گفتگوویژه

بهمن آرمان اقتصاددان در گفتگو با تیتر یک آنلاین: مجلس و دولت با معیشت مردم لجبازی نکنند

تحلیلگر مسائل اقتصادی درباره رد کلیات بودجه براین باور است: من تصور می کنم نه مجلس و نه دولت ضرر کرده است. بلکه ملت ایران ضرر کردند. در چنین مواردی می شد مسئله را خیلی رودرو حل کرد ولی کار به لجبازی علنی رسیده و منافع ملی فدای گرایش های سیاسی می شود که بسیاری از اینها متاثر از دخالت های خارجی در ساختار قدرت ایران است.

بهمن آرمان اقتصاددان در گفت و گو با تیتر یک آنلاین  درباره رد کلیات بودجه 1400 گفت: زمانی که مصالح ملی مطرح است اینکه به نفع دولت یا به نفع مجلس باشد، هیچ معنا و چایگاهی پیدا نمی کنند ولی واقعیت این است که تصمیم مجلس در رابطه با رد کلیات بودجه موقعی که مصالح ملی مطرح است منافع و ملاحظات جناحی و گروه های خاص سیاسی، چه دولت و چه مجلس، مطرح نیست. ولی در حال حاضر از ابتدا هم پیش بینی می شد، از زمانی که مجلس جدید با گرایش های خاص خود برسرکار آمد. پیش بینی این می شد که تنش بین دولت و مجلس افزایش یابد ولی پیش بینی این نمی شد که این مسئله تا جایی ادامه یابد که در نهایت لایحه بودجه سال آینده را در معرض پرسش جدی قرار دهد.

وی تصریح کرد: واقعیت این است که بودجه سال آینده متاثر از عوامل گوناگونی است که قابل پیش بینی نیستند یعنی پیش بینی فروش نفت، درآمدهای پیش بینی شده دولت و بسیاری از چیزهای دیگر مرتبط با روابط خارجی ایران هستند یعنی اینکه آیا برجام دوباره برقرار می شود؟ آیا ایران FATF را می پذیرد؟ آیا روابط مستقیم مالی بین ایران و سیستم مالی جهان برقرار می شود یا خیر؟طبیعتاً همه این مسائل در هاله ای از ابهام قرار دارند و شاید بهتر بود که دولت بجای این که بودجه سالانه را ارائه کند، بودجه یک چند دوازدهم را ارائه می داد یعنی برای دو یا سه ماه نخست سال ارائه می داد و بعد هم اگر این شرایط کشور به حالت عادی برگشت و صادرات نفت می توانست امکان پذیر شود، ارتباط مالی با سیستم مالی جهان می توانست به حالت عادی برگردد و ایران FATF را می پذیرفت یا به برجام بازمی گشت. طبیعتا شاید بهتر بود ولی در نهایت مجلس هم دست به اقدام هایی زد که اینها برای اقتصاد کشور بسیار ویران کننده و خطرناک است.

ارمان در پاسخ به این پرسش، با توجه به رد لایحه بودجه ایا دولت ضرر کرده است یا مجلس؟ گفت: من تصور می کنم نه مجلس و نه دولت ضرر کرده است. بلکه ملت ایران ضرر کردند. در چنین مواردی می شد مسئله را خیلی رودرو حل کرد ولی کار به لجبازی علنی رسیده و منافع ملی فدای گرایش های سیاسی می شود که بسیاری از اینها متاثر از دخالت های خارجی در ساختار قدرت ایران است.

وی با اشاره به رد کلیات بودجه بیشتر رویکرد سیاسی دارد گفت: بدون شک این چنین است ولی در نهایت حضور نیروهای سیاسی خارجی در روند رد بودجه ایران توسط مجلس شورای اسلامی را نباید نادیده گرفت. در این شرایط طبیعتاً گره های سیاسی خارجی که یک ایران ضعیف در منطقه را به نفع منافع خود می دانند طبیعتاً بسیار خوشحال هستند از این که ایران وارد یک دوره جدید بحران اقتصادی و بدنبال آن بحران سیاسی شود.

این استاد دانشگاه درباره راهکار رد کلیات بودجه 1400 گفت: به نظر من بهترین راهکار این است که چه دولت و چه مجلس خود را از این محدوده خودی و غیرخودی خارج کنند. در ایران علم اقتصاد دارای مبانی کاملا علمی است و در آن دو ضربدر دو، چهار می شود و متاسفانه پس از دوره سازندگی عملا تکنوکرات ها و اقتصاددان ها و افراد مستقل و دلسوزان کشور در مراکز تصمیم گیری حضور نداشتند و حضور نمی توانند پیدا کنند ان هم بخاطر فضای اطلاعاتی-امنیتی ایجاد شده در دولت های نهم و دهم که در طول دولت های یازدهم و دوازدهم هم ادامه دارد.

وی تاکید کرد: اگر هر دو جناح این محدودیت را بردارند و اجازه دهند کسانی که صاحب نظر هستند در مسئله دخالت کنند بدون شک علم اقتصاد برای چنین مواردی راهکار دارد همانطور که در زمان جنگ بعلت نامشخص بودن شرایط دارای بودجه هایی بر مبنای جنگ، اتمام جنگ، تحریم ها، لغو تحریم ها بودیم. بنابراین در شرایط فعلی هم می توان این کار را انجام داد.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا