گفتگوویژه

وحید شقاقی در گفتگو با تیتر یک آنلاین: دولت می توانست لایحه بودجه 1400 را بهتر تنظیم کند

تحلیلگر مسائل اقتصادی براین بورد که دولت می توانست لایحه را بهتر تنظیم کند. در حوزه هزینه های جاری می توانست کنترل کند و هزینه های جاری را مدیریت و کاهش دهد.

وحید شقاقی تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت و گو با تیتر یک انلاین درباره رد کلیات لایحه وبدجه 1400 در مجلس گفت: کلیات بودجه از سوی مجلس رد شد، این اتفاق نادری در کشور بود یعنی کمیسیون تلفیق که مجموعه منتخبین کمیسیون های مجلس است، لایحه دولت را با اصلاحات تصویب کرده بود ولی در صحن رد شد. اولاً این امر برای کمیسیون تلفیق یک امر نامبارک است. یعنی برای کمیسیون تلفیقی که منتخبین کمیسیون های مجلس و آگاهین به بحث های بودجه ریزی در آن کمیسیون هستند و عملاً رای به کلیات لایحه با اصلاحات داده بودند بعد این در صحن رد شود، یک اتفاق نامبارک است ولی آخرین بحث ها این است که این لایحه به دولت برگشته و دولت پذیرفته و اصلاحاتی را اعمال کند دوباره به مجلس بازگرداند که باید دید ایراداتی که مجلس داشت یا نظراتی که مجلس داشت باید با دولت بنشینند و در حوزه اصلاحات مدنظر به توافق برسند و بخشی از اصلاحات را اعمال کنند و دوباره لایحه بازگردد چون اگر سرعت بخرج دهند و اصلاحات پررنگ باشد و دولت و مجلس روی اصلاحاتی به تفاهم برسند می توان امیدوار بود در چند هفته آینده لایحه به مجلس بازگردد و دوباره رای گیری شود .

وی در پاسخ به این پرسش، بسیاری اذعان دارند دولت چاره ای جز بستن این گونه لایحه بودجه نداشته است تصریح کرد: خیر. دولت می توانست لایحه را بهتر تنظیم کند. در حوزه هزینه های جاری می توانست کنترل کند و هزینه های جاری را مدیریت و کاهش دهد چون رشد هزینه های جاری حدود 40 درصد بوده و هم می توانست بودجه عمرانی را بیشتر افزایش دهد چون افزایش بودجه عمرانی 18 درصد است که بودجه عمرانی را بیشتر افزایش دهد یعنی از بودجه جاری بکاهد و به بودجه عمرانی اضافه کند. همچنین می توانست بحث پایه های جدید مالیاتی را به مجلس پیشنهاد دهد و تمام تلاش خود را معطوف می کرد تا کسری بودجه را کاهش دهد.

وی در ادامه افزود: از این منظر که کسری بودجه از 840 هزار تا به 700 هزار تا کاهش دهد. همچنین تعداد پایه های مالیاتی را اضافه کند تا بتواند بخشی از درآمدهای مالیاتی را با پایه های مالیاتی داشته باشد و در مجموع کسری زیادی که متصور می شدیم را کاهش دهد و به حدود 150-100 میلیارد تومان حداقل برسد. چون لایحه ای که دولت داده بود برآوردها نشان می داد که کسری بالای 400-300 میلیارد تومان است لذا دولت می توانست هم سقف لایحه را به حدود 700 هزار میلیارد تومان کاهش دهد و هم پایه های جدید مالیاتی را اضافه کند و بتواند درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد چون سهم مالیات به بودجه عمومی دولت 300 درصد بود و این میزان عدد بسیار پایئنی است یعنی نسبت مالیات به بودجه عمومی دولت است در حالی که می توانست این هدف گیری را افزایش دهد و این سهم را روی 45-40 درصد ببیند که مجبور می شد پایه های جدید مالیاتی را پیشنهاد دهد.

شقاقی

او در پاسخ به این سوال، با توجه به صحبت های شما دولت می توانست براحتی یک بودجه خوبی را ارائه دهد. کوتاهی دولت برای چه بود؟ تاکید کرد: دولت احتمالا چون سال پایانی است نخواست هزینه های جاری را کاهش دهد و به سمت بودجه انبساطی رفته که با رشد بیش از حد بودجه جاری است. طبیعتاً دولت سال پایانی را نخواسته هزینه های جاری را کنترل شده و با رشد کمتری ببندد و در ضمن جهت گیری دولت این بود که درآمدهای نفتی را بتواند افزایشی ببندد و براورد این بود که بتواند نفت بیشتری را صادر کند در حالی که این هم به این سرعت امکان پذیر نخواهد بود ولی در مجموع نظر شخصی من این است که دولت نخواسته بودجه جاری را با رشد اندکی مثلا با رشد 20 درصد ببندد برای حفظ قدرت خرید مردم و برای این که بتواند قدرت خرید حقوق بگیران را حفظ کند.

گفتگو: زهرا ترابی

امتیاز مطلب
برای امتیازدهی کلیک بفرمایید
[نتیجه: 0 میانگین: 0]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا