گفتگوویژه

فواد ایزدی در گفتگو با تیتر یک آنلاین: ترامپ حزب جمهوری خواه را دو تکه کرده است

یک کارشناس مسائل آمریکا بر این باور است که استیضاح ترامپ با رای ۶۷ نفر ضربه ای برای او خواهد بود زیر انشقاق در میان اردوگاه جمهوری خواهان که خواستگاه او بوده ایجاد کرده است.

فواد ایزدی تحلیلگر مسائل امریکا در گفت و گو با تیتر یک انلاین درباره استیضاح ترامپ گفت: دلیل اول، دغدغه ای بین دموکرات ها و بخش قابل توجهی از جمهوری خواهان وجود دارد تا با کسب رای سنا ترامپ را محدود کنند و او نتواند در دوره بعدی برای ریاست جمهوری نامزد شود. دلیل دوم، سازماندهی اتفاقات رخ داده در تسخیر کنگره را به ترامپ نسبت دهند و بگویند اگر رییس جمهوری در این سطح برای کشور هزینه ایجاد کند باید عواقب آن را بپردازد. ۱۷ نفر از جمهوری خواه باید رای بدهند تا این استیضاح به ۶۷ رای برسد.

حتی اگر استیضاح رای نیاورد ترامپ حق شرکت در انتخابات را نداشته باشد رای گیری کنند. در این صورت این بخش به رای ۶۷ نفر احتیاج ندارد و می توان این جریمه را برای ترامپ اعمال کرد. اما چون این بخش در قانون وجود ندارد ترامپ می تواند شکایت کند و در نهایت در سال ۲۰۲۴ وارد رقابت های انتخاباتی شود.

وی در پاسخ به این سوال، آیا این اقدامات صرفا برای حذف ترامپ از صحنه سیاسی کشور است یا اهداف دیگری را دنبال می کند؟

گفت: این استیضاح با رای ۶۷ نفر ضربه ای برای ترامپ خواهد بود چون هم دموکرات ها با او درگیرند و هم بخشی از جمهوری خواهان چون عقیده دارند ترامپ حزب جمهوری خواه آمریکا را دو تکه کرده است و عموما بخش نخبه حزب جمهوری خواه مخالف ترامپ هستند. از این جهت بخشی از رای دهندگان جمهوری خواه ترامپ را تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع خود خطری برای جمهوری خواهان تلقی می شود چون احتمال دارد ترامپ حزب سومی تاسیس کند و حزب سوم در آمریکا موفق نخواهد بود و عملا موجب ریزش آرا جمهوری خواهان در انتخابات خواهد بود.

ایزدی با اشاره به استیضاح ترامپ در تاریخ سیاسی امریکا گفت: پیش از این هم استیضاح وجود داشت. کلینتون هم استیضاح شده بود و قبل از او هم استیضاح در سوابق روسای جمهور آمریکا وجود داشت. اما استیضاح در ایران و آمریکا متفاوت است. ترامپ اولین رییس جمهور آمریکا خواهد بود که دوبار استیضاح می شود برخلاف ایران در آمریکا برای استیضاح تنها رای مجلس نمایندگان کافی نیست. و سنا باید در نقش هیات ژوری حاضر شود و استیضاح را تایید کند. تقریبا چیزی شبیه به نقش شورای نگهبان که نظر مجلس را تایید می کند تا قانون شود و سنا محکومیت ترامپ را تایید می کند.

او درباره اینکه این استیضاح چقدر به حزب جمهوریخواهان لطمه میزند پاسخ داد:

شاید برخی از جمهوری خواهان بخاطر راحت شدن از شر ترامپ به استیضاح رای بدهند. اما در این صورت این حزب رای هواداران ترامپ را از دست می دهد. ولی برخی از جمهوری خواهان ضرر دیدن حزب را به معنی زیان دیدن خود می دانند. استیضاح ترامپ معایبی دارد و نگه داشتنش نیز معایب دیگری خواهد داشت. ولی در هر دو صورت این مشکلی برای آمریکا است چون آمریکا دو حزبی تعریف شده و امروز از این منظر دچار مشکل و چالشی جدی است. انسداد در آمریکا که در مقاله آقای فوکویاما نیز به آن اشاره شده مشکل جدی امروز در این کشور است.

تیتر یک آنلاین

 

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا