعی کاری بسیار پیچیده و دشوار است. اجزای پروتز می‌توانند حرکات بدن را در سطوح مختلف پیچیدگی تقلید کنند اما هرگز نمی‌توانند جای آنها را برای انسان پر کنند. بدیهی است هرچه سطح تقلید بالاتر باشد میزان پیچیدگی و قیمت پروتز نیز بالاتر است.

الهه صالحی: می‌گویند سلامتی تاجی است بر سر افراد سالم که فقط بیماران آن را می‌بینند. برای درک این جمله تنها کافی است یک بار دردی کوچک را تحمل کرده باشید؛ حالا تصور کنید که انجام ساده‌ترین اموری که حتی به اهمیت‌شان فکر نمی‌کنید مثل راه رفتن برایتان غیرممکن شود و مجبور باشید هزینه‌های گزافی پرداخت کنید تا حتی بتوانید قدم بردارید. طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیشتر قطع عضو ها مربوط به اندام تحتانی یعنی پاهاست و اندام فوقانی درصد کمی را به خود اختصاص می دهد؛ در ایران هم بانک اطلاعاتی کاملی در خصوص افراد قطع عضو وجود ندارد اما برخی منابع تعداد افرادی را که به واسطه تصادف یا مادرزادی، مشکلات عروقی و… از ناحیه پا قطع عضو هستند، حدود ۸۵ هزار نفر می‌دانند و فعالان این حوزه معتقد اند که با وجود هزینه‌های گزاف پروتز پا، تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار نمی‌گیرند و هیچ نهاد و ارگانی برای تهیه پروتز آنها را حمایت نمی‌کند.

هزینه‌های گزافی که بر دوش افراد قطع عضو سنگینی می‌کند

حمیدرضا مقاره عابد، مدیر عامل شرکت دانش بنیان CGS(تولید کننده پروتز) در این رابطه می‌گوید: بحث بیمه توان بخشی در ایران نامشخص است. واقعا حق زندگی از افرادی که دچار نقص عضو به خصوص پا هستند، گرفته شده است و افرادی که توان مالی پرداخت هزینه‌های سنگین پروتز را ندارند، حق قدم برداشتن را هم ندارند و باید در خانه بشینند و اغلب دچار افسردگی می‌شوند.

او ادامه می‌دهد: شورای عالی در بیمه وجود دارد که در آنجا تصمیم گیری می‌شود. بهزیستی هم یکی از ابزارهای توان بخشی است اما بسیار ضعیف است و درباره این موضوع همه از مسئولیت شانه خالی می‌کنند. گفتنی است که پروتزها به دو دسته کلی پروتزهای دارای عملکرد و پروتزهای زیبایی تقسیم می‌شوند. انگشت مصنوعی، گوش و پروتزهای سینه ودیگر مثال‌هایی از این دست جز پروتزهای زیبایی هستند و سایر پروتزها کاملا کاربردی و عملکردی هستند و تاثیری بر زیبایی ندارند و یا تاثیر بسیار کمی دارند. پای مصنوعی و دست مصنوعی مثالهایی از این دست هستند برای فرد کارایی عملی مهمی دارند.

جایگزینی اندام‌های حرکتی بدن انسان با اجزای پروتزی و مصنوعی کاری بسیار پیچیده و دشوار است. اجزای پروتز می‌توانند حرکات بدن را در سطوح مختلف پیچیدگی تقلید کنند اما هرگز نمی‌توانند جای آنها را برای انسان پر کنند. بدیهی است هرچه سطح تقلید بالاتر باشد میزان پیچیدگی و قیمت پروتز نیز بالاتر است. مقاره با بیان اینکه پروتز عمر دوساله دارد، اضافه می‌کند: اتفاقی که می‌افتد این است که هرچند سال یک بار باید پروتزها را عوض کنند اما با شرایط فعلی و این هزینه‌ها امکان پذیر نیست؛ به جز این، شرایط برای بچه‌ها با توجه به اینکه رو به رشد هستند، فرق می‌کند. هر مفصلی که فرد از دست داده باشد و بخواهد آن را با پروتز جایگزین کند، هزینه هنگفتی به پروتز اضافه می‌کند. به طور مثال، پا سه مفصل دارد: مفصل مچ پا، مفصل زانو و مفصل لگن و به ازای از دست دادن هرکدام از آنها هزینه پروتز بسیار اضافه می‌شود.

او ادامه می‌دهد: فاصله نسل‌های مختلف تجهیزات به شدت با هم متفاوت است. یک بخش هزینه، شامل دستمزد کلینیک است که پروتزیست برای غالبگیری و … دریافت می‌کند که خداروشکر با وجود اینکه ما پروتزیست‌های بسیار حاذق و ماهری در کشور داریم، رقم بالایی دریافت نمی‌کنند. اما بخش دوم هزینه خود اقلام پروتز است؛ تجهیزاتی که فرد بتواند به راحتی برای راه رفتن، دویدن، ورزش کردن و… از آن استفاده کند که مشکل عمده در همین بخش است. به گفته مقاره، هزینه پروتز زیر زانو و بالای زانو به دلیل وجود مفصل تفاوت‌های بسیاری دارند و به طور مثال برای یک پروتز متوسط زیر زانو باید رقمی بیش از ۲۰ میلیون تومان هزینه کرد و برای بالای زانو رقم روی ۷۰ میلیون تومان می‌رود.

پروتز پا برای راه رفتن، جز اعمال زیبایی نیست

محمد مهدی پسربچه‌ای با استعداد است که به طور مادرزادی با مشکلی جسمی متولد شد و مجبور به قطع پاهایش شدند. سمیه نرگسی، مادر محمدمهدی چندی پیش با حضور در برنامه اختیاریه با بیان اینکه محمد مهدی به صورت حرفه‌ای شنا می‌کند و شنا به صورت حرفه‌ای کار می‌کند حتی در صخره نوردی فعالیت دارد. این بچه‌ها پر از استعداد هستند و باید دیده شوند، اما برای پروتز محمد مهدی هیچ سازمانی حمایت نمی‌کند و مردم کنار ما هستند حتی کشورهای خارجی به ما گفتند که ما می‌توانیم سرمایه گذاری کنیم تا در المپیک برای کشور آن‌ها مدال بیاورد چرا در کشور خودمان از محمد مهدی حمایت نمی‌کند و این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

مقاره در این باره با بیان اینکه بیمه می‌تواند از مادر محمدمهدی‌ها حمایت کند، می‌گوید: هیچ‌جا نیست که به این خانواده جواب بدهد. در بهزیستی به او گفته شد که پروتز مروبط به زیبایی می‌شود. در حالی‌که این بچه فقط می‌خواست راه برود. این زیبایی محسوب می‌شود؟ نرگسی، مادر محمدمهدی در برنامه اختیاریه در همین رابطه گفته بود تهیه پروتز اصلا راحت نیست چرا که این پای پروتز در حال حاضر تحریم است؛ چرا پایی که برای راه رفتن است باید تحریم شود؟ اگر مردم کنار من نبودند محمدمهدی الان نمیتوانست قدم بزند.

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا