گفتگوویژه

علی خضریان نماینده مجلس در گفتگو با تیتر یک آنلاین: چه زمانی باید به FATF بپیوندیم ؟

علی خضریان نماینده مجلس، در گفت و گو با تیتریک آنلاین، درباره تصویب FATF گفت: در خصوص پیوستن ایران به این لوایح FATF یعنی پالرمو و CFT برخی در این خصوص صحبت می کنند که این امر می تواند کمک کند و شرایط اقتصادی بهتری فراهم شود به دلیل این که بتوانیم در شرایط جهانی انتقال پول انجام دهیم. اما پیش فرض دیگری دارد و آن شرایطی است که با خروج امریکا از برجام و عهدشکنی کشورهای اروپایی در ادامه تحریم ها داشتیم.

علی خضریان :: خبرگزاری خانه ملت

وی ادامه داد: به نظر من، در شرایطی که الان هستیم بیش از این که موضوع پیوستن به لوایح FATF اهمیت داشته باشد، خروج از شرایط تحریم یا غلبه بر تحریم و پروژه خنثی سازی تحریم اهمیت پیدا می کند چراکه تا زمانی که در حوزه تحریم ها کشورهای مقابل ما بخواهند مانع فعالیت های اقتصادی ایران و جمهوری اسلامی ایران در شرایط جهانی باشند پیوستن به لوایح FATF می تواند دست ایران را در شرایط ایران علنی کند که این امر منطقی نیست در شرایطی که کشورهای دیگر ما را در شرایط نابرابر تحریمی قرار دادند.

این نماینده مجلس افزود: ما بخواهیم در این شرایط بعد از گذشت مدت زمانی سختی شرایطی پیدا کنیم که فروش نفت ایران را به بیش از یک میلیون بشکه برسانیم. این شرایط با دور زدن و خنثی سازی تحریم ها بوقوع می پیوندد. اگر قرار باشد بخواهیم به این لوایح بپیوندیم عملاً آن را برای کشورهایی که به صورت غیرمنصفانه در این شرایط تحریم قرار دادند باز می کنیم. لذا صحبت از پیوستن به لوایح FATF در این شرایط عین این است که به دست خود مانع ادامه فروش و افزایش فروش نفتی کشور و فعالیت های نفتی کشور شویم. این به معنی به خطر انداختن معیشت مردم است.

علی خضریان :: خبرگزاری خانه ملت

سخنگوی کمیسیون اصل 90 در مجلس ادامه داد:. پیش فرض اولیه برای هر نوع گفتگو در این مورد این است که ابتدا شرط مبنی بر پایان تحریم ها بر اساس شرایطی که در برجام بوده و این بصورت عملی در میدان تست و آزمایش شود و باید برای ایران محقق شود تا بعد از آن بتوانیم درباره موضوعات دیگر صحبت کنیم چون در این شرایط اصلاً هر نوع انتقال اطلاعات از جمهوری اسلامی ایران به کشورهایی که دنبال این هستند که ما را در شرایط تحریمی حس کنند غیرمنطقی و غیرعاقلانه است.

خضریان با اشاره به پیوستن برخی از کشورها به  FATF گفت: پلن هایی که برای پیوستن کشورها به FATF است این طور نیست که همه شبیه هم باشد. یعنی بدین معنا نیست لیستی که ما بدان می پیوندیم با لیستی که کشورهای دیگر پیوسته اند یکسان است. لذا این منطقی که برخی بکار می برند که ایران بدان نپیوسته و کشورهای دیگر بدان پیوسته اند، باید توجه داشت آن کشورها در شرایط تحریمی ما قرار نگرفتند لذا ممکن است برخی از این اکشن پلن ها برای آنها خطرناک نباشد و برای شرایط کنونی ما حداقل خطر قطعی است. در مورد برخی از این پلن ها می توانیم با این مجموعه گفتگو و مذاکره کنیم در شرایطی که در وضعیت تحریم نباشیم و حول این موضوعات با هم به تفاهمی برسیم.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 1 میانگین: 5]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا