گفتگوویژه

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی در گفتگو با تیتر یک آنلاین: نرخ ارز را فقط بانک مرکزی تعیین می کند

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی براین باور است: بی ثبات ترین بازار در ایران بازار ارز است. بی اعتنایی دولت به این که دلار را می خواهد با چه کارنامه ای تمام کند. درست است که تحریم ها شدیدتر شد ولی خود تحریمی ها از داخل بیشتر ضرر زده است

آلبرت بغزیان: نرخ ارز افزایش پیدا کرده چون بانک مرکزی دیگر حریف بازار نیست | دیدبان ایران

آلبرت بغزیان کارشناس اقتصادی، در گفت و گو با تیتریک آنلاین، درباره صحبتهای اخیر واعظی رییس دفتر رییس جمهور درباره قیمت واقعی ارز گفت: همیشه دو گروه وجود داشتند که یک گروه معتقد هستند نرخ ارز را باید آزاد بگذارند تا به نرخ واقعی برسد که این دیدگاه غلط است چون هیچگاه ارزش خارجی پول ملی را دست بازار نمی دهند بلکه مدیریت می کنند. زمانی که آقای همتی بر سرکار آمدند بیان کردند، نظام نرخ ارز ما مدیریت شناور شده است و تا به امروز هیچ رئیس بانک مرکزی این را بیان نکرده بود و این جمله کاملا درست است.

وی ادامه داد: همه دنیا و کشورها از عراق و ارمنستان که درگیر هستند تا اتحادیه اروپا رابطه پول ملی با ارز دیگر را مدیریت می کنند و در یک محدوده نگه می دارند و اجازه نمی دهند سوداگری در ان اتفاق بیفتد و با این نرخ ارز بازی کنند. در واقع بانک مرکزی را بازیچه قرار دهند. بیشترین اختیار را بانک مرکزی در دخالت بازار دارد.

او تصریح کرد: بانک مرکزی می گوید من از بازار تبعیت می کنم. تابلو را بر اساس بازار تغییر می دهم. در حالی که برعکس است، بازار نگاه می کند امروز بانک مرکزی چه تصمیمی گرفته است. ساعت 11 صبح نرخ در می آید. بازار هزار تومان روی این می گذارد و در صرافی ها خرید و فروش می کند. بنابراین، بانک مرکزی بازار را مدیریت می کند نه نهاد و شخصی.

آلبرت بغزیان | اعتمادآنلاین

بغزیان ادامه داد: صحبتی که رئیس جمهور و آقای واعظی بیان می کنند حرف غیرحرفه ای است. هیچگاه رئیس جمهور درباره نرخ ارز صحبت نمی کند، بلکه متخصص بانک مرکزی باید صحبت کند. اگر رئیس جمهور یا هر کس دیگری این صحبت را انجام دهد انتظارات شکل می گیرد و حتی حرف ها ضدو نقیض می شود که چرا بانک مرکزی تائید نمی کند. درباره نرخ ارز نباید صحبتی کنند و اگر صحبتی می شود باید بانک مرکزی و رئیس آن صحبت کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به نظر من،  بی ثبات ترین بازار در ایران بازار ارز است. بی اعتنایی دولت به این که دلار را می خواهد با چه کارنامه ای تمام کند. درست است که تحریم ها شدیدتر شد ولی خود تحریمی ها از داخل بیشتر ضرر زده است. وقتی شما نرخ ارز را مدیریت نکنید 4200 تومانی را اختصاص دادید حیف و میل شد و کالاها وارد شد ولی به قیمت 4200 فروخته نشده است. ارز را تا سی هزار تومان بالا می برید که کسری بودجه برطرف شود یا بگوئیم نرخ ارز واقعی می شود و بعد به 22 هزار تومان می رسد و نمی خواهیم این را حفظ کنیم. این نشان می دهد دولت نسبت به عواقب این تغییر نرخ کاملاً بی تفاوت شده بود و باید از آن پرسید که گردن بگیرد و بعد بگوئیم چرا این چنین شد. مسلماً دولت این را گردن نمی گیرد و می گوید ترامپ،تحریم باعث این نابسامانی و مشکلات شد.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا