اقتصادی

سرانجام همسان سازی حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور چه شد؟

نامتناسب ‌بودن میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مقایسه با بازنشستگان کشوری و لشکری و همچنین کم ‌لطفی به ۴۰۰ هزار بازنشسته مشاغل سخت و زیان ‌آور، نارضایتی‌ هایی را به همراه داشت!

به گزارش پایگاه خبری تیتر یک آنلاین ، طرح خوب و اثرگذار همسان‌ سازی حقوق بازنشستگان که امسال اجرایی شد، دو مشکل مهم داشت که با وعده ‌های داده ‌شده مسئولان، هر دو مشکل در حال حل ‌شدن است. اولین و مهم ‌ترین آن، نامتناسب ‌بودن میزان افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مقایسه با بازنشستگان کشوری و لشکری بود و این تفاوت محسوس، نارضایتی‌ ها را به همراه داشت.

سرانجامِ گلایه‌ ها و اعتراضات نمایندگان ۳,۶ میلیون بازنشسته تامین اجتماعی این بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولتی قول دادند دومین مرحله همسان‌ سازی حقوق این بازنشستگان در سال ۱۴۰۰ شمسی اجرایی خواهد شد. اما مشکل دومی هم وجود داشت؛ ۴۰۰ هزار بازنشسته مشاغل سخت و زیان ‌آور از جمله کارگران معدن، کارگران شاغل در حفر قنوات و چاه‌ ها، کارگران در معرض سقوط از ارتفاع و… که طبق قانون به دلیل سختی کار با ۲۰ سال سابقه بازنشسته می ‌شوند و در ازای آن حق بیمه بیشتری هم پرداخت می ‌کنند، در زمان اجرای همسان ‌سازی مورد کم ‌لطفی قرار گرفتند؛ چرا که سختی کار آن‌ ها لحاظ نشد و فقط همان ۲۰ سال پرداخت حق بیمه را برای محاسبه میزان افزایش حقوق ‌شان در نظر گرفتند.

گلایه‌ ها و پیگیری ‌های این بازنشستگان منجر به آن شد که سازمان تامین اجتماعی، در گام اول با احتساب ۴ درصد اضافی پرداخت بیمه، سال ‌های سنوات آن‌ ها را به جای ۲۰ سال به حدود ۲۳ سال افزایش دهد اما این اقدام کافی نبود! چون باز هم ۷ سال از حق قانونی آن ‌ها در فرمول همسان ‌سازی به حساب نمی‌ آمد!

حالا اما خبر رسیده است که سازمان تامین اجتماعی گام دوم را هم برای حل این مشکل همسان‌ سازی برداشته است. اینکه سازمان تامین اجتماعی تصمیم گرفته است به مطالبه ۴۰۰ هزار کارگر بازنشسته مشاغل سخت و زیان ‌آور پاسخ مثبت بدهد و اجحاف صورت ‌گرفته به آن‌ ها در طرح همسان ‌سازی را رفع کند، خبر خوشی است که در صورت نهایی‌ شدن، ۴۰۰ هزار خانواده را خرسند خواهد کرد!

به تازگی علی ‌اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی این خبر را اعلام کرد که مصوبه هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی را برای اصلاح احکام متناسب‌ سازی حقوق بازنشستگان مشاغل سخت و زیان‌ آور دریافت کردیم و پیش از پایان سال جاری، احکام حقوقی این بازنشستگان صادر می ‌شود. شرایط برای بازنشستگان مشاغل سخت و زیان ‌آور با ۲۰ سال سابقه باید همانند بازنشستگان مشاغل عادی با ۳۰ سال سابقه باشد و محاسبات متناسب ‌سازی بر اساس ۳۰ سال سابقه انجام ‌شود.

علی ‌اصغر بیات، رئیس کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با اشاره به پیگیری‌ ها و رایزنی ‌ها برای گرفتن این حق بازنشستگان گفته بود: در ابتدا اعلام کردند متناسب‌ سازی بر اساس میزان پرداختی این بازنشستگان اجرا می ‌شود، اما در نهایت با پیگیری کانون‌عالی بازنشستگان و جلسات متعدد با وزیر کار و مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، مصوبه هیئت امنای سازمان تامین اجتماعی را  برای اصلاح احکام آن ‌ها دریافت کردیم.

همچنین علی دهقان ‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران نیز در این ‌باره می ‌گوید: برای حل این مشکل، کانون‌عالی بازنشستگان و همچنین کانون ‌های استانی پیگیری ‌های جدی داشتند که خوشبختانه توانستند نظر مثبت مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی را هم جلب کنند. طبق آخرین خبرهایی که داشتیم، قرار بود دستور مدیرعامل برای این موضوع صادر شود تا بازنشستگان مشاغل سخت و زیان آور مشابه دیگر بازنشستگان بتوانند از سابقه کار قانونی خود در محاسبات همسان ‌سازی بهره‌مند شوند.

خبرهای دریافتی خراسان حاکی است، طی روزهای آینده جلسات نهایی اجرایی ‌شدن این مصوبه با حضور کارشناسان سازمان تامین اجتماعی و کانون‌عالی بازنشستگان برگزار خواهد شد تا تصمیم آخر درباره این موضوع اخذ شود!

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا