گفتگوویژه

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با تیتر یک آنلاین: دولت هیچ استراتژی در اقتصاد ندارد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی براین بارو است اختلاف دولت و مجلس؛ تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در مجلس باید انجام شود. دولت باید این را بپذیرد که اگر قرار است کاری را در عرصه های معیشت و حوزه اقتصاد انجام دهد باید به تصویب مجلس برساند.

محسن زنگنه نماینده مجلس در گفت و گو با تیتریک آنلاین درباره رد کلیات لایحه بودجه 1400 گفت: این طبیعی است تمام لوایح دولت که به مجلس می رسد به کمیسیون ها داده می شود و کمیسون ها هم کلیت آن لایحه و هم بحث های اصلاح آن را انجام می دهند و در نهایت گزارش کمیسیون به صحن علنی مجلس می آید. لایحه بودجه نیز همین روال را طی کرد علی رغم اینکه در کمیسیون تلفیق با رای شکننده ای کلیات رای آورد ولی در نهایت صحن مجلس قانع نشد. درست است که در تلفیق زحمات زیادی کشیده بودند ولی متاسفانه نتوانست نمایندگان را اقنا کند که به حیث مسائل مختلف بود.

وی افزود: این سوال برای نمایندگان بود اگر فرضاً اصلاحات انجام شده در تلفیق بتواند در صحن علنی مجلس هم اصلاح و تکمیل شود آیا دولت عزم و خواستی برای این دارد که این تغییرات را انجام دهد یا خیر که تقریبا جمع بندی مجلس از صحبت های آقای نوبخت و همچنین صحبت های قبلی رئیس جمهور طبق هفته های گذشته و رئیس دفتر رئیس جمهور این را نشان می داد که دولت این عزم و خواست را ندارد. این دو دلیل باعث شد نمایندگان به کلیات لایحه بودجه دولت رای منفی دادند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال، خیلی ها براین باور هستند که رد کلیات بودجه بیشتر نگاه سیاسی داشت یا اقتصادی تصریح کرد: این بحثی است که بیان می شود ولی دیروز یکی از کارشناسانه ترین روزهای مجلس بود. بدون این که عده ای کاری کنند. چون در مجالس مرسوم است که قبل از رای گیری درباره چنین موارد مهمی بعضاً لابی های سیاسی انجام می شود و حتی فراکسیون های مطرح مجلس جلسه تشکیل می دهند و تصمیم گیری می کنند اما دیروز کاملا بحث ها کارشناسی بود یعنی هم مخالفین و هم موافقین را پیگیری می کردیم که بحث های کارشناسی داشته باشیم و به نظر من هر چند عده ای سعی دارند، این را بعنوان نقطه منفی ذکر کنند ولی به نظر من یکی از نقاط مثبت مجلس بود که خیلی شفاف همه ابعاد لایحه بودجه مورد بحث قرار گرفت و در نهایت هم نتوانست لایحه رای مجلس را بگیرد.

او درباره اختلاف دولت و مجلس گفت: این اختلاف از آن جایی بوجود می آید که باید قوای مختلف از یک نوع دیکتاتوری عملکردی خارج شوند. این واقعیت است که دولت وظیفه اجرا را دارد و مجلس نباید در اجرا دخالت کند، تصمیم گیری ها و تصمیم سازی ها در مجلس باید انجام شود. دولت باید این را بپذیرد که اگر قرار است کاری را در عرصه های معیشت و حوزه اقتصاد انجام دهد باید به تصویب مجلس برساند، باید تحت نظارت مجلس باشد. لذا اگر این را دوستان دولت واقف باشند من فکر می کنم اختلافی پیش نیاید و هر یک کار خود را انجام می دهد. منتهی دولت از ابتدا که سکان کشور را بدست گرفت هیچ برنامه استراتژی و راهبردی در حوزه مختلف از جمله در حوزه اقتصاد نداشته است یعنی هیچ سیاست شاخصی را از این دولت ندارید.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس تصریح کرد: دولتی که ابتدا با هدفمندی یارانه ها مخالف بود در سال های بعد به این یارانه ها، یارانه دیگری اضافه می کند. دولتی که با بحث مسکن مهر مخالفت می کند متوقف می شود و همین دولت مسکن اجتماعی را مطرح می کند. دولتی که با سهمیه بندی بنزین مخالفت می کند، بعد همین دولت وضعیت بنزین را به آن وضع اسفناک دوباره برمی گرداند و اجرا می کند. چون دولت برنامه ای برای مباحث اقتصادی ندارد آن استراتژی که برای حل مشکلات روزانه اقتصاد و معیشت مردم دارد تصمیمات خلق الساعه و یک راهبردهای شوک آور دارد.

زنگنه ادامه داد: دولت یکباره تصمیم می گیرد یارانه 100 هزار تومانی بدهد، یکباره تصمیم می گیرد اوراق بفروشد، یکباره تصمیم می گیرد نفت را پیش فروش کند. برای این دولت وجود نهادی همچون مجلس لازم است. چون مجلس وظیفه برنامه ریزی و نظارت بر برنامه دارد. تا قبل از مجلس یازدهم، مجالس قبلی با دولت همراه بودند و دولت براحتی بحث را پیش می برد و مشکلی ایجاد نمی شود. در مجلس یازدهم، اصرار وجود دارد که مجلس باید در جایگاه خود باشد و نظام تقنینی و نظارت در ذیل خود باشد و به همین جهت این تقابل ها ایجاد می شود لذا اگر دولت واقعاً بر اساس قانون اساسی مجلس را به رسمیت بشناسد فکر می کنم مسائل قابل حل است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بازارها با توجه به رد کلیات بودجه 1400 گفت: من فکر می کنم دولت نباید مردم را خیلی نگران کنند چون اتفاقی در حوزه بودجه نیفتاده است. نه بودجه دولت خاص است که رئیس جمهور بیان می کند ما بهترین بودجه را بستیم و این که بگوییم بودجه بهترین بود که کشور را سال آینده دگرگون می کرد و چنین اتفاقی نبوده و نیست. نکته دیگر در باب اتفاقی است که رخ می دهد. لایحه دولت رد شده و دولت اصلاحات را انجام می دهد و مجدد به مجلس ارسال می کند. اگر مجلس رای داد، روال عادی است و اگر رای نداد بصورت چند دوازدهم بودجه بسته می شود و هیچ نکته و مسئله ای هم ایجاد نمی شود یعنی مردم در حوزه معیشت خود حقوق کارمندان، یارانه، بازنشستگان و غیره مشکل نخواهند داشت.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا